اثربخشی مداخله مبتنی بر هوش موفق بر انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال کم توجهی بیش‌فعالی پایه ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

10.22034/ceciranj.2024.415838.1803

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر هوش موفق بر انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال کم‌توجهی بیشفعالی پایه ششم ابتدایی بود. روش این پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل تمام دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی دارای اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس شهر اصفهان به تحصیل مشغول بودند. بدین منظور از بین مدارس ابتدایی دخترانه ناحیه 3 آموزش‌و‌پرورش شهر اصفهان، تعداد 8 مدرسه بر مبنای روش نمونه‌گیری تصادفی و خوشه‌ای انتخاب شد. در مرحله بعد، تمام دانش آموزان پایه ششم در این 8 مدرسه انتخاب شده و به وسیله پرسشنامه کانرز فرم معلم مورد بررسی قرار گرفتند و 50 دانش آموز با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه شناسایی شدند. در نهایت 30 کودک به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت دو ماه و طی 12 جلسه 70 دقیقه‌ای مداخله هوش موفق را دریافت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چندمتغیره استفاده گردید. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش هوش موفق بر انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان گروه آزمایش مؤثر بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت آموزش هوش موفق می‌تواند برای افزایش انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی به کار برده شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی، انگیزه تحصیلی، هوش موفق

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Successful Intelligence-based Intervention on the Academic Motivation of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Sixth Grade

نویسندگان [English]

  • Marzieh Hojjati 1
  • Sepideh Fallahiyeh 2
1 Master's student in rehabilitation counseling, Department of Counseling, Khomeini Shahr Branch, Islamic Azad University, Khomeini Shahr/ Isfahan, Iran.
2 PhD in Counseling, Department of Counseling, Khomeini Shahr Branch, Islamic Azad University, Khomeini Shahr/ Isfahan, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of successful intelligence-based intervention on the academic motivation of students with attention deficit hyperactivity disorder in the sixth grade. The method of this research was a semi-experimental design with a pre-test and post-test with a control group. The statistical population included all sixth-grade female students with attention deficit hyperactivity disorder who were studying in the schools of Isfahan city in the academic year of 2022-2023. For this purpose, 8 schools were selected based on random and cluster sampling from among girls' primary schools in the 3rd district of Education and Education in Isfahan city. In the next step, all sixth-grade students in these 8 schools were selected and examined by the Connors teacher form questionnaire and 50 students with attention deficit/hyperactivity disorder were identified. Finally, 30 children were randomly divided into two experimental groups (15 people) and control group (15 people). The experimental group received successful intelligence intervention for two months and during 12 sessions of 70 minutes. Harter's academic motivation questionnaire (1981) was used to collect data. Univariate and multivariate analysis of covariance tests were used to analyze the data. The results of the covariance analysis test showed that the successful intelligence training program was effective on the academic motivation of the experimental group students. Based on the results of the present study, it can be said that successful intelligence training can be used to increase the academic motivation of students with attention deficit hyperactivity disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention Deficit Hyperactivity Disorder
  • Academic Motivation
  • Successful Intelligence

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 14 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1403