رابطه سن و سبک یادگیری دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون؛ نقش تعدیل کننده جنسیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

2 گروه روانشناسی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

3 روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران. تهران. ایران

4 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. تهران، ایران

5 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/ceciranj.2024.424190.1816

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل کننده جنسیت در رابطه میان سن و سبک یادگیری در دانش‏آموزان آهسته‌گام با نشانگان داون انجام پذیرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی و از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکردی کمی می باشد. جامعه آماری شامل تمام دانش-آموزان آهسته گام با نشانگان‌ داون شهر تهران و خراسان رضوی که درسال1403-1402مشغول به تحصیل بوده‏اند. حجم نمونه 100 نفر دختر با میانگین سنی (36/0 ± 12/13 ) و 100 نفر پسر با میانگین سنی (44/0±6/13 ) بوده است که با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده‏اند. جهت گردآوری اطلاعات، چک لیست وارسی سبک یادگیری واک مورد استفاده قرار گرفته است. برای تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS22 و برای بررسی فرضیه پژوهش از تحلیل رگرسیون چندگانه با رویکرد سلسله مراتبی طی دو گام متوالی استفاده شده است. یافته‏ها نشان دادند که ارتباط سن و سبک یادگیری دیداری، منفی است، یعنی با افزایش سن این سبک کاهش پیدا می کند. همچنین متغیر جنسیت، رابطه بین سن و سبک یادگیری دیداری را تعدیل می‌کند و از طرف دیگر ارتباط سن با سبک‏های یادگیری شنیداری و جنبشی، مثبت است یعنی با افزایش سن این دو سبک افزایش پیدا می کنند. و متغیر جنسیت رابطه بین سن و سبک‏های یادگیری شنیداری و جنبشی را تعدیل می کند. به نظر می رسد، سن می تواند بر سبک یادگیری شنیداری وجنبشی مؤثر باشد و جنسیت نیز این رابطه را تعدیل می‌کند. پیشنهاد می‌شود، معلمان سن و جنسیت را به عنوان عوامل مؤثر جهت ارتقای سطح آموزشی در نظر گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between age and learning style of slow-paced students with Down syndrome; The moderating role of gender

نویسندگان [English]

  • Maryam Sadat Miri 1
  • samira vakili 2
  • zahra Naghsh 3
  • gholamali afrroz 4
  • Sogand Ghasemzadeh 5
1 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad university.Tehran, Iran.
2 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
4 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. Tehran Iran
5 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the moderating role of gender in the relationship between age and learning style in students with Down syndrome. The current research method is descriptive-correlation and survey research with a quantitative approach. The statistical population includes all slow-paced students with Down syndrome who were busy studying in Tehran and Razavi Khorasan city in the 2022-2023 academic year. The sample size was 100 girls with an average age of 13.12 ± 0.36 and 100 boys with an average age of 13.6 ± 0.44, who were selected by available sampling method. In order to collect information, VAK learning style Questionnaire was used. In order to analyze the findings, SPSS22 software was used and to check the research hypothesis, the regression equation test was used. The findings showed that age and visual learning style are negative, that is, this style decreases with increasing age, and the gender variable moderates the relationship between age and visual learning style, and on the other hand, age and auditory and kinesthetic learning style are positive. That is, this style increases with age and gender variable moderates the relationship between age and auditory and kinesthetic learning style, It seems age can affect who have a kinesthetic and auditory learning style, and gender modulates this relationship, It is suggested that teachers consider age and gender as effective factors for improving educational level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Slow-paced
  • Gender
  • Learning style
  • Age
  • Down syndrome

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 21 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 25 فروردین 1403