نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استاد ممتاز دانشگاه تهران
2 دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه تهران
3 دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه شهید رجائی
4 کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
پژوهش حاضر، به بررسی اثربخشی مهارت حل مسئله بر نگرش اجتماعی دختران بزهکار شهر تهران پرداخته است. در این پژوهش از روش تحقیق آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه حل مسئله دزوریلا و گلدفریدو پرسشنامه نگرشسنج است. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دختران بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران بودهاند. نمونه آن 32 نفر از بزهکارانی که کمترین نمرات را گرفتند، و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و در هر گروه آزمایش (16) و گواه(16) نفر جایگزین شدهاند. برای تحلیل دادههای گروه آزمایش علاوه بر روش آمار توصیفی، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد و سطح معنیداری در این تحقیق در نگرش اجتماعی (05/0> P) است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد، که آموزش مهارت حلمسئله موجب بهبود نگرش اجتماعی و افزایش مهارت حل مسئلهی دختران بزهکار گروه آزمایش میشود.
کلیدواژهها [English]