اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودتنظیمی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22034/ceciranj.2024.444420.1840

چکیده

پژوهش حاضر باهدف ارزیابی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودتنظیمی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه آزمایشی و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی شهر تهران در سال تحصیلی 1402 بودند و نمونه پژوهش شامل 30 دانش‌آموز مبتلا به اختلال نقص‌ توجه/بیش‌فعالی (17 نفر چهارم ابتدایی و 13 نفر پنجم ابتدایی) بودند که از بین مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره آوا و کسری به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت انجام پژوهش دانش‌آموزان به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند و اعضای هر دو گروه با استفاده از پرسش‌نامه خودتنظیمی (SLQ) توانا و موور ارزیابی شدند. سپس برنامه آموزش هوش هیجانی در 8 جلسه 45 تا 60 دقیقه‌ای طی 8 هفته برای گروه آزمایشی اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند؛ در انتها پس‌آزمون از هر دو گروه اخذ گردید و داده‌های به‌دست‌آمده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده نرم‌افزار SPSS و با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهد آموزش هوش هیجانی به طور معناداری (0001/0>P) موجب بهبود مهارت‌های خودتنظیمی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی می‌گردد؛ لذا پیشنهاد می‌شود متخصصان با قراردادن برنامه آموزش هوش هیجانی در برنامه درمانی و آموزشی دانش‌آموزان، زمینه‌ای برای بهبود توانایی خودتنظیمی این کودکان فراهم کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on Self-Regulation of student with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder

نویسندگان [English]

  • mohammad rasekhinejadd 1
  • Fatemeh Nikkhoo 2
  • saeed rezayi 3
1 , Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of psychology and Educational Scienc. University of University of Allameh-Tabatabaei, Tehran, Iran
2 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of psychology and Educational Science. University of University of Allameh-Tabatabaei, Tehran, Iran
3 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study is to investigate the effectiveness of emotional intelligence training on self-regulation in student with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. The research method is a semi-experimental design with pre and post test measures involving experimental and control group. The statistical population consisted of all fourth and fifth grade students with ADHD in Tehran in year 2023. 30 students with ADHD (17 fourth graders and 13 fifth graders) were selected from Raha and Kasra Counseling Centers using purposive sampling and were randomly divided to experimental (15 students) and control group (15 students). Emotional intelligence training program consisting of 8 sessions lasting 45 to 60 minutes each over 8 weeks was implemented for the experimental group.To assess self regulation, Self-Regulation Questionnaire (SLQ) before and after the intervention were used. Subsequently,. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) with SPSS software. The results of the study indicate that emotional intelligence training significantly (P< 0.0001) improves the self-regulation skills of students with ADHD. Therefore, we suggeste that professionals incorporate emotional intelligence training programs into the therapeutic and educational programs for students with ADHD

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-regulation
  • Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)
  • emotional intelligence

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 29 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 25 فروردین 1403