آموزش نظام ارتباطی تبادل تصویر به مادران دارای کودک آهسته‌گام فاقد گفتار و اثربخشی آن بر استرس مادران و تعامل والد-کودک و مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی فرزندانشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشگاه تهران

3 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. تهران، ایران

10.22034/ceciranj.2023.392099.1760

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف آموزش نظام ارتباطی تبادل تصویر به مادران و بررسی اثربخشی آن بر استرس مادران و تعامل والد-کودک، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودکان آهسته‌گام فاقد گفتار، انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی تک آزمودنی با طرح A-B بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان آهسته‌گام فاقد گفتار شهرستان شاهرود مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل دادند که شامل ۳ دختر و ۲ پسر بودند. نمونه پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس به‌دست‌آمده که در نهایت تعداد 3 نفر به‌عنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند که شامل یک دانش‌آموز پسر و دو دانش‌آموز دختر بین سنین ۹ تا ۱۱ سال بود. گروه نمونه به مدت 18 جلسه تحت برنامه آموزشی نظام ارتباطی تبادل تصویر قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش حاضر شامل پرسشنامه سنین و مراحل (ASQ-3)، مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام (GARS-3)، مقیاس رابطه والد - کودک (CPRS) و مقیاس استرس والدین (PSS) بود. داده‌ها به صورت جدول، نمودار و گزارش توصیفی ارائه شد. یافته‌ها: یافته‌های به‌دست‌آمده نشان داد که در مراحل پس‌آزمون ۱، پس‌آزمون ۲ و پیگیری (به فاصله‌ی یک ماه) برنامه آموزشی نظام ارتباطی تبادل تصویر بر تعامل والد-کودک و مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودکان آهسته‌گام فاقد گفتار، همچنین استرس مادرانشان اثربخش بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان نتیجه گرفت برنامه آموزشی نظام ارتباطی تبادل تصویر بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی مؤثر بوده بنابراین ضروری است که برنامه آموزشی نظام ارتباطی تبادل تصویر موردتوجه درمانگران و پژوهشگران قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teaching the Picture Exchange Communication System (PECS) to mothers of slow-paced non-speaking children and its effectiveness on their stress and their children’s Child-Parent Relationship, communication and social skills

نویسندگان [English]

  • rezvansadat seyyed jafari 1
  • Saeid Hassanzadeh 2
  • gholamali afrroz 3
1 Faculty of psychology and educaion, university of tehran. tehran, iran
2 Faculty of psychology and educaion, university of tehran. tehran, iran
3 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. Tehran Iran
چکیده [English]

Purpose: The present study was conducted to investigate the effectiveness of teaching the Picture Exchange Communication System (PECS) on mothers’ stress and its effectiveness on the child-parent relationship, communication and social skills of slow-paced non-speaking children. Method: The current study was a single-subject quasi-experimental type with an A-B design. The statistical population of the present study was made up of all slow-paced non-speaking students in Shahrood city studying in the academic year 2021-2022 which was obtained using available sampling method, and finally 3 children were selected (one male and two female students). The sample group was subjected to the educational program of the Picture Exchange Communication System (PECS) for 18 sessions. The tools of this research included Age and Stages Questionnaire (ASQ-3), Gilliam Autism Rating Scale (GARS-3), Child-Parent Relationship Questionnaire (CPRQ) and Parental Stress Questionnaire (PSS). The data were presented in the form of tables, graphs and descriptive reports. Findings: The findings showed that in the stages of post-test 1, post-test 2 and follow-up (one month apart), the educational program was effective on the child-parent relationship, communication and social skills of slow-paced non-speaking children and their mothers’ stress level. Conclusion: It can be concluded that the educational program of the Picture exchange communication system is effective on social and communication skills, so it is necessary that the educational program of the Picture exchange communication system receives the attention of therapists and researchers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Picture Exchange Communication System
  • slow-paced non-speaking children
  • communication and social skills
  • child-parent relationship

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 19 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 دی 1402