انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34885120140321The Efficacy of Horse-assisted therapy on improving the social skills of child with autism and its impact on mother's quality of life and mentalاثربخشی درمان با استفاده از اسب بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودک اتیسم و تأثیر آن بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادر11368392FAغلامعلی افروزاستاد ممتاز روانشناسی دانشگاه تهرانطیبه تازیکیکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهرانسوگند قاسم زادهدانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20180831Autism is a disorder of neural development, characterized by impaired social interaction, verbal and nonverbal communication, restricted and repetitive behavior. The main purpose of this study was to determine the effectiveness of Horse-assisted therapy on developing social skills for a child with autism and its impact on mother's quality of life and mental health. This was designed as a single subject study on a 7 year old boy with autism. Assessment tools were "the special booklet of social skills of mental retarded pre school students, “Social Skills Rating System (SSRS)”, “General Health Questionnaire GHQ”, and also “World Health Organization Quality of Life Brief Scale" for measuring the mother's quality of life. The intervention program included Activities, playing with horses and riding a horse during fifteen weeks. Collected data from pre-test, post-test and follow-up assessment were analysed by ancova. The results showed that the Horse-assisted therapy could facilitate the development of Language skills, social skills, sensory and cognitive awareness, reduce problematic and stereotyped behaviors, and increase child's physical health, it can also improve mother's mental health, social functioning, quality of life, and reduces negative moodاتیسم اختلال عصبی ـ تحولی است که بهوسیله نقص در تعامل اجتماعی، ارتباط کلامی و غیر کلامی و بروز رفتارهای محدود شده و تکراری مشخص، آشکار میشود. هدف اصلی از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان با استفاده از اسب بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودک اتیسم و تأثیر آن بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادر، بوده است. این پژوهش بهصورت یک مطالعه موردی بر روی پسری هفت ساله اتیستیک انجام پذیرفته است. برای ارزیابی مهارتهای اجتماعی کودک از دفترچه ارزشیابی آمادگی نوآموزان آهستهگام و مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی و استفاده شد. سلامت روان مادر با پرسشنامه سلامت عمومی، و کیفیت زندگی مادر با مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت اندازهگیری شدند. برنامه مداخله طی 15 هفته، با تأکید بر بازی با اسب و سواری با اسب اجرا شد، سپس دادههای حاصل از ارزیابیها پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با تحلیل کواریانس بررسی شد. نتایج بهدست آمده نشان داد، درمان با استفاده از اسب منجر به بهبود مهارتهای زبانی و اجتماعی، افزایش آگاهی حسی و شناختی، کاهش رفتارهای مشکلساز و کلیشهای، و افزایش سلامت جسمانی کودک، همچنین موجب بهبود سلامت روان، عملکرد اجتماعی و کیفیت زندگی مادر، کاهش خلق منفی شد.https://www.ceciranj.ir/article_68392_f0994906e34f98031f0c77d7d7047dc4.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34885120140321اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علائم اختلال سلوکاثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علائم اختلال سلوک68395FAعبدالرحیم کساییعضو هیات علمی دانشگاه خوارزمیمهدی خانبانیعضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180831هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علائم اختلال سلوک در دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهر اصفهان بود. به این منظور 30 نفر از دانشآموزان پسر دارای علایم اختلال سلوک به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. چگونگی شناسایی دانشآموزان دارای اختلال سلوک بهوسیله استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان و نوجوانان صورت گرفت. این پرسشنامه دارای دو فرم معلم و والدین است و قدرت بالایی در تشخیص علایم اختلال سلوک دارد (شجاعی،1384). گروه آزمایشی در قالب 10 هفته، هر هفته 3 جلسه 90 دقیقهای برنامه آموزش مهارتهای زندگی دریافت نمودند. در این مدت گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافتههای بهدست آمده در این پژوهش، با استفاده از SPSS و آزمون کوواریانس حاکی از اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علایم اختلال سلوک در پسآزمون و پیگیری بوده است (01/0>p).https://www.ceciranj.ir/article_68395_b33c67f8cc61d6b6f9db4b6d67eb0b9c.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34885120140321اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی دختران نابینااثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی دختران نابینا68396FAمحمد قمریاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، دانشکده علوم انسانی، گروه راهنمایی و مشاوره، ابهر، ایران.مجتبی امیری مجداستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، دانشکده علوم انسانی، گروه روان شناسی، ابهر، ایران.الهه کهریزیکارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، دانشکده علوم انسانی، گروه راهنمایی و مشاوره، ابهر، ایران.Journal Article20180831The present research aimed to investigate the effectiveness of group counseling with the cognitive-behavioral approach on the quality of life of blind peoples. Participants were 24 blinds who selected using cluster sampling and assigned randomly in experimental and control groups. Then the experimental group participated in group counseling sessions with cognitive-behavioral approach for 10 sessions, but control group didn’t receive any intervention. Data analyzed via analysis of covariance method. Results indicated that the quality of life (as respect to the hygiene and physical health, psychological health, social relations and life status) of experimental group has been increased comparing to the control group (p < 0.05). Thus it can be concluded that the group counseling with the cognitive-behavioral approach may improve the quality of life of the blind peoples (in all dimensions). <br /><strong> </strong>پژوهش حاضر بهمنظور تعیین اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی دختران نابینا صورت گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیق شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بوده و جامعه مورد مطالعه پژوهش، فقط دختران 13- 17 ساله نابینای شهر تهران بودند. بدین منظور 24 نفر از دختران نابینا بهشیوه نمونهگیری در دسترس (با واگذاری تصادفی) انتخاب شدند و در دو گروه 12 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) قرار گرفتند. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، در جلسات مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که کیفیت زندگی (در ابعاد بهداشت و سلامت جسمانی، سلامت روانشناختی، روابط اجتماعی و وضعیت زندگی) در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافت (05/0>p ). لذا میتوان نتیجه گرفت که مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری موجب بهبود کیفیت زندگی دختران نابینا (در تمامی ابعاد کیفیت زندگی) گردیده است.https://www.ceciranj.ir/article_68396_0f4bef5e4a4526ab8b411b85bcb0c390.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34885120140321Standardized tests of cognitive ability
Woodcok – Johnson III (un) For children with learning Disabilityاستانداردسازی نسخه سوم نوین آزمون توانایی شناختی وودکاک- جانسون برای کودکان دبستانی با مشکلات یادگیری68397FAشهره شکرزادهدکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتغلامعلی افروزدکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استاد ممتاز دانشگاه تهرانکامبیز کامکاریدکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرمهدی دواییدکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20180831
<strong> </strong>
In this Research, the "standardized cognitive Ability tests for children with learning Disability Woodcock - Johnson" was considered to be the instrument through the screening , Diagnostic and identification of learning disabilities on the one hand and on the other hand Scholastic Aptitude Clinical Student design and be accredited. Hence, the Quota Stratified sampling plan with an emphasis on the contribution of layers gender , education and location in Tehran province, and clinical Group (learning disability), were sampled. Thus the 360 people with a learning disability in clinical samples were tested, and analyzes related psychometric tests 10 were in the areas of reliability and validity. Psychometric findings indicate that the Instrument in clinical Group validation of learning disability (internal consistency and Stability), criterion validity ( of the same type), and diagnostic validity is discriminant validity, while emphasizing the ability of hierarchical models Confirmatory factor analysis of the cognitive and the Construct validity is not important. While the results of analyzes related psychometric diagnostic validity of the instrument as a result of diagnostic validity study as well as providing school -based learning are Composit. The Composit, a set of four diagnostic tests for screening and diagnosis of learning disability is a learning disability in elementary school.در این تحقیق، به «استانداردسازی نسخه سوم نوین آزمون توانایی شناختی وودکاک-جانسون برای کودکان دبستانی با مشکلات یادگیری» پرداخته شد تا از این طریق بتوان ابزاری را برای غربالگری، تشخیص و شناسایی ناتوانی یادگیری طراحی و اعتباربخشی نمود. از اینرو، با توجه به طرح نمونهگیری طبقهای سهمی با تأکید بر لایههای جنسیت، مقطع تحصیلی و موقعیت جغرافیایی در شهر و شهرستانهای تهران، از گروه بالینی (ناتوان یادگیری)، نمونهبرداری انجام گرفت. بدین ترتیب که 360 نفر نمونه بالینی با ناتوانی یادگیری مورد آزمودن قرار گرفتند و تحلیلهای روانسنجی مرتبط با 10 آزمون در حیطههای اعتبار و روایی ابزار انجام گرفت. یافتههای روانسنجی نشان داد که ابزار مزبور در گروه بالینی ناتوان یادگیری از اعتبار (ثبات و تجانس درونی)، روایی ملاکی (از نوع همزمان) برخوردار است؛ در حالیکه با تأکید بر مدل سلسله مراتبی تواناییهای شناختی و شیوه تحلیل عامل تأییدی، از روایی سازه برخوردار نمیباشد.https://www.ceciranj.ir/article_68397_db551862bf0a46cc504173702b3a6b3b.pdf