انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888220170622Socioeconomic status and performance of students with learning disabilities: the mediating role of parent involvementوضعیت اجتماعی-اقتصادی و عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری: بررسی نقش واسطهای درگیری والدین61463550FAزهرا نقشسوگند قاسم زادهلیلا افضلیJournal Article20180610Aim: The purpose of this study was to investigate the mediating role of parental involvement in the relationship between the social and economic status of parents and the performance of students with learning disabilities. Methods: A sample of 150 students with learning disabilities from all the students were selected by sampling method. In this research, Olson Barnes (1992) parental involvement scale was used. Results: The results showed that socioeconomic status has a significant direct effect on the performance of students with learning disabilities. And the effect of parent involvement on performance has also been significant. Also, the socioeconomic status has a significant effect on students' performance due to parental involvement. Model has a good modification and 18% of the variance in performance explained by this model. Conclusion: According to results of this study, it is likely that parents of students with better socioeconomic, more involved in the education of their children and also this leads to more performance of their children<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای مشارکت والدین در رابطه بین وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین و عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری است. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع همبستگی در قالب تحلیل مسیر است. نمونه 150 دانشآموز با اختلال یادگیری از کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس مشارکت والدین اولسون بارنز (1992) استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که وضعیت اجتماعی اقتصادی دارای اثر مستقیم معنادار بر عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری است و اثر درگیری والدین بر عملکرد نیز معنادار بوده است. همچنین وضعیت اجتماعی اقتصادی بهواسطه درگیری والدین بر عملکرد دانشآموزان تأثیر معنادار دارد. مدل برازش خوبی داشته و 18 درصد از واریانس عملکرد دانشآموزان توسط مدل تبیین شد. <strong>نتیجه گیری: </strong>بر اساس نتایج این پژوهش این احتمال مطرح میشود که والدین دانشآموزانی که دارای والدین با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بهتری هستند، بیشتر در امور تحصیلی فرزندان خود درگیر میشوند و این نیز بهنوبه خود منجر به عملکرد بیشتر فرزندان آنها میشود.https://www.ceciranj.ir/article_63550_7646fccb9391fadaf80476533fba6529.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888220170622The Effectiveness of Life Skill Training on the Self-esteem and Mental Health in Slow Paced Adolescentsتأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر حرمت خود و سلامت روان نوجوانان آهسته گام889563551FAنرجس خاتون ذبیحی حصاریJournal Article20180610Aim: The aim of this study was to investigate the effectiveness of life skills training on the self-esteem and mental health in slow paced adolescents in Turbat-e Heidarieh. Methods: The design of present study was quasi experimental with pre-test, post-test and control group. Statistical papulation of this study consist of all the slow paced adolescents the ages of 12-18 years old in Turbat-e Heidarieh Proviance. Sample of this study consist of 30 individuals were selected by the convinient method. Subjects were assigned into two groups (experimental and control group) randomly, each consisting of 15 adolescents. Experimental group received life skills training in 9 sessions, while control group did not. The instruments used were self-esteem inventory and mental health questionnaire. The obtained data were statistically analyzed by MANCOVA. Results: The findings of this research showed that there was a significant increase in self-esteem and mental health scores mean of experimental group in the post intervention in comparison with control group. Also, the results showed that life skills training had positive and significant effect on self-esteem and mental health in slow paced adolescents (P<0/001).Conclusion: The life skills instructional program led to improvement in self-esteem and mental health in slow paced adolescents. Therefore, planning for providing life skills training has a particular importance.<strong>هدف:</strong> این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر حرمت خود و سلامت روان نوجوانانآهستهگام در شهرستان تربتحیدریه اجرا شد. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان آهستهگام 12 تا 18 ساله شهرستان تربتحیدریه تشکیل میدادند. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از نوجوانان آهستهگام میشد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل). گروه آزمایش، آموزش مهارتهای زندگی را در 9 جلسه دریافت کردند درحالیکه به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش پرسشنامه حرمت خود و پرسشنامه سلامت روان بود. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات حرمت خود و سلامت روان گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین، آموزش مهارتهای زندگی بر حرمت خود و سلامت روان نوجوانانآهستهگام اثر مثبت و معناداری داشت (001/0P<). <strong>نتیجهگیری:</strong> برنامه آموزشی مهارتهای زندگی باعث بهبود حرمت خود و سلامت روان در نوجوانانآهستهگام شد؛ بنابراین برنامهریزی برای ارائه آموزش مهارتهای زندگی به این افراد اهمیت ویژهای دارد.https://www.ceciranj.ir/article_63551_4ceb1e52cf7fd670464cc48196683d3f.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888220170622The Effectiveness of Forgiveness Skill Training on Marital Conflict and Aggression in Parents of Deaf Childrenاثربخشی آموزش مهارت بخشش بر تعارض زناشویی و پرخاشگری در والدین کودکان ناشنوا616963553FAاکرم ملک زادهالمیرا اعزازی بجنوردیآمنه شاهندهحوریه وطن خواهثمینه بهادری جهرمیJournal Article20180610Aim: The present study aimed to determine the effectiveness of forgiveness skill training on marital conflict and aggression in parents of deaf children. Methods: The present research was a quasi-experimental study by pre-test, post-test design with control group. Thirty parents of deaf children were selected by convenient sampling method from exceptional schools in Tehran city. They were divided into experimental and control group (each consists of 15 individuals) randomly and equally. The experimental group participated in forgiveness skill training in 8 sessions (two sessions weekly; each lasts for 70 minutes), while control group did not. Marital conflict questionnaire and aggression questionnaire were used for assessment of all participants. Data were analyzed by multiple analysis of covariance through SPSS version 22. Results: Findings showed that experimental and control groups had significant difference, at least in one of the marital conflict and aggression variables (P<0.05). The results of multiple analysis of covariance showed forgiveness skill training had positive and significant effect on the marital conflict and aggression in parents of deaf children (P<0.05). Conclusion: Findings indicated that forgiveness skill training has led to the reducing marital conflict and aggression in parents of deaf children. Therefore, planning for such training programs alike with the forgiveness training has an important role on reducing marital conflict and aggression in parents of deaf children.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت بخشش بر تعارض زناشویی و پرخاشگری در والدین کودکان ناشنواانجام شد. <strong>روش:</strong> این پژوهش، یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 30 نفر از والدین کودکان ناشنوا میشد کهبه روش نمونهگیری در دسترس از مدارس استثنایی شهر تهران انتخاب گردیدند و بهطور مساوی و بهصورت تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی، در 8 جلسه آموزشی برنامه مهارت بخشش (هفتهای 2 جلسه؛ هر جلسه 70 دقیقه) شرکت کردند درحالیکه گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی و پرسشنامه پرخاشگری مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری با بهکارگیری نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از متغیرهای تعارض زناشویی و پرخاشگری تفاوت معناداری دارند (05/0P<). نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مهارت بخشش بر تعارض زناشویی و پرخاشگری آزمودنیها اثر مثبت و معناداری داشت (05/0P<).<strong> نتیجهگیری:</strong> نتایج حاکی از آن بود که برنامه آموزشی مهارت بخشش سبب کاهش تعارضات زناشویی و پرخاشگری آزمودنیها شد؛ بنابراین برنامهریزی برای آموزش چنین برنامههایی مانند آموزش بخشش نقش مهمی در بهبود تعارض زناشویی و پرخاشگری خواهد داشت.https://www.ceciranj.ir/article_63553_2e518ae53d4c244b80d445889cc4b9e4.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888220170622Comparison of General Health and Aggression in Mothers of Children with Asthma and Mothers of Children with Behavioral Disorderمقایسه سلامت عمومی و پرخاشگری در مادران کودکان مبتلابه آسم و مادران کودکان با اختلال رفتاری707863554FAالهام ضرغامیحسن احدیسید شمس الدین اطهاریادیس کراسکیانJournal Article20180610Aim: The purpose of the present study was to comparing general health and aggression in mothers of children with asthma and mothers of children with behavioral disorder. Methods: The present research was a causal-comparative research. The study population included of mothers of children with asthma and mothers of children with behavioral disorder in Tehran city. 132 mothers aged 27-40 years participated in this study. They were divided into two groups and each group contains 66 mothers. First group were selected from mothers of children with asthma and second group were selected from mothers of children with behavioral disorder by convenient sampling method. The instruments of this research were general health questionnaire of Goldberg & Hiller (1979) and aggression questionnaire of Buss & Perry (1992). Data were analyzed by MANOVA. Results: findings showed that general health and somatic symptoms in mothers of children with asthma were significantly more than the mothers of children with behavioral disorder (P>0.05). Also, aggression, anxiety, social dysfunction, depression in mothers of children with asthma were significantly less than the mothers of children with behavioral disorder (P>0.05). Conclusion: General health in mothers of children with asthma was more than the mothers of children with behavioral disorder. Also, their aggression was less than the others. Therefore, both groups had significant difference in general health and aggression.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه سلامت عمومی و پرخاشگری در مادران کودکان مبتلابه آسم و مادران کودکان با اختلال رفتاری انجام شد.<strong> روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش را مادران کودکان مبتلابه آسم و مادران کودکان با اختلال رفتاری شهر تهران تشکیل دادند. در این پژوهش 132 مادر 27 تا 40 ساله شرکت کرده بودند به نحوی که آنها به دو گروه 66 نفری تقسیم شدند. گروه اول، مادران کودکان مبتلابه آسم و گروه دوم، مادران کودکان با اختلال رفتاری بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش مقیاس سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که سلامت عمومی و علائم جسمانی در مادران کودکان مبتلابه آسم بهطور معناداری بیشتر از مادران کودکان با اختلال رفتاری بود (05/0P<). همچنین پرخاشگری، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی مادران کودکان مبتلابه آسم بهطور معناداری کمتر از مادران کودکان با اختلال رفتاری بود (05/0P<).<strong>نتیجهگیری:</strong> سلامت عمومی مادران کودکان مبتلابه آسم بیشتر از مادران کودکان با اختلال رفتاری و همچنین پرخاشگری در مادران کودکان مبتلابه آسم کمتر بود؛ بنابراین در سلامت عمومی و پرخاشگری این دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت.https://www.ceciranj.ir/article_63554_860da9f02095770cdcfb821855163281.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888220170622Investigation of the Effectiveness of Emotional Intelligence Training on the General Health and Self-esteem in Adolescents with Cerebral Palsyبررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی و عزت نفس نوجوانان فلج مغزی374963555FAجواد میرزائیراضیه بابائیلیلا علیزادگان مقدمفریده محمودیپروانه شقاقیJournal Article20180610Aim: The purpose of the present study was to investigate of the effectiveness of emotional intelligence training on the general health and self-esteem in adolescents with cerebral palsy. Methods: Study procedure was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The study population included of adolescents with cerebral palsy aged 16-18 years old. Subjects were selected by convenient sampling method. In this study were participated 30 adolescents with cerebral palsy. Subjects were divided into two groups by randomly method (experimental and control group), each of which was consisted of 15 adolescents. Experimental group received in emotional intelligence training in the 12 sessions lasting for 50 minutes, but control group did not. The instrument of present research was Goldberg & Hiller general health guestionnaire and Cooper Smith self-esteem questionnaire. The obtained data were analyzed by using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test. Results: The findings of this research showed that there was significant increase in general health and self-esteem scores mean of experimental group in the post intervention in comparison with control group (P<0.0001). Conclusion: The emotional intelligence training program led to improve the general health and self-esteem of adolescents with cerebral palsy. Therefore, paying attention to the variables such as general health and self-esteem are essential and planning for providing of emotional intelligence training is a particular importance.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی و عزتنفس نوجوانان فلج مغزی انجام شد.<strong> روش:</strong> پژوهش حاضر، یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان با فلج مغزی 16 تا 18 ساله تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد، بهطوریکه در این پژوهش 30 نوجوان با فلج مغزی شرکت داشتند. آزمودنیها بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش، هوش هیجانی در 12 جلسه 50 دقیقهای آموزش داده شد ولی به گروه کنترل این نوع آموزش ارائه نشد. ابزار استفادهشده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت بود. اطلاعات جمعآوریشده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.<strong> یافتهها:</strong> نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات سلامت عمومی و عزتنفس گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (0001/0P<). <strong>نتیجهگیری:</strong> برنامه آموزش هوش هیجانی باعث بهبود سلامت عمومی و عزتنفس نوجوانان با فلج مغزی شد؛ بنابراین توجه به متغیرهایی ازجمله سلامت عمومی و عزتنفس ضروری است و برنامهریزی برای ارائه آموزش هوش هیجانی به این گروه از افراد اهمیت ویژهای دارد.https://www.ceciranj.ir/article_63555_74b3ea75516fb184be19dc68cccbb7b3.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888220170622The Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Counseling of Parents on the Behavioral Disorders of their ADHD Childrenاثربخشی مشاوره گروهی شناختی رفتاری والدین کودکان بیشفعال بر اختلالات رفتاری فرزندان506063556FAفریده حمیدیفرنگیس محمدی خرسندیJournal Article20180610Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive-behavioral group counseling of parents on hyperactive children. This was a quasi-experimental pretest- posttest design with control group. Method: The participants were parents of ADHD children. 60 of these parents were selected and randomly assigned to two experimental and control groups. In the experimental group, 9 sessions of cognitive behavioral group counseling were conducted, but the control group received no intervention. Before and after the sessions, the children's hyperactivity of both groups was evaluated by the Conner’s Parent Questionnaire. Data were analyzed using multiple analysis of covariance; MANCOVA. Results: The results showed that there was a significant difference between the experimental group and the control group after the intervention in hyperactivity and its components (p <0.001). Conclusion: Group counseling based on cognitive-behavioral approach with parents of overactive children facilitates their confrontation in various life situations, especially in relation to their ADHD children, and consequently, the level of mental health of the family will increase.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مشاوره گروهی شناختی رفتاری والدین کودکان بیشفعال بر اختلالات رفتاری کودکان انجام شد. <strong>روش:</strong> این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش را والدین کودکان بیشفعال تشکیل دادند. 60 نفر از این والدین به روش هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در گروه آزمایش 9 جلسه مشاوره گروهی شناختی رفتاری اجرا شد، اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت ننمود. قبل و بعد از اتمام جلسات، اختلالات رفتاری فرزندان هر دو گروه با پرسشنامه والدین کانرز ارزیابی شدند. دادههای حاصل با روش تجزیهوتحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. <strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه پس از انجام مداخله آزمایشی در متغیر بیشفعالی و مؤلفههای آن تفاوت معناداری وجود دارد (p<0/001). <strong>نتیجهگیری:</strong> مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری با والدین کودکان بیشفعال باعث تسهیل رویارویی آنان در مشکلات و موقعیتهای مختلف زندگی و بهویژه در ارتباط با کودکان بیشفعال خود میشود و بهتبع آن، سطح سلامت روانی افراد خانواده افزایش خواهد یافت.https://www.ceciranj.ir/article_63556_f704f561ff7259497fde80cb21f2456d.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888220170622Communication Parental Self-Efficacy and Self Forgiveness with Mother-Child Interaction in Mothers of Children with Mental Retardationرابطه خودکارآمدی والدینی و خودبخشایشگری با تعامل مادر- کودک در مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی263663557FAجعفر بهادری خسروشاهیJournal Article20180610Aim: The purpose of this study was to investigate the relationship between parenting and parenting self-efficacy and parent-child interaction in mothers with mentally retarded children.Methods: The present research is descriptive correlational. The target population consisted to all All mothers of children with intellectual disabilities attending institutions of these children were in Tabriz, which of these, 110 were selected by cluster sampling. To collect data was used from Mother-Child Relationship Evaluation Scale (Rabert, 1990), Parenting Self-efficacy Questionnaire (Domka & Et al, 1996) and Tate Self Forgiveness Scale (Vel & Et al, 2008). Data analysis was performed using Pearson correlation and regression analysis.Results: Finding revealed receptivity there is relationship of positive (direct) between acceptance children, parental self-efficacy, feelings and actions and self forgiveness in mothers. Also, there is significant negative (inverse) between overprotection, overindulgence, rejection with parental self-efficacy and self forgiveness. Result of regression analysis showed that Parents self-efficacy and Components emotions and actions self forgiveness can predict change the mother-child interaction in mothers of children with mental retardation.Conclusion:Given that strengthening self - efficacy parental and self forgiveness interaction resulted in an increase in the mother and child in small children mental strength is planning to increase the self - efficacy to mother's children at the mental strength can lead to an increase in the interactions between the mother and child.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی والدینی و خودبخشایشگری با تعامل مادر- کودک در مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی انجام شد.<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران دارای کودک کمتوان ذهنی مراجعهکننده به مؤسسات نگهداری این کودکان در شهر تبریز تشکیل میدادند که از این تعداد 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس ارزیابی مادر- کودک (رابرت، 1961)، مقیاس خودکارآمدی والدینی (دومکا و همکاران، 1996) و پرسشنامه خودبخشایشگری (ول و همکاران، 2008) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت.<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان دادند بین پذیرندگی فرزند و خودکارآمدی والدینی و احساسات و کنشها و باورهای خودبخشایشگری رابطه مثبت (مستقیم) و معناداری وجود دارد. همچنین بین بیشحمایتگری، سهلگیری افراطی و طرد فرزند با خودکارآمدی والدینی و خودبخشایشگری رابطه منفی (معکوس) و معناداری وجود دارد. از طرفی نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که خودکارآمدی والدینی و مؤلفه احساسات و کنشهای خودبخشایشگری میتوانند تغییرات تعامل مادر- کودک را در مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی پیشبینی کنند.<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به اینکه تقویت خودکارآمدی والدینی و خودبخشایشگری منجر به افزایش تعامل مادر و کودک در فرزندان کمتوان ذهنی میشود، برنامهریزی جهت افزایش خودکارآمدی و خودبخشایشگری به مادران کودکان کمتوان ذهنی میتواند منجر به افزایش تعاملات بین مادر و کودک گردد.https://www.ceciranj.ir/article_63557_184c617ae07488d60c57c1e924260637.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888220170622The Assessment of the Impact of an Educational Program Based on Positive Psychology on Increasing Job Satisfaction of Teachers Working in Exceptional Schoolارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر در افزایش رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی798763558FAالناز ابراهیمیعلی اکبر ارجمندنیاغلامعلی افروزJournal Article20180610miA: The purpose of this study was to investigate the effect of positivist psychological education program on the job satisfaction of exceptional school teachers in Kerman. Method: This study was a semi-experimental design with pre-test, post-test and control group design. The statistical population consisted of all the exceptional teachers who taught in the exceptional schools of Kerman during the 2014 school year. The research sample consisted of 60 teachers who were selected by stratified random sampling from the target population. The data were collected using a questionnaire for measuring the job satisfaction of enamel and visma (JSS). A researcher-made program based on positive psychology was conducted on the experimental group during the ten sessions:stluseR . Data were analyzed by covariance analysis. The results of this study indicated that psychological interventions based on positive psychology were effective in increasing job satisfaction of exceptional school teachers (p <0.001). :noCsltsioC In general, the method of positive psychologic intervention can increase feelings, behaviors and positive cognition in individuals. Therefore, the use of this training can be useful in improving the job satisfaction of exceptional school teachers.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر بر رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی شهر کرمان بود. <strong>روش</strong>: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل طراحی شد. جامعه آماری را تمامی معلمان استثنایی تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 1393 در مدارس استثنایی شهر کرمان مشغول به تدریس بودند. روش: نمونۀ پژوهش مشتمل بر 60 نفر از معلمان بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از میان جامعۀ موردنظر انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها پرسشنامه سنجش رضایت شغلی مینایی و ویسمه (JSS) استفاده شد. برنامه محقق ساخته مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر طی ده جلسه آموزشی روی گروه آزمایش اجرا گردید. <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> دادهها به روش تحلیل کــوواریانس تجزیهوتحلیل شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مداخلات روانشناختی مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر در افزایش رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی مؤثر بود (001/0>p). <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری: </strong>بهطورکلی روش مداخله روانشناسی مثبتنگر میتواند احساسات، رفتارها و شناختهای مثبت را در افراد افزایش دهد. لذا بهکارگیری این آموزش میتواند در راستای بهبود رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی مفید واقع شود.https://www.ceciranj.ir/article_63558_66d74751927478ba162d854b61edd8b9.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888220170622The Effectiveness of Psycho-social Empowerment Program in reducing Parental Stress and Enhancing Psychological Well-Being of Parents with Mentally Retarded Childrenاثربخشی برنامه ی توانمندسازی روانی- اجتماعی بر کاهش استرس والدینی و ارتقای بهزیستی روانشناختی والدین دارای کودک کم توان ذهن9610763559FAقادر نعیمیکیانوش زهرا کارفرشاد محسن زادهفهیمه پیرساقیJournal Article20180610Aim: The aim of this study was to assess the effectiveness of psycho-social empowerment program on reducing parental stress and enhancing psychological well-being of parents with mentally retarded children. Methods: A semi-experimental method with pre-test, post-test and control group design were employed. The population consisted of 648 parents with mentally retarded children that 40 of them were selected via Convenience sampling. 20 parents who had scored lower on the both parental stress and psychological well-being scales were screened and randomly assigned to the experimental and control groups. The experimental group received eight sessions (each 90-minute) of psycho-social empowerment. Data were collected through Frederick's Resource and Stress questionnaire and Riff's Psychological Well-being Inventory. Results: Data analysis using multivariate covariance (MANCOVA) indicated that psycho- social empowerment significantly reduced the parental stress(p= 0/001) and enhanced the psychological well-being(p= 0/001) of parents with mentally retarded children. Conclusion: Finally, the findings imply that the psycho-social empowerment program is an appropriate method for intervening in these parents psychological problems.<strong>هدف:</strong> مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامهی توانمندسازی روانی- اجتماعی بر کاهش استرس والدینی و ارتقای بهزیستی روانشناختی والدین دارای کودک کمتوان ذهنی انجام شد. <strong>روش:</strong> طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به شیوه پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 648 نفر از والدین دارای کودک کمتوان ذهنی بود که 40 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و 20 والدی که در هر دو مقیاس استرس والدینی و بهزیستی روانشناختی، نمرهی کمتر از میانگین گرفته بودند غربالشده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای در جلسات برنامه توانمندسازی روانی- اجتماعی حضور یافتند ولی گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی منابع و استرس فردربک و پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد برنامه توانمندسازی روانی اجتماعی اثر معناداری بر کاهش مؤلفههای استرس والدینی (001/0p=) و ارتقای بهزیستی روانشناختی (001/0p=) والدین کودکان کمتوان ذهنی دارد. <strong>نتیجهگیری:</strong> بهطورکلی نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه توانمندسازی روانی– اجتماعی میتواند بهعنوان مداخلهای مناسب در کاهش مشکلات روانشناختی خانوادههای دارای کودک کمتوان ذهنی بکار رود.https://www.ceciranj.ir/article_63559_141fd62f04e401256c1734978b3db53c.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888220170622Comparison of Perceived Social Support, Anxiety and Stress in Mothers of Children with Cochlear Implants, Hearing Aids and Normal Hearingمقایسه حمایت اجتماعی ادراک شده، اضطراب و استرس مادران کودکان کاشت حلزونی، دارای سمعک و شنوایی عادی152563560FAفریده محمودیمحمد عاشوریمجتبی انصاری شهیدیJournal Article20180610Aim: The purpose of the present study was to comparing perceived social support, anxiety and stress in mothers of children with cochlear implants, hearing aids and normal hearing.Methods: The present research was a causal-comparative research. The study population included of mothers of children with cochlear implants, hearing aids and normal hearing. 60 mothers aged 28-38 years participated in this study. They were divided into three groups and each group contains 20 mothers. First and second group were selected, ordinarily, from mothers of children with cochlear implants and hearing aids by convenient sampling method; while that third group were selected from mothers of children with normal hearing by randomly method. The instruments of this research were perceived social support scale and depression anxiety stress scales (DASS-21). Data were analyzed by MANOVA.Results: findings showed that perceived social support in mothers of children with hearing aids was significantly more than the mothers of children with cochlear implants(P>0.05). Anxiety and stress in these mothers were significantly less than the mothers of children with cochlear implants and Condition of mothers of normal hearing children was better than the others groups (P>0.05).Conclusion: Perceived social support in mothers of children with normal hearing was more than the mothers of children with cochlear implants and hearing aids. Also, their anxiety and stress was less than the others. Therefore, requires specific rehabilitation program in order to increase perceived social support and decrease anxiety and stress in mothers of children with hearing impairment and hearing aids.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه حمایت اجتماعی ادراکشده، اضطراب و استرس مادران کودکان کاشت حلزونی، دارای سمعک و شنوایی عادی انجام شد.<strong> روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش را مادران کودکان کاشت حلزونی، دارای سمعک و شنوایی عادی تشکیل دادند. در این پژوهش 60 مادر 28 تا 38 ساله شرکت کرده بودند بهنحویکه آنها به سه گروه 20 نفری تقسیم شدند. گروه اول و دوم به ترتیب از مادران کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخابشده بودند؛ درحالیکه گروه سوم، مادران کودکان با شنوایی طبیعی بودند و به روش تصادفی ساده انتخابشده بودند. ابزارهای این پژوهش مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده و مقیاس تعیین افسردگی، اضطراب، استرس بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که حمایت اجتماعی ادراکشده در مادران کودکان دارای سمعک بهطور معناداری بیشتر از مادران کودکان کاشت حلزونی بود (05/0P<). اضطراب و استرس مادران کودکان دارای سمعک بهطور معناداری کمتر از مادران کودکان کاشت حلزونی بود و شرایط مادران کودکان با شنوایی طبیعی نیز نسبت به این دو گروه بهتر بود (05/0P<).<strong>نتیجهگیری:</strong> حمایت اجتماعی ادراکشده مادران کودکان با شنوایی عادی بیشتر از مادران کودکان کاشت حلزونی و دارای سمعک و همچنین اضطراب و استرس آنها کمتر بود؛ بنابراین در این حوزه به برنامه توانبخشی ویژهای نیاز است تا حمایت اجتماعی ادراکشده افزایش و اضطراب و استرس مادران کودکان کاشت حلزونی و دارای سمعک کاهش یابد.https://www.ceciranj.ir/article_63560_da6455d8f2b5c802b102ac88a03da100.pdf