انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810420191222Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on negative automatic thoughts and sleep problems in female student with Depression Disorderاثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر افکار خودآیند منفی و مشکلات خواب دانشآموزان دختر دارای اختلال افسردگی11210640410.22034/ceciranj.2020.209576.1306FAبهنوش نیکخواهکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.رقیه حقانیکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.شادی آقاعلی طاریکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.Journal Article20191127The present study was conducted aiming to investigate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on negative automatic thoughts and sleep problems in female students with Depression Disorder. It was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population of the current study included female students with Depression Disorder in Tehran City in the academic year 2018-19. 30 female students with Depression Disorder were selected through purposive sampling method and they were randomly assigned to experiment and control groups (15 students in the experiment and 15 in the control group). The experiment group received mindfulness-based cognitive therapy intervention (Segal, Williams and Tizdel, 2013) during two months in eight seventy-five-minute sessions. The applied questionnaires in this study included Depression Questionnaire (Goldberg, 1972), Negative Automatic Thoughts Questionnaire (Holon and Kenda, 1980) and Sleep Problems Questionnaire (Bois et.al, 1989). The data from the study were analyzed through MANCOVA method using SPSS23 statistical software. The results showed that mindfulness-based cognitive therapy has significant effect on negative automatic thoughts (p<0.001) and sleep (p<0.001) in the students with Depression Disorder. Findings of the present study reveal that mindfulness-based cognitive therapy can be used as an efficient therapy to decrease negative automatic thoughts and sleep problems in the students with Depression Disorder employing techniques such as mindful thoughts, emotions and behaviorهدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر افکار خودآیند منفی و مشکلات خواب دانشآموزان دختر دارای اختلال افسردگیبود. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال افسردگی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش، تعداد 30 دانشآموز دختر مبتلا به اختلال افسردگی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه کنترل). گروه آزمایش مداخله شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (سگال، ویلیامز و تیزدل، 2002) را طی دو ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامههای افسردگی (DS)، کیفیت خواب پترزبورگ (PSQI) و افکار خودآیند منفی (QNS) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرمافزار آماری 23Spss- مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر افکار خودآیند منفی (0001/0>p) و مشکلات خواب (0001/0>p) دانشآموزان دارای اختلال افسردگی تأثیر معنادار دارد. یافتههای پژوهش حاضر، بیانگر آن بود که شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی با بهرهگیری از فنونی مانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه، میتواند بهعنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش افکار خودآیند منفی و مشکلات خواب دانشآموزان دارای اختلال افسردگی مورد استفاده قرار گیرد.https://www.ceciranj.ir/article_106404_c25b622eb83ec156b7fd0c88834977be.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810420191222Evaluation of executive functions in Multiple Sclerosis in childhood and adolescence by emphasizing on Strategic Planning and Time Management Abilityبررسی کارکردهای اجرایی در مولتیپل اسکلروزیس دوران کودکی و نوجوانی با تأکید بر توانایی برنامهریزی راهبردی و مدیریت زمان132310640010.22034/ceciranj.2020.218899.1334FAزهرا احمدیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران0000-0002-5088-6124مهدی دستجردی کاظمیاستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایرانفاطمه نیک خواستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران0000-0001-7162-9429Journal Article20200206The purpose of this study was to investigate the status of two strategic planning and time management constructs in children and adolescents with MS.This study was a causal-comparative study with post-facto and control group design. The statistical population comprised all children and adolescents with MS who are members of the MS Society of Iran. For this purpose, 30 MS patients and 30 non-MS patients aged 18 years and younger were selected by convenience sampling method and evaluated by parental version of the BRIEF Questionnaire. The results of children and adolescents affected were compared with non-affected samples. The research tool of the present study was BRIEF Questionnaire (Gioia, Isquith, Guy & Kenworthy, 2000) and data were analyzed using independent t-test, analysis of variance and correlation in version SPSS26 of software.Analysis of the planning variable showed that the mean of children with MS was significantly higher than non-affected children (t=5.758, df=58, p<0.000) and a significant correlation between this construct and educational status were observed (p<0.020). Results of the study of time management variable were similar to the previous one (t=5.394, d.f=58, p<0.000), but no significant correlation was found between this variable and educational status (p<0.691). As a result of the analysis, it was found that children and adolescents with MS have significant deficits in their planning and time management components compared to their non-MS counterparts. However, weakness in the planning component can also affect their educational status. Therefore, early diagnosis and intervention in this field is necessary.هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت دو سازه برنامهریزی راهبردی و مدیریت زمان در کودکان و نوجوانان مبتلا به MS بود.این پژوهش، یک مطالعه علّی- مقایسهای با طرح پسرویدادی و گروه کنترل بود. جامعه آماری را تمامی کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری MS، عضو انجمن MS ایران تشکیل دادند. برای این منظور، تعداد ۳۰ نفر نمونه مبتلا به MS و ۳۰ نفر نمونه غیرمبتلا که ۱۸ سال و کمتر سن داشتند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و توسط نسخه والدین پرسشنامه بریف مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصله از کودکان و نوجوانان مبتلا با نمونههای غیرمبتلا مقایسه شد. ابزارهای مورد استفاده شامل، پرسشنامه بریف (BRIEF) و فرم اطلاعات دموگرافیک بودند. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل، تحلیل واریانس و همبستگی در نسخه ۲۶ نرمافزار Spss تحلیل شدند. تحلیلها در مورد متغیر برنامهریزی نشان داد که میانگین کودکان مبتلا به MS از کودکان غیرمبتلا بهصورت معناداری بیشتر است (۷۵۸/۵=t، ۵۸=df، ۰۰۰/۰>p) و نیز همبستگی معناداری میان این سازه و وضعیت تحصیلی این افراد مشاهده شده است (۰۲۰/۰>p). در بررسی متغیر مدیریت زمان نیز نتایج شبیه به متغیر قبل بود (۳۹۴/۵=t، ۵۸=df، ۰۰۰/۰>p)؛ با این تفاوت که همبستگی معنادار میان این متغیر با وضعیت تحصیلی تأیید نشد (۶۹۱/۰>p). نتایج این مطالعه نشان داد که کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری MS، در مقایسه با همتایان غیرمبتلایشان در مؤلفههای برنامهریزی و مدیریت زمان،ضعف قابلتوجهی دارند. از این میان، ضعف در مؤلفه برنامهریزی میتواند بر اُفت وضعیت تحصیلی آنان نیز تأثیرگذار باشد. بر این اساس، تشخیص و مداخله بههنگام در این زمینه ضروری مینماید.https://www.ceciranj.ir/article_106400_8e9dfacffcb87c6d520deebda47977d3.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810420191222Effectiveness of SuperBrain Yoga exercise on fluid intelligence, visual spatial perception, academic achievement and balance in slow paced childrenتأثیر یوگای مغز بر هوش سیال، ادراک بینایی فضایی، پیشرفت تحصیلی و تعادل کودکان آهسته گام253610638910.22034/ceciranj.2020.198293.1249FAسیدکاظم موسوی ساداتیاستادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-4922-0541عبدالرسول دانشجواستادیار بیومکانیک ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-4410-084Xمرجان جیرسرایی بازارگردکارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-9929-9804Journal Article20190816The present study was conducted aiming to investigate the effectiveness of Superbrain Yoga exercise on fluid intelligence, visual spatial perception, academic achievement and balance in slow paced children. This quasi-experimental study was conducted as a pretest-posttest with control group design. The statistical population of this study consisted of students with intellectual disabilities of Shahid Beheshti Exceptional School in Tehran. The study participants were 20 boys with mean and standard deviation (76/0 ± 3/8) years old who were selected by convenience sampling and randomly assigned into experiment (n=10) and control (n=10) groups. The experiment group performed 12 sessions of Experimental Yoga exercises. The data collection tool was Wechsler Intelligence Scale for Children - Fifth Ed (Karami, 2017) and Modified Stroke Test (Sabzi, Damanpak & Tatari Hasan Gavyar; 2019). The data were analyzed using independent t test. Based on the findings of this study, Superbrain Yoga exercises did not have a significant effect on improving fluid intelligence (P = 0.81), visual spatial perception (P = 0.16) and static equilibrium (P = 0.19), but there was a significant effect on academic achievement of children (p =0.04). The results of this study showed that it would be advisable to use Superbrain Yoga exercises for improving educational achievement for Slow Paced Children, along with other commonly used educational programs.هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرین یوگای مغز بر افزایش هوش، ادراک بینایی- فضایی و پیشرفت تحصیلی و تعادل ایستای کودکان پسر آهسته گام بود. این پژوهش نیمهتجربی و بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر (56 پسر) آهسته گام مدرسه ابتدایی استثنائی شهید بهشتی شهر تهران بود. شرکتکنندگان پژوهش 20 نفر از پسران آهسته گام با میانگین و انحراف استاندارد سنی (76/0±3/8 سال) بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش 12 جلسه تمرینات یوگای مغز را انجام دادند. ابزارهای سنجش شامل آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش پنجم(WISC-V) و آزمون لکلک اصلاح شده (MST) بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای از آزمون tمستقل استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، تمرینات یوگای مغز تأثیر معنادار بر افزایش هوش سیال (81/0=P)، ادراک بینایی فضایی (16/0=P) و تعادل ایستا (11/0=P) نداشت؛ ولی بر پیشرفت تحصیلی کودکان تأثیر معنادار داشت (04/0=P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بهتر است در کنار سایر آموزشهای متداول تحصیلی از تمرینات یوگای مغز در پیشرفت تحصیلی کودکان آهسته گام استفاده شود.https://www.ceciranj.ir/article_106389_cf37189e4fc423fa4e8843d4a4a54e14.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810420191222Effectiveness of training parents by Adler- Dreikurs Approach on emotion regulation and parent-child interaction in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorderاثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس بر تنظیم هیجان و تعامل والد- فرزندی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی*374910640310.22034/ceciranj.2020.209581.1307FAزهرا خلقیدانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.اصغر آقاییاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.هادی فرهادیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.Journal Article20191127The present study was conducted aiming to determine the effectiveness of training the parents through Adler- Dreikurs approach on emotion regulation and parent-child interaction of the children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). It was a quasi-experimental study with pretest, posttest, control group and two-month follow-up design. The statistical population of the current study was the all the primary school children with ADHD and their parents in Isfahan City in academic year 2018-19. 30 primary school children with ADHD were selected using purposive sampling method and they were randomly assigned into experiment and control groups (each group of 15 children). The parents in the experiment group received ten sessions of training Adler- Dreikurs approach (Amiri, Alizadeh, and Farrokhi, 2014). The applied questionnaires in this study included Conners ADHD Questionnaire, parents form (Brook and Clinton, 2007), Emotional Regulation (Shield and Kiketi, 1998) and Parent-Child Interaction (Pianta, 1994). The data from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA method Using SPSS23 statistical software. The results showed that training the parents through Adler- Dreikurs approach has had significant effect on emotion regulation (p<0.001) and parent-child interaction (p<0.001) of the children with ADHD. According to the findings of the present study, it can be concluded that training the parents through Adler- Dreikurs approach can be used as an efficient method to improve emotion regulation and parent-child interaction of the children with ADHD focusing on normal principles of parent-child interaction.هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشیآموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس بر تنظیم هیجان و تعامل والد- فرزندی کودکان مبتلا به اختلال <br /> نقص توجه و بیش فعالی بود. روش این مطالعه، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی و والدین آنها در شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش، تعداد 30 کودک دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 15 کودک). والدین گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه تحت آموزش رویکرد آدلر- درایکورس (امیری، علیزاده و فرخی، 1393) قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامههای اختلال نقص توجه و بیش فعالی کانرز فرم والدین (TCQ)، تعامل والد- کودک (PCRQ) و چکلیست تنظیم هیجانی (ERS) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری 23Spss-تجزیهوتحلیل شد.نتایج نشان داد که آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس بر تنظیم هیجان (001/0p<) و تعامل والد- فرزندی (001/0p<) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی تأثیر معنادار داشته است. بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس با تمرکز بر اصول بهنجار تعامل والد- فرزندی، میتواند بهعنوان یک روش کارآمد جهت بهبود تنظیم هیجان و تعامل والد- فرزندی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مورد استفاده گیرد.https://www.ceciranj.ir/article_106403_949fc7f771888b39fe58d83ef12968a1.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810420191222Educational resilience, educational vitality and performance of Students with Learning Disability: mediator role of procrastinationتابآوری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و عملکرد دانشآموزان با اختلال یادگیری: بررسی نقش واسطهای اهمالکاری تحصیلی516010638310.22034/ceciranj.2020.165517.1116FAلیلا افضلیدکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسمیه اسماعیلیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزاهرا، تهران، ایرانزهرا نقشاستادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-6065-7838Journal Article20190102The purpose of this study was to investigate the mediating role of procrastination in correlation between resilience, vitality and academic performance of students with Learning Disabilities. The present study was of correlational methid and path analysis type. The statistical population included all elementary school students in Tehran during the academic year 1995-96. A total of 150 individuals of both sexes (70 girls and 80 boys) were selected by random sampling. They answered the Resilience Scale (ARS), Academic Vitality Questionnaire (AVQ), and Procrastination Assessment Scale for Students Questionnaire (PASS). The results showed that resilience has a positive and significant relation with the vitality and performance of students. Also, procrastination has a meaningful and negative relationship with vitality and performance. On the other hand, the results showed that procrastination has a significant mediating role between vitality and performance as well as vitality and performance. Educational procrastination, educational resilience and academic vitality affect the educational, economic, social and mental health of students with learning disabilities, and academic procrastination plays a mediating role in the relationship between vitality, resiliency and performance.
<span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">هدف از پژوهش</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> حاضر، بررسی نقش واسطه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">ای متغیر اهمال</span><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">کاری در رابطه تاب</span><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">آوری، سرزندگی و عملکرد تحصیلی دانش</span><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">آموزان با اختلال یادگیری بود. </span></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">مطالعه حاضر از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: IranNastaliq; mso-hansi-font-family: IranNastaliq; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان تعداد 150 نفر (70 دختر و 80 پسر) به روش نمونه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">تاب</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آوری</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">تحصیلی (</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR">ARS</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">)، پرسشنامه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: IranNastaliq; mso-hansi-font-family: IranNastaliq; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">های سرزندگی تحصیلی (</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR">AVQ</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">)، اهمال</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">کاری تحصیلی (</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR">PASS</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">) بود. برای تجزیه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">و</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">تحلیل داده</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">ها از تحلیل مسیر استفاده شد.</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> نتایج نشان داد که تاب</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">آوری رابطه مثبت و معنادار با سرزندگی و عملکرد دانش</span></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: IranNastaliq; mso-hansi-font-family: IranNastaliq; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">آموزان دارد. همچنین اهمال</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">کاری رابطه معنادار و منفی با سرزندگی و عملکرد دارد. </span></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">از طرفی نتایج نشان داد که اهمال</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">کاری نقش واسطه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">ای معناداری میان تابآوری و عملکرد و همچنین سرزندگی و عملکرد دارد. اهمال</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">کاری تحصیلی، تاب</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی، بر زمینه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">های آموزشی- تحصیلی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشت روان دانش</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آموزان با اختلال یادگیری تأثیرگذار بود و اهمال</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">کاری تحصیلی، نقش واسطه در رابطه بین سرزندگی، تاب</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آوری و عملکرد تحصیلی داشت.</span>
<span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">هدف از پژوهش</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> حاضر، بررسی نقش واسطه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">ای متغیر اهمال</span><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">کاری در رابطه تاب</span><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">آوری، سرزندگی و عملکرد تحصیلی دانش</span><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">آموزان با اختلال یادگیری بود. </span></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">مطالعه حاضر از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: IranNastaliq; mso-hansi-font-family: IranNastaliq; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان تعداد 150 نفر (70 دختر و 80 پسر) به روش نمونه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">تاب</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آوری</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">تحصیلی (</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR">ARS</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">)، پرسشنامه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: IranNastaliq; mso-hansi-font-family: IranNastaliq; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">های سرزندگی تحصیلی (</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR">AVQ</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">)، اهمال</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">کاری تحصیلی (</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR">PASS</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">) بود. برای تجزیه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">و</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">تحلیل داده</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">ها از تحلیل مسیر استفاده شد.</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> نتایج نشان داد که تاب</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">آوری رابطه مثبت و معنادار با سرزندگی و عملکرد دانش</span></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: IranNastaliq; mso-hansi-font-family: IranNastaliq; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">آموزان دارد. همچنین اهمال</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="color: black; mso-themecolor: text1;">کاری رابطه معنادار و منفی با سرزندگی و عملکرد دارد. </span></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">از طرفی نتایج نشان داد که اهمال</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">کاری نقش واسطه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">ای معناداری میان تابآوری و عملکرد و همچنین سرزندگی و عملکرد دارد. اهمال</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">کاری تحصیلی، تاب</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی، بر زمینه</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">های آموزشی- تحصیلی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشت روان دانش</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آموزان با اختلال یادگیری تأثیرگذار بود و اهمال</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">کاری تحصیلی، نقش واسطه در رابطه بین سرزندگی، تاب</span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آوری و عملکرد تحصیلی داشت.</span>https://www.ceciranj.ir/article_106383_4767faa9f6911ba78ebf4748681454c0.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810420191222Causal relationship between lifestyle and cognitive flexibility with mental health of exceptional children's mothers with mediating role of negative thinking controlرابطه علّی سبک زندگی و انعطافپذیری شناختی با سلامت روان مادران کودکان استثنائی با میانجیگری کنترل تفکر منفی617310639210.22034/ceciranj.2019.201486.1271FAفیروزه یوسفیدانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنائی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانسعید بختیارپوراستادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران0000-0002-3484-8435بهنام مکوندیاستادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانفرح نادریدانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانJournal Article20190914This research aimed to examine the causal model of mental health based on lifestyle and cognitive flexibility through negative thinking control in mothers of exceptional children. The statistical population included all mothers of exceptional children who lived in Ahwaz in 2018. 264 of them were selected by convenience sampling method and responded to the Symptom Check List 25-Rivised (SCL-25), Life Style Inventory (LSI), Cognitive Flexibility Questionnaire (CFQ), and Negative Thinking Control Questionnaire (NTCQ). Data were analyzed using path analysis method using Amos software. The results showed that there was a positive and significant direct relationship between lifestyle, and negative thoughts control, respectively. There was also a positive and significant relationship between lifestyle and cognitive flexibility with negative thoughts control. Negative thoughts control partially mediated the relationship between lifestyle and mental health and completely mediated the relationship between cognitive flexibility and mental health. Given the importance of the mental health of mothers of exceptional children, it can be predicted that by changing their lifestyles and enhancing their flexibility both directly and through controlling negative thoughts of mental health.هدف از پژوهش حاضر، آزمون مدل علّی سلامت روان بر اساس سبک زندگی و انعطافپذیری شناختی از طریق کنترل تفکر منفی در مادران کودکان استثنائی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودکان استثنائی شهر اهواز در سال 1397 بود. از بین آنها نمونهای به حجم 264 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامههای سلامت روان(SCL-25)، سبک زندگی (LSI)، انعطافپذیری شناختی (CFQ) و کنترل تفکر منفی (NTCQ) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار Amos تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سبک زندگی وکنترل افکار منفی، با سلامت روان رابطه مستقیم مثبت و معنادار وجود دارد. رابطه مستقیم بین سبک زندگی و انعطافپذیری شناختی با کنترل افکار منفی نیز مثبت و معنادار بود. همچنین، کنترل افکار منفی رابطه سبک زندگی با سلامت روان را بهطور جزئی و رابطه انعطافپذیری شناختی و سلامت روان را بهطور کامل میانجیگری کرد. با توجه به اهمیت سلامت روان مادران کودکان استثنائی طبق یافتههای این پژوهش، میتوان با تغییر سبک زندگی و ارتقا انعطافپذیری آنها هم بهصورت مستقیم و هم از طریق کنترل افکار منفی سلامت روان بیشتری را پیشبینی کرد.https://www.ceciranj.ir/article_106392_ac792f4c613ae67d2434e107075fa3f0.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810420191222Effectiveness of interpersonal problem-solving program on social skills and self-esteem of slow-paced adolescentsاثربخشی آموزش حلمسئله بینفردی بر مهارتهای اجتماعی و عزتنفس نوجوانان آهسته گام758710640110.22034/ceciranj.2020.218384.1332FAالهام حکیمی راداستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000000167615147لیلا کاشانی وحیداستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-5070-5186مینا آسارهکارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20200203The purpose of this study was to investigate the effectiveness of interpersonal problem-solving training on social skills and self-esteem of slow-paced adolescents. This study was conducted through a quasi-experimental research with a pretest-posttest and a control group design. The statistical population included all slow-paced girl students in 2019 year in Shahriar City. From among these, 30 students were selected and randomly assigned to the experimental (n=15) and control (n=15) groups. Social Skills Rating System- teacher forms (SSRS) and Rosenberg Self-Esteem Scale (SES) were used as dependent variable measuring tools. The participants of the experiment group received the interpersonal problem solving intervention program in 10 sessions for 60 minutes. The obtained data was analyzed using Multiple Analysis of Covariance (MANCOVA). Results indicated that the intervention had statistically significant effects on enhancing cooperation, assertiveness, self-control and overall social skill (P<0.05), as well as improving the self-esteem (P<0.05) of the students in the experimental group. According to the findings, it can be concluded that interpersonal problem-solving training can be effective in enhancing social skills and self-esteem of slow-paced adolescents.هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حلمسئله بینفردی بر مهارتهای اجتماعی و عزتنفس نوجوانان آهسته گام بود. این مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون، با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر (120 دختر) آهسته گام شهرستان شهریار در سال تحصیلی 1397 بود. از میان آنها ۳۰ دانشآموز بهصورت در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای سنجش شامل، مقیاسهای مهارتهای اجتماعی فرم معلم (SSRS) و عزتنفس روزنبرگ (SES) بودند. برنامه مداخله حلمسئله بینفردی برای گروه آزمایش بهصورت گروهی طی 10 جلسه 60 دقیقهای ارائه شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس در نرمافزار 22Spss- تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه مداخله در افزایش مهارت همکاری، جرئتورزی، خودکنترلی و بهطور کلی مهارتهای اجتماعی (05/0(P<، همچنین بهبود عزتنفس دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بوده و تفاوت میانگینهای نمرات دو گروه به لحاظ آماری معنادار است (05/0(P<. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش حلمسئله بینفردی، باعث افزایش مهارتهای اجتماعی و عزتنفس نوجوانان آهسته گام میشود.https://www.ceciranj.ir/article_106401_608e02351d6dfa04f90a294ddc7715dd.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810420191222Development and evaluation of the effectiveness of family-based art therapy on children’s coping with cancerطراحی و بررسی اثربخشی برنامه هنردرمانی خانوادهمحور بر سازگاری کودکان مبتلا به سرطان8910210640510.22034/ceciranj.2020.206550.1293FAهدی پوررضائیاندانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-9159-4323محمدعلی بشارتاستاد تمام گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایرانلیلی کوچک زادهاستادیار گروه خون و سرطان، دانشکده بیماریهای کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانحجت اله فراهانیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20191026The present study was conducted to develop a family-based art therapy method adjusted to hospital condition, and evaluate its effectiveness on the children’s coping with cancer. The present research is a single-subject study (A-B) as a kind of experimental research. The statistical population of the study consisted of all children aged 9-14 years old admitted to Children Medical Center (CMC) from November 2018 to February 2019 that among them, five children were selected by purposeful sampling. Each child accompanied with her/his mother received eight family-based art therapy sessions. The tools of the present study were Checklist of Bio-Psycho-Social Expressions of Incompatibility in Hospital-BPSEIH (Purrezaian, Besharat, Koochakzadeh, & Farahani, 2019) and Children’s Coping Strategies Checklist-revision 1 (Ayers & Sandler, 1999). Research data were analyzed using specific charts and tables for single-subject designs. In addition, the effect size (ES) and the reliable change index (RCI) were also reported. The findings showed that family-based art therapy reduced the expressions of incompatibility and avoidance strategy (<em>P</em> < 0/05) on the one hand, and increased support seeking strategy (<em>P</em><0/05) on the other, significantly. According to the findings, it can be concluded that family-based art therapy can reduce the incompatibility of children with cancer in hospital and change their coping strategies. Therefore, this method can be considered as one of the useful and practical psychotherapies in the hospital especially for children with cancer.هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه هنردرمانی خانوادهمحور قابل اجرا در بیمارستان، و ارزیابی اثربخشی آن بر سازگاری کودکان مبتلا به سرطان بود. این پژوهش، یک مطالعه تکآزمودنی از نوع A-B بود که نوعی پژوهش آزمایشی بهشمار میرود. جامعه پژوهش شامل کودکان 9 تا 14 ساله بستری شده در مرکز طبی کودکان از آبان تا بهمن 1397 (30 نفر) بود که از میان آنها تعداد پنج کودک (دو دختر و سه پسر) به روش نمونهگیری هدفمند بر اساس ملاکهای ورود و خروج، انتخاب شدند. هر کودک همراه با مادر خود تعداد هشت جلسه هنردرمانی خانوادهمحور دریافت کرد. ابزارهای سنجش شامل، چکلیست راهبردهای سازگاری کودکان- بازنگری نخست (CCSC-R1)، چکلیست نمودهای زیستی- روانی- اجتماعی ناسازگاری در بیمارستان (BPSEIH) و راهبردهای سازگاری کودکان- بازنگری نخست بودند. دادههای پژوهش با استفاده از نمودارها و جدولهای مخصوص طرحهای تکآزمودنی مورد تحلیل قرار گرفتند. بهعلاوه، میزان اندازه اثر و شاخص تغییر پایا نیز گزارش شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هنردرمانی خانوادهمحور بهطور معناداری سبب کاهش نمودهای ناسازگاری و راهبرد اجتناب (05/0<0P) از یک سو، افزایش راهبرد جستوجوی حمایت (05/0<0P) از سوی دیگر، شده است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هنردرمانی خانوادهمحور، قادر است سبب کاهش ناسازگاری کودکان مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان و تغییر راهبردهای سازگاری آنها شود. بنابراین، این روش را میتوان بهعنوان یکی از رواندرمانیهای مفید و کاربردی در بیمارستان بهویژه برای کودکان مبتلا به سرطان دانست.https://www.ceciranj.ir/article_106405_7874dcab6c42423d291944e17183de0c.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810420191222Developing a group problem-solving training with art approach and evaluating its effectiveness on social attitude and spiritual happiness of gifted adolescentsتدوین برنامه آموزشی حلمسئله گروهی با رویکرد هنر و ارزیابی اثربخشی آن بر نگرش اجتماعی و نشاط معنوی در نوجوانان تیزهوش10311910638410.22034/ceciranj.2020.171200.1146FAزهره مهدیاندانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسمیرا وکیلیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایرانمسعود غلامعلی لواسانیدانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190206The aim of research was developing a group problem-solving training program with an art approach and evaluating its effectiveness on social attitude and spiritual happiness of gifted adolescents. In this research, the effectiveness of the program was assessed through a quasi-experimental research and its design was, pre-test, post-test, and follow-up stages. The participants of this research were female gifted adolescents aged 15 to 18 years old in Tehran who were studying in the academic year of 96-97. The students were screened by the Tehran Stanford-Binet Test of Intelligence and 30 gifted students were selected based on purposive available sampling method and placed randomly in the two experiment and control groups each consisting of 15 individuals. The experiment group experienced a 14-training session focusing on training program. Each session held lasted 90 minutes. The instruments of this research were Social Attitude Assessment Scale (Jordan & Afrooz, 1976) and Spiritual Happiness Scale (Afrooz, 2016). Then, the data were analyzed via repeated measurement tests and multivariate analysis of variance (MANCOVA). The results illustrated that group problem-solving training program with an art approach can effect on social attitude (p≤0/01 effect size 0/46) and spiritual happiness (p≤0/01 effect size 0/5) of gifted adolescents. Also, it was shown that the effect of this instruction was constant even after 1/5 months. Training group problem-solving with an art approach can enhance social attitude and spiritual happiness of gifted adolescents.هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه آموزشی حلمسئله گروهی با رویکرد هنر و ارزیابی اثربخشی آن بر نگرش اجتماعی و نشاط معنوی نوجوانان تیزهوش دختر بود. در این پژوهش با استفاده از طرح پژوهشی شبهآزمایشی بهصورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به ارزیابی اثربخشی برنامه پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان نوجوان دختر 15 تا 18 سال تیزهوش شهر تهران بود که در سال تحصیلی 97-1396 شاغل به تحصیل بودند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس بهصورت هدفمند بعد از اجرای مقیاس هوش استفورد- بینه، 30 دانشآموز با بهره هوشی بالاتر از 120 بهعنوان گروه نمونه انتخاب و یهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزشی طی 14 جلسه 90 دقیقهای در گروه آزمایش برگزار شد. گروه کنترل برنامهای دریافت نکرد. بعد از یک ماه و نیم پیگیری انجام شد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه نگرش اجتماعی (SAQ)، مقیاس نشاط معنوی (SVS) و برنامه آموزش حلمسئله گروهی با رویکرد هنر (GPSTPA) بود. دادههای حاصل از پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار Spss مورد تحلیل قرار گرفت. برنامه آموزشی حلمسئله گروهی با رویکرد هنر بر نگرش اجتماعی (01/0< p، اندازه اثر 46/0) و نشاط معنوی (01/0< p، اندازه اثر 5/0) نوجوانان تیزهوش مؤثر بوده است. اثربخشی این برنامه آموزشی پس از یک ماه و نیم نیز پایدار بوده است. برنامه آموزشی حلمسئله گروهی با رویکرد هنر، نگرش اجتماعی و نشاط معنوی نوجوانان تیزهوش را افزایش میدهد.https://www.ceciranj.ir/article_106384_77f70b5e12dccfcb83a7d751a077015a.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810420191222Parent-child attachment in deaf toddlers: A comparative studyدلبستگی والد- کودک در ناشنوایان خردسال: مطالعهای مقایسهای*12113010640210.22034/ceciranj.2020.213698.1321FAسعید حسن زادهدانشیار دانشگاه تهران0000-0001-9986-0120فاطمه نیک خوهیات علمی گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-7162-9429Journal Article20191229The present study aimed to investigate attachment in deaf toddlers and compare the results with their hearing peers. The study was a descriptive retrospective one. The population included all profound deaf toddlers of 10-24 months who had referred to Iran Cochlear Implant Center and were in cochlear Implant waiting list. 37 deaf toddlers were selected whose average age was 13.24by random sampling and were compared to 30 normal children with the average age of 11.16 in terms of child-parent attachment. Maternal Postnatal Attachment Scale (MPAS: Condon & Corkindale) was completed by mothers of both hearing and deaf groups. Data analysis was done by multivariate analysis of variance (MANOVA) and independent t-test in SPSS22. The results showed that there was no significant difference between the hearing and deaf groups in terms of the total score of attachment and its subscales, including attachment quality, absence of hostility and pleasure in interaction (P<0.001). It seems that, deafness in children alone would not reduce maternal attachment to their mothers. Factors such as the age of intervention, parents’ sensitivity and accountability level, and social support to facilitate the acceptance of deafness affect the quality of parent-child attachment.هدف از پژوهش حاضر، بررسی دلبستگی والد- کودک در ناشنوایان خردسالان در مقایسه با همتایان شنوا بود. روش این مطالعه، توصیفی و پسرویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی خردسالان ناشنوای عمیق 24-10 ماهه تشکیل دادند که در شش ماهه دوم سال 1397 به مرکز کاشت حلزون شنوایی ایران مراجعه کرده و در لیست انتظار نوبت عمل کاشت حلزون شنوایی قرار داشتند. با روش نمونهگیری تصادفی 37 خردسال ناشنوای عمیق (18 دختر و 19 پسر) با میانگین سنی 24/13 انتخاب و با 30 خردسال شنوا (16 دختر و 14 پسر) با میانگین سنی 16/11 ماهه بهلحاظ دلبستگی والد- کودک مقایسه شدند. مقیاس دلبستگی پس از تولد (MPAS) توسط مادران هر دو گروه تکمیل شد. تحلیل دادهها در نرمافزار 22Spss- با روش تحلیل واریانس چندمتغیره و تی مستقل صورت گرفت. نتایج حاکی از عدم تفاوت معنادار در دلبستگی کلی و خرده مقیاسهای کیفیت دلبستگی، نبود خصومت و رضایت از تعامل در گروه شنوا و ناشنوا بود (001/0P<). بهنظر میرسد، صرف وجود ناشنوایی در فرزند منجر به کاهش دلبستگی مادر با وی نمیشود. عواملی مانند سن تشخیص و مداخله ناشنوایی، میزان حساسیت و پاسخگویی والدین و حمایت های اجتماعی در راستای تسهیل پذیرش ناشنوایی در کیفیت دلبستگی والد کودک مؤثر است.https://www.ceciranj.ir/article_106402_ef60c65e0e505453dc1491c0e9e0b26d.pdf