انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810120190321Effectiveness of sand play therapy on challenging behaviors and anxiety in children with high-functioning autism disorderاثربخشی بازیدرمانی با استفاده از شن بر رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا1149192610.22034/ceciranj.2019.91926FAپرویز شریفی درامدیاستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانروح الله فتح آبادیدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-8079-3949مرتضی بختیاروند.دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی ،تهران، ایران0000-0003-3853-5476احمد احمدیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-1270-8842Journal Article20190810<strong>Aim: </strong>The purpose of this study was to determine the effectiveness of sand play therapy on challenging behaviors and anxiety in children with high-functioning autism disorder.<strong> Methods</strong>: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design and control group. The statistical population of this study included all children aged 7-11 years old with autism disorder who received health care services from Tehran health centers and rehabilitation centers in 2018. In this study, 16 boys with high-functioning autism disorder were selected using available sampling method based on Autism Spectrum Scale Questionnaire, then 8 of them were randomly placed in the experiment group and 8 others were assigned into the control group. The Revised Scale of Challenging Behaviors of Bodfish, Symons, Parker & Lewis (2000), was used to assess challenging behaviors and Anxiety Inventory of Spence, Barrett & Turner (2003), was used to assess anxiety. The experiment group received a sand play therapeutic intervention in 10 sessions of 45 minutes during the two months individually. At the end, both groups were re-assessed. Data were analyzed using multivariable covariance analysis. <strong>Results</strong>: The findings of this study showed that sand play therapy reduced challenging behaviors and anxiety of children with high-functioning autism disorder. <strong>Conclusion</strong>: According to the results, we can use sand paly therapy to reduce challenging behaviors and anxiety of children with high-functioning autism disorder as an interventional method.<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی با استفاده از شن بر رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. <strong>روش</strong>: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان پسر 7 تا 11 ساله مبتلا به اختلال اتیسم مراکز درمانی و توانبخشی شهر تهران در سال 1397 بودند، تشکیل دادند. از بین جامعه هدف 16 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس بر اساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم انتخاب و در دو گروه آزمایش (8 نفر) و کنترل (8 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. از مقیاس تجدیدنظر شده رفتارهای چالشی بودفیش، سیمونز، پارکر و لوییز (2000) برای ارزیابی رفتارهای چالشی و فرم والد پرسشنامه اضطراب اسپنس، بارت و تارنر (2003)، برای ارزیابی اضطراب استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای در طول دو ماه و نیم روش مداخلهای بازیدرمانی با استفاده از شن را به صورت انفرادی دریافت کرد. در پایان مجدداً هردو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافتهها</strong>: یافتههای این پژوهش نشان داد که بازیدرمانی با استفاده از شن موجب کاهش رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا شد. <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان از بازیدرمانی با استفاده از شن به منظور کاهش رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد به عنوان یک روش مداخلهای مؤثر سود جست.https://www.ceciranj.ir/article_91926_ef0119256da2d5691c6c539d39d99c0d.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810120190321Effectiveness of Barkley’s parental training on self-control of children with attention deficit/hyperactivity disorderمیزان اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر خودکنترلی کودکان دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی15279192710.22034/ceciranj.2019.91927FAساناز یغماییکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایرانمختار ملک پوراستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایراامیر قمرانیعضو هیئت علمی گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20190810<strong>Aim: </strong>The present study was conducted aiming to investigate the effectiveness of Barkley’s parental training on self-control of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). <strong>Method</strong>: The research method was an experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population of the present study included parents of children with attention deficit/hyperactivity disorder in the City of Isfahan in academic year 2016-2017. Clustered random sampling method and random replacement were used in the present study in a way that 40 parents were selected from among parents of children with attention deficit/hyperactivity disorder via clustered random sampling method and were randomly replaced into experiment and control groups. The parents present in the experiment group received fifteen sixty-minute therapeutic intervention sessions during two months. The questionnaires utilized included Conners ADHD Questionnaire (1997) and Kendal and Wilcox Self-Control Questionnaire (1979). The data from the study were analyzed using ANCOVA via SPSS<sub>23</sub> software. <strong>Results</strong>: The results showed that Barkley’s parental training has had significant effect on self-control of children with ADHD (p<0/001) in a way that this therapy was able to improve self-control in ADHD children. <strong>Conclusion</strong>: According to the findings of the present study, it can be concluded that Barkley’s parental training can be applied as an efficient treatment to improve self-control of ADHD children through modifying parents’ interactional and parental model of ADHD children.<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر خودکنترلی کودکاندارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی انجام گرفت. <strong>روش</strong>: روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل والدین دارای کودکان با اختلال کمتوجهی بیشفعالی دوره دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و گمارش تصادفی استفاده شد. بدین صورت که از بین والدین دارای کودکان اختلال کمتوجهی بیشفعالی، تعداد 40 والد به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. والدین حاضر در گروه آزمایش مداخله درمانی را طی دو ماه در 15 جلسه 60 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه کمتوجهی بیشفعالی (کانرز، 1997) و پرسشنامه خودکنترلی (کندال ویلکاکس، 1979) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کواریانس توسط نرمافزار آماری SPSS<sub>23</sub> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<strong> یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که آموزش والدینی بارکلی بر خودکنترلی کودکاندارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی تأثیر معناداری داشته است (001/0>p). به این صورت که این آموزش توانسته بود منجر به بهبود خودکنترلی کودکاندارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی شود.<strong> نتیجهگیری</strong>:بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش والدینی بارکلی میتواند با اصلاح الگوی تعاملی و فرزندپروری والدین کودکان دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی، به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود خودکنترلی کودکان دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی مورد استفاده گیردhttps://www.ceciranj.ir/article_91927_411121202f025b659680d40a3879ce51.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810120190321Comparison of executive functions of children with attention deficit/ hyperactivity disorder and children with specific learning disability with normal children; with emphasis on non-comorbid conditions of these two disordersمقایسه نیمرخ کارکردهای اجرایی کودکان با نارساییتوجه/ بیشفعالی و کودکان با اختلال یادگیری ویژه در مقایسه با کودکان عادی: با تأکید بر عدم همبودی بین دو اختلال28449192810.22034/ceciranj.2019.91928FAعلی شریفیدانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکاناستثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانحمید علیزادهاستادروانشناسی وآموزش کودکان استثنائی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایرانباقر غباری بناباستاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانhttps://orcid.org/00نورعلی فرخیدانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190813<strong>Aim: </strong>The present study investigates the comparison of executive functions of children with attention deficit/hyperactivity disorder and children with specific learning disorder with normal children, and with emphasis on non-comorbid conditions of these two disorders. <strong>Method:</strong> The methodology of the study was descriptive of causal-comparative type. 24 children with attention-deficit/hyperactivity disorder and 27 children with a specific learning disorder were selected by convenience sampling method. After diagnosis and evaluation, executive functions in these groups were assessed by controlling central nervous system. Students with diagnosis of comorbidity were excluded from the study. Also, in order to compare the performance of children with attention deficit/hyperactivity disorder and specific learning disorder with normal children, 28 normal students were selected as the control group and entered the study. Collected data was analyzed using MANOVA and post hoc Scheffé's test. Also, the profile of executive functions of the three groups was presented in a graph.<strong> Results: </strong>the results of the study indicate significant differences between executive function skills in normal children and children with attention deficit/hyperactivity disorder and children with specific learning disorder. Also, significant differences between children with attention deficit/hyperactivity disorder and children with specific learning disorder in visual-spatial memory, composite memory, executive function, cognitive flexibility and response inhibition were observed. However, no significant differences were observed in working memory and verbal memory between children with attention deficit/hyperactivity disorder and children with specific learning disorder (p>0/01). <strong>Conclusion: </strong>Based on the results, children with attention deficit/hyperactivity and children with specific learning disorder have a deficit in executive functions. Moreover, children with attention deficit/hyperactivity disorder are weaker than children with a specific learning disorder in executive function skills.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی و کودکان با اختلال یادگیری ویژه در مقایسه با کودکان عادی و با تأکید بر عدم همبودی بین دو اختلال انجام شد.<strong> روش: </strong>روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کودکان عادی، کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی و کودکان با اختلال یادگیری ویژه شاغل به تحصیل در دوره ابتدایی شهر تهران تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس 24 دانشآموز دارای اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی بدون همبودی با اختلال یادگیری ویژه و 27 دانشآموز دارای اختلال یادگیری ویژه بدون همبودی با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی پس از شناسایی، ارزیابی و تشخیص؛ از نظر کارکردهای اجرایی با نرم علایم حیاتی سیستم اعصاب مرکزی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. همچنین به منظور مقایسه عملکرد گروه کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی و اختلال یادگیری ویژه با کودکان عادی تعداد 28 دانشآموز عادی نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب و وارد پژوهش شدند. دادههای گردآوری شده با روش تحلیل واریانس چند متغیره (آزمون تعقیبی شفه) و رسم نیمرخ عملکرد گروهها مورد تحلیل قرار گرفت.<strong> یافتهها: </strong>نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین عملکرد کودکان عادی با کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی و کودکان با اختلال یادگیری ویژه در همه کارکردهای مرتبط با کارکردهای اجرایی بود. همچنین تفاوت معناداری بین عملکرد گروه کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی و گروه کودکان با اختلال یادگیری ویژه در مؤلفههای حافظه دیداری-فضایی، حافظه مرکب، کارکردهای اجرایی، انعطافپذیری شناختی و بازداری مشاهده شد. با این وجود در کارکردهای حافظه کاری و حافظه کلامی تفاوت معناداری بین این دو گروه مشاهده نشد (01/0< p).<strong> نتیجهگیری: </strong>بهطور کلی هر دو گروه کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی و کودکان با اختلال یادگیری ویژه دچار نقص در کارکردهای اجرایی هستند. با این وجود کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی عملکرد ضعیفتری نسبت به کودکان با اختلال یادگیری ویژه در این کارکردها دارند.https://www.ceciranj.ir/article_91928_5211f3df0dcbd6fe045d4ecb30c2cf48.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810120190321Mathematical Talent Identification Model based on Multiple Criteria Approach in gifted and talented studentsالگوی شناسایی استعداد ریاضی بر اساس رویکرد ملاکهای چندگانه در دانشآموزان تیزهوش و بااستعداد45679192910.22034/ceciranj.2019.91929FAرومینا منانیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایراناحمد عابدیدانشیار روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانفریبرز درتاجستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراننورعلی فرخیدانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190810<strong>Aim: </strong>The purpose of this study was to investigate the structure of mathematical talent based on the proposed model developed on multiple criteria approach. According to this approach, math talent is known as an evolutionary product of the interaction of cognitive, personality and environmental characteristics of individuals. <strong>Methods</strong>:The present study was a descriptive, correlational one and Structural Equation Modeling was used for the data analysis. The study population included all students of exceptional talents middle schools, in the academic year 2018-2019, in Tehran. The required data were gathered using the online version of Wisconsin Card Sorting Test, Corsi Block-Tapping Test, Deary-Liewald Reaction Time Task, Self-Regulation Strategy Inventory, Mathematics Skills Self-Efficacy, Classroom Climate in the Mathematics Lesson, Fennema-Sherman Attitude Mathematics Scale, Test of the Three-Mathematical Minds and the first-semester math score of the students. A sample of 243 middle school students (8<sup>th</sup> grade) was selected by convenience sampling method. <strong>Results</strong>: The results showed that in this study cognitive variables had a significant effect on math talent, but the statistical effect of personality and environment variables was not confirmed. Also, the results showed that the effect of cognitive variables on environmental variables and the effect of environmental variables on personality variables were confirmed. <strong>Conclusion</strong>: Given the fact that mathematical talent is a multidimensional construct, the identification of gifted and talented students requires different tools and multiple criteria.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی سازه استعداد ریاضی بر اساس مدل پیشنهادی مبتنی بر رویکرد ملاکهای چندگانه انجام شد. بر طبق این رویکرد، استعداد ریاضی محصول تکاملی تعامل ویژگیهای شناختی، شخصیتی و محیطی افراد شناخته میشود. <strong>روش: </strong>پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان دوره متوسطه اول (پایه هشتم) شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. دادههای مورد نیاز با استفاده از آزمون دستهبندی کارت ویسکانسین، آزمون تکلیف بلوکهای کرسی، آزمون تکلیف زمان واکنش دیاری-لیوالد، پرسشنامه خودسنجی راهبردهای خودتنظیمی، مقیاس خودکارآمدی مهارتهای ریاضی، پرسشنامه جو کلاس در درس ریاضی، پرسشنامه نگرش ریاضی فنما - شرمن، آزمون سه ذهن ریاضی و نمرات ترم اول درس ریاضی از 243 نفر از دانشآموزان پایه هشتم مدارس استعدادهای درخشان شهر تهران با روش نمونهگیری دردسترس جمعآوری شد.<strong> یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که در این پژوهش متغیرهای شناختی تأثیر معنیداری بر استعداد ریاضی داشتند، اما از لحاظ آماری تأثیر متغیرهای شخصیتی و محیطی بر استعداد ریاضی تأیید نشد. همچنین نتایج نشان داد که تأثیر متغیرهای شناختی بر متغیرهای محیطی و تأثیر متغیرهای محیطی بر متغیرهای شخصیتی تأیید شد. <strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به این موضوع که استعداد ریاضی یک سازه چند بعدی است، شناسایی دانشآموزان تیزهوش و با استعداد ریاضی نیازمند ابزارهای متفاوت و ملاکهای چندگانه میباشد.https://www.ceciranj.ir/article_91929_7275613f8f6de9587b7e19bfdafad140.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810120190321Effectiveness of Tomatis Sound Therapy Method on Reading Skill and Motor Skills in Dyslexic Studentsاثربخشی صوتدرمانی به روش توماتیس بر مهارت خواندن و مهارتهای حرکتی دانشآموزان دارای مشکلات خواندن68859193010.22034/ceciranj.2019.91930FAنرگس رحمانیکاندیدای دکترای حرفهای روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسى، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه روانشناسی، ساوه، ایرانمهناز استکیاستادیار، دانشکده روانشناسى، دانشگاه آزاد اسلامى، واحد تهران مرکزى، تهران، ایراننیوشا بهشتهاستادیار، دانشکده روانشناسى، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه روانشناسی، ساوه، ایرانJournal Article20190810<strong>Aim:</strong>The aim of this study was to investigate the effectiveness of sound therapy by Tomatis method on reading skill and motor skills in dyslexic students. <strong>Method:</strong> For this purpose, first, from among students who had been diagnosed with dyslexia referring to counseling and rehabilitation clinics in Tehran, 14 were chosen using convenient sampling method and were randomly and equally assigned into control and experiment group. In the next stage, pre-test was done and the experiment group received 30 sessions (3 times a week, about 2 hours) sound therapy by the Tomatis method, while control group did not. At the end of intervention post-test was done and then groups were followed up after 1.5 month. The data were evaluated using MANCOVA.<strong>Results:</strong>The results showed that sound therapy had an impact on improving reading skills and fine motor skills in dyslexic students but they did not affect their gross motor skills. <strong>Conclusion:</strong>According to the findings, considering the usefulness of sound therapy on improving the performance of dyslexic students and bearing in mind the short duration of these interventions and their attractiveness for children, it seems that applying this method can be beneficial to learning disabilities and other disorders that are caused by imperfections in executive functions such as ADHD and autism.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی صوتدرمانی به روش توماتیس بر مهارت خواندن و مهارتهای حرکتی دانشآموزان دارای مشکلات خواندن انجام شد. <strong>روش: </strong>بدین منظور ابتدا به شیوه نمونهگیری دردسترس از بین دانشآموزانی که در مراجعه به کلینیکهای مشاوره و توانبخشی شهر تهران تشخیص نارساخوانی برای آنان ثبت شده بود، تعداد 14 نفر در جریان پژوهش قرار گرفته و به طور تصادفی و مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در مرحله بعد، پیشآزمون انجام شد و سپس گروه آزمایش در 30 جلسه درمانی (هفتهای 3 بار حدود 2 ساعت) تحت مداخله صوتدرمانی به روش توماتیس قرار گرفت؛ این در حالی بود که افراد گروه کنترل، هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از مداخله، مجدداً آزمودنیها مورد ارزیابی (پسآزمون) قرار گرفتند. همچنین پس از 5/1 ماه از آخرین جلسه درمانی، از آزمودنیها در هر دو گروه، پیگیری به عمل آمد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد ارزیابی قرار گرفت.<strong> یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که صوتدرمانی بر بهبود مهارت خواندن و مهارتهای حرکتی ظریف دانشآموزان دارای مشکلات خواندن تأثیرگذار است اما بر مهارتهای حرکتی درشت آنان تأثیری نداشته است.<strong> نتیجهگیری: </strong>بر اساس یافتهها با توجه به سودمندی صوتدرمانی بر بهبود مهارتهای خواندن و حرکتی دانشآموزان نارساخوان و نظر به کوتاهمدت بودن این مداخله و جذاب بودن آن برای کودکان، به نظر میرسد به کارگیری این روش بر اختلالات یادگیری و اختلالات دیگری که ناشی از نقص در کارکردهای اجرایی است همچون ADHD و اتیسم میتواند سودمند باشد.https://www.ceciranj.ir/article_91930_bf04eefe4730298f6b0fd05fff68dc4c.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810120190321Effectiveness of forgiveness program on reducing externalized behavioral problems in adolescents inhabited in Tehran's Correction and Rehabilitation Centerاثربخشی برنامهی بخشایشگری در کاهش مشکلات رفتاری برونیسازی شدهی نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت تهران86969193410.22034/ceciranj.2019.91934FAسکینه پورطالبدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانباقر غباری بناباستاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانhttps://orcid.org/00سوگند قاسم زادهاستادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190810<strong>Aim: </strong>The purpose of this study was to investigate the effectiveness of forgiveness program on reducing the externalized behavioral problems of adolescents in the Tehran’s Correction and Rehabilitation Center. <strong>Method:</strong> This research was a semi-experimental study with pre-test, post-test and control group design. In this research, 30 adolescents in Correction and Rehabilitation Center with behavioral problems were selected by available sampling method. The subjects were randomly and equally assigned to experiment and control groups. The experiment group participated in 16 120 minutes forgiveness education sessions, while the control group did not. The research tool used for this study was Achenbach& Rescorla’s Teacher's Report Form (2001). Data were analyzed by multivariate covariance method and analyzed using SPSS<sub>23</sub>.<strong> Results: </strong>The results showed that forgiveness education program had a significant effect on reducing the externalized behavioral problems of adolescents with behavioral problems (p<0.05). <strong>Conclusion:</strong>This educational program caused positive and effective results. Therefore, paying attention to forgiveness programs is essential in reducing the behavioral problems of adolescents<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی برنامهی بخشایشگری در کاهش مشکلات رفتاری برونیسازی شدهی نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت تهران انجام شد. <strong>روش: </strong>این پژوهش یک مطالعهی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 30 نوجوان با مشکلات رفتاری مقیم کانون اصلاح و تربیت به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 16 جلسهی 120 دقیقهای در جلسات آموزش بخشایشگری شرکت کردند، درحالیکه به گروه کنترل آموزشی داده نشد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش فرم گزارش معلم، آخنباخ و رسکورلا (2001) بود و اطلاعات به دست آمده با روش کوواریانس چند متغیره و با استفاده از نسخهی 23 نرمافزار SPSS تحلیل شد. <strong>یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که آموزش برنامهی بخشایشگری اثر معنیداری در کاهش مشکلات رفتاری برونیسازی شدهی نوجوانان (مشکلات پرخاشگری و مشکلات قانونشکنی) با مشکلات رفتاری دارد (05/0>P). <strong>نتیجهگیری: </strong>آموزش این برنامه با نتایج مثبت و مؤثری در کاهش اختلالهای رفتاری گروه آزمایش همراه بود؛ بنابراین توجه به برنامههای بخشایشگری در کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ضروری است و اهمیت ویژهای دارد.https://www.ceciranj.ir/article_91934_5d6bc3594ee31adbdfba7e2f18a2354a.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810120190321Effectiveness of cognitive rehabilitation training program on working memory profile of students with hearing impairmentتاثیر آموزش برنامه توانبخشی شناختی بر نیمرخ حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی971069193510.22034/ceciranj.2019.91935FAحامد رشیدی اصلدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجفآباد، نجفآباد، ایرانمحمد عاشوریاستادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000000216852932Journal Article20190810<strong>Aim:</strong>The aim of the present research was to investigate of the effectiveness of cognitive rehabilitation training program on working memory profile of students with hearing impairment. <strong>Methods</strong>:This study was a quasi-experimental research with pre-test, post-test design and control group. The participants were 28 students with hearing impairment from Hayate Tayyebeh Tarbiyat Exceptional Complex in Khorramabad City in 2018-2019 academic year who were selected by random sampling method. Subjects were divided into experiment and control groups randomly, each group consisting of 14 students. The experiment group received 10 sessions of cognitive rehabilitation program, while the control group did not. The research tool utilized was Working Memory Test Battery for Children (Arjmandnia, 2018). Univariate analysis of covariance was used by SPSS<sub>24</sub> for analyzing the data. <strong>Results</strong>:The results showed that cognitive rehabilitation training program had a positive and significant effect on working memory profile (central executive, visual spatial sketchpad and phonological lop) in students with hearing impairment (P<0.001). <strong>Conclusion</strong>:The cognitive rehabilitation training program can improve working memory profile of students with hearing impairment. Therefore, it is recommended that this program be used for improvement of working memory in students with hearing impairment.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش برنامه توانبخشی شناختی بر نیمرخ حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی انجام شد. <strong>روش: </strong>این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش دانشآموزان ناشنوای مجتمع آموزشی و پژوهشی استثنایی حیات طیبه تربیت شهرستان خرمآباد در سال 1398-1397 بودند. گروه نمونه شامل 28 نفر از دانشآموزان با آسیب شنوایی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه 14 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش، برنامه توانبخشی شناختی را در 10 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار پژوهش مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (ارجمندنیا، 1396) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نسخه 24 نرمافزار بسته آماری در علوم اجتماعی تحلیل شد. <strong>یافتهها: </strong>یافتهها نشان داد که آموزش برنامه توانبخشی شناختی بر نیمرخ حافظه فعال (حلقه واجشناختی، صفحه دیداری فضایی و مجری مرکزی) دانشآموزان با آسیب شنواییتاثیر مثبت و معناداری داشت (0001/0P<). <strong>نتیجهگیری: </strong>آموزش برنامه توانبخشی شناختی میتواند حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی را بهبود بخشد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود از این برنامه برای بهبود حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی استفاده شود.https://www.ceciranj.ir/article_91935_dc57bf54f447994191027e56a12e2c66.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810120190321Effectiveness of self-regulation strategies training on resiliency and social adjustment in students with learning disorderاثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر تابآوری و سازگاری دانشآموزان با اختلال یادگیری1071159193610.22034/ceciranj.2019.91936FAپریناز بنیسیاستادیار گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20190810<strong>Aim: </strong>The aim of the present research was to investigate of the effectiveness of self-regulation strategies training on resiliency and social adjustment in students with learning disorder. <br /><strong>Methods</strong>: This study was a quasi-experimental research with pre-test, post-test design and control group. The participants were 28 students with learning disorder from Tehran City in 2019 academic year who were selected by convenient sampling method. Subjects were placed into experiment and control groups randomly, each group consisting of 14 students. The experiment group participated in 8 sessions of self-regulation strategies training (two times a week; each session lasted 50 minutes), while the control group did not. The instrument was used were Connor-Davidson Resiliency Scale (2003) and Bell's Social Adjustment Questionnaire (1961). Multivariate analysis of covariance was used by SPSS<sub>24</sub> for analyzing the data. <strong>Results</strong>:The results showed that self-regulation strategies training had a significant effect on the resiliency and social adjustment in students with learning disorder (P<0/001). <strong>Conclusion</strong>:The self-regulation strategies training can increase resiliency and social adjustment in students with learning disorder. Therefore, it is recommended that this program be used for improvement of resiliency and social adjustment in these students.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر تابآوری و سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری انجام شد. <strong>روش</strong>: این پژوهش، نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده در پژوهش حاضر، طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش دانشآموزان با اختلال یادگیری شهر تهران در سال 1398 بودند. گروه نمونه شامل 28 نفر از دانشآموزان با اختلال یادگیری بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه 14 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 50 دقیقهای، هفتهای دو بار در جلسات گروهی آموزش راهبردهای خودتنظیمی شرکت کرد و گروه کنترل هیج مداخلهای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (1961) بود. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نسخه 24 نرمافزار بسته آماری در علوم اجتماعی تحلیل شد. <strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی تاثیر معناداری بر تابآوری و سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری داشت (001/0P<). <strong>نتیجهگیری</strong>: آموزش برنامه راهبردهای خودتنظیمی میتواند تابآوری و سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری را بهبود بخشد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود از این برنامه برای بهبود تابآوری و سازگاری اجتماعی این دانشآموزان استفاده شود.https://www.ceciranj.ir/article_91936_b9f77a00f4e5be313be6e1817bc8f720.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810120190321Studying the relationship between intelligence beliefs and academic performance of students with learning difficultiesبررسی رابطۀ میان باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری1161249193710.22034/ceciranj.2019.91937FAفهیمه حمزه نژادکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانمرجان حسنی رادکاندیدای دکترای تخصصی روانشناسی، گروه تربیتی و مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0001-5229-7510Journal Article20190810<strong>Aim: </strong>The aim of the present research was to study the relationship between intelligence beliefs and academic performance of students with learning difficulties in first and second grades of high schools.<strong> Methods: </strong>Research population consisted of all girls studying in first and second grades of Tehran’s 5<sup>th</sup> district high school from among whom a number of 60 students were chosen. The sampling method was that six high schools were selected from 5<sup>th</sup> district using convenient sampling method, and from each school, 10 students with learning difficulties were randomly selected from among students identified by teachers or school counselors as having learning difficulties. Research tools included Zabihi & Hesari’s Intelligence Beliefs Questionnaire (2005) and grade point average of students as index of their academic performance. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient.<strong>Results</strong><strong>: </strong>Data analysis showed that there is a significant relationship between intelligence beliefs and academic achievement. In addition, there is a stronger relationship between the incremental intelligence beliefs and academic performance in comparison to the relationship between inherent intelligence beliefs and academic performance.<strong> Conclusion: </strong>Findings of the present study point to the importance of improving the incremental intelligence beliefs among students in order to improve their academic performance.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای مشکلات یادگیری مشغول به تحصیل در پایههای اول و دوم دبیرستان انجام شد. <strong>روش</strong>: جامعۀ آماری پژوهش عبارت بود از دانشآموزان دختر پایههای اول و دوم دبیرستانهای منطقۀ 5 تهران که از میان آنان 60 دانشآموز دختر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری بدین صورت بود که، 6 دبیرستان از بین مدارس منطقۀ 5 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و از هر مدرسه 10 دانشآموز دارای مشکلات یادگیری از میان دانشآموزانی که توسط معلمان یا مشاوران مدرسه دارای مشکلات یادگیری شناسایی شده بودند، به طور تصادفی برگزیده شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامۀ باورهای هوشی (ذبیحی حصاری، 1384) و معدل کل دانشآموزان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی آنان. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافتهها</strong>: تحلیل دادهها نشان داد که میان باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی رابطۀ معنادار وجود دارد. نیز، میان باورهای هوشی افزایشی و عملکرد تحصیلی، نسبت به رابطۀ میان باورهای هوشی ذاتی و عملکرد تحصیلی، رابطۀ نیرومندتری برقرار است. <strong>نتیجهگیری</strong>: یافتههای پژوهش حاضر به اهمیت تاکید بر تقویت باورهای هوشی افزایشی در میان دانشآموزان جهت بهبود عملکرد تحصیلی آنان اشاره دارد.https://www.ceciranj.ir/article_91937_21c3ff42350efd927ebb70301b6034cd.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-348810120190321Effectiveness of unified trans-diagnostic treatment on emotion’s cognitive regulation and cognitive empathy of students with externalized behavior disorderاثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده1251369193810.22034/ceciranj.2019.91938FAهلاله عثمانیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران0000-0001-8291-8656لیلا شکریکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران0000-0002-5919-0852Journal Article20190810<strong>Aim:</strong>Present study was conducted aiming to investigate the effectiveness of unified trans-diagnostic treatment on emotion’s cognitive regulation and cognitive empathy of the students with externalized behavior disorder. <strong>Methods</strong>: It was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population included all male first grade high school students with externalized behavioral disorder in the town of Bookan in academic year 2017-2018. 30 male students with externalized behavioral disorder were purposefully selected and randomly placed into experiment and control groups. The experiment group received ten seventy-five-minute sessions of interventions during two-and-a-half months while the control groups didn’t receive any intervention during doing the process. The applied questionnaires included Children and Adolescents Behavioral Inventory Questionnaire (Achenbach and Rescorla, 2001), Emotion Regulation Questionnaire (Gross and John, 2003) and Cognitive and Affective Empathy Questionnaire (Jolliffe and Farrington, 2006). The data gathered were analyzed via SPSS<sub>24 </sub>through ANCOVA method. <strong>Results</strong>: The results showed that unified trans-diagnostic treatment has significantly influenced emotion’s cognitive regulation and cognitive empathy of the students with externalized behavior disorder (p<0.001). The degree of the effect of unified trans-diagnostic treatment on emotion cognitive regulation and cognitive empathy of the students with externalized behavior disorder was 72% and 67% respectively.<strong> Conclusion</strong>: According to the findings of the present study, it can be concluded that unified trans-diagnostic treatment can be applied as an efficient treatment to improve emotion’s cognitive regulation and cognitive empathy of the students with externalized behavior disorder.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده انجام گرفت. <strong>روش</strong>: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمام دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه دارای اختلال رفتاری برونیسازه شده شهرستان بوکان در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش 30 دانشآموز پسر دارای اختلال رفتار برونیسازی شده با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی دو ماه و نیم در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. این در حالی بود که افراد حاضر در گروه کنترل این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکردند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان و نوجوانان (آخنباخ و رسکورلا، 2001)، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (گروس و جان، 2003) و پرسشنامه همدلی شناختی (جولیف و فارینگتون، 2006) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار آماری SPSS<sub>24</sub> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده تأثیر معناداری داشته است (0001/0>P). میزان تاثیر درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده به ترتیب 72 و 67 درصد بود. <strong>نتیجهگیری</strong>: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان فراتشخیصی یکپارچه میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده مورد استفاده گیرد.https://www.ceciranj.ir/article_91938_29d458418c694ff25f3d4b977813c1d1.pdf