TY - JOUR ID - 95956 TI - تأثیر آموزش ریاضی از طریق برنامه‌های آموزشی رایانه‌ای بر یادگیری ریاضی و علاقه به ریاضی دانش‌آموزان دیرآموز JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - حسین خانزاده, عباسعلی AU - ابراهیمی, شهربانو AU - حسینی, شیما AU - خداکرمی, فائزه AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد رشت، رشت، ایران AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران AD - . کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 2 SP - 149 EP - 164 KW - آموزش ریاضی KW - برنامه‌های آموزشی رایانه‌ای KW - یادگیری ریاضی KW - علاقه به ریاضی KW - دانش‌آموزان دیرآموز DO - 10.22034/ceciranj.2019.95956 N2 - هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش ریاضی از طریق برنامه­های آموزشی رایانه­ای بر یادگیری مفاهیم ریاضی و علاقه به ریاضی دانش­آموزان دیرآموز بود. روش: این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دیرآموز پایه دوم ابتدایی شهر سنگر در سال تحصیلی 1395-1396 بود، که 30 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). گروه آزمایش تحت تأثیر متغیر مستقل آموزش از طریق برنامه­های آموزشی رایانه­ای (طی10جلسه 45دقیقه­ای) قرار گرفت، اما گروه کنترل هیج مداخله‌ای را دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده‌ی پژوهش عبارت‌اند از پرسشنامه توانمندی‌های یادگیری ریاضی پایه دوم (تبریزی، 1389)، مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم (وکسلر، 2004) و پرسشنامه علاقه به ریاضی (نعمتی، 1388). در نهایت، داده‌های حاصل از پژوهش به روش تحلیل کوواریانس یک‌متغیره و چندمتغیره و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16.0 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ریاضی از طریق برنامه‌های آموزشی رایانه­ای باعث بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی و افزایش علاقه به ریاضی در دانش­آموزان دیرآموز شده است (001/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر این برنامه آموزشی، استفاده از فناوری آموزشی با کمک کامپیوتر در آموزش دانش‌آموزان دیرآموز ضروری است. UR - https://www.ceciranj.ir/article_95956.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_95956_d15990bf502f2059698c36ec932fabca.pdf ER -