TY - JOUR ID - 68397 TI - استانداردسازی نسخه سوم نوین آزمون توانایی شناختی وودکاک- جانسون برای کودکان دبستانی با مشکلات یادگیری JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - شکرزاده, شهره AU - افروز, غلامعلی AU - کامکاری, کامبیز AU - دوایی, مهدی AD - دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات AD - دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استاد ممتاز دانشگاه تهران AD - دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر AD - دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 1 SP - EP - KW - استانداردسازی KW - روایی سازه KW - روایی همزمان KW - اعتبار KW - نسخه سوم نوین آزمون توانایی شناختی وودکاک- جانسون DO - N2 - در این تحقیق، به «استانداردسازی نسخه سوم نوین آزمون توانایی شناختی وودکاک-­جانسون برای کودکان دبستانی با مشکلات یادگیری» پرداخته شد تا از این طریق بتوان ابزاری را برای غربالگری، تشخیص و شناسایی ناتوانی یادگیری طراحی و اعتباربخشی نمود. از این­رو، با توجه به طرح نمونه­گیری طبقه­ای سهمی با تأکید بر لایه­های جنسیت، مقطع تحصیلی و موقعیت­ جغرافیایی در شهر و شهرستان­های تهران، از گروه بالینی (ناتوان یادگیری)، نمونه­برداری انجام گرفت. بدین ترتیب که 360 نفر نمونه بالینی با ناتوانی یادگیری مورد آزمودن قرار گرفتند و تحلیل­های روان­سنجی مرتبط با 10 آزمون در حیطه­های اعتبار و روایی ابزار انجام گرفت. یافته­های روان­سنجی نشان داد که ابزار مزبور در گروه بالینی ناتوان یادگیری از اعتبار (ثبات و تجانس درونی)، روایی ملاکی (از نوع همزمان) برخوردار است؛ در حالیکه با تأکید بر مدل سلسله مراتبی توانایی­های شناختی و شیوه تحلیل عامل تأییدی، از روایی سازه برخوردار نمی­باشد. UR - https://www.ceciranj.ir/article_68397.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_68397_db551862bf0a46cc504173702b3a6b3b.pdf ER -