TY - JOUR ID - 66326 TI - اثربخشی آموزش حل مسئله بر نگرش اجتماعی دختران بزهکار شهر تهران JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - افروز, غلامعلی AU - اجمندنیا, علی اکبر AU - حمیدی, فریده AU - برهان, اعظم AD - دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استاد ممتاز دانشگاه تهران AD - دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه تهران AD - دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه شهید رجائی AD - کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 3 SP - 107 EP - 118 KW - حل مسئله KW - نگرش اجتماعی KW - بزهکاری DO - N2 - پژوهش حاضر، به بررسی اثربخشی مهارت حل مسئله بر نگرش اجتماعی دختران بزهکار شهر تهران پرداخته است. در این پژوهش از روش تحقیق آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه حل مسئله دزوریلا و گلدفریدو پرسشنامه نگرش‌سنج است. جامعه آماری این پژوهش کلیه‌ی دختران بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران بوده‌اند. نمونه آن 32 نفر از بزهکارانی که کم‌ترین نمرات را گرفتند، و با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده و در هر گروه آزمایش (16) و گواه(16) نفر جایگزین شده‌اند. برای تحلیل داده‌های گروه آزمایش علاوه بر روش آمار توصیفی، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد و سطح معنی‌داری در این تحقیق در نگرش اجتماعی (05/0> P) است. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد، که آموزش مهارت حل‌مسئله موجب بهبود نگرش اجتماعی و افزایش مهارت حل مسئله‌ی دختران بزهکار گروه آزمایش می‌شود. UR - https://www.ceciranj.ir/article_66326.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_66326_d9a733b58ed40b4c168e4459001a2f64.pdf ER -