TY - JOUR ID - 66276 TI - اثر بخشی تمرینات یکپارچگی حسی بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان درخودمانده JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - تقوی‌زاده, محمدرضا AU - شریفی درآمدی, پرویز AU - افروز, غلامعلی AD - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان‌استثنایی، دانشگاه آزاد واحد علوم‌و‌تحقیقات، تهران. AD - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران AD - استاد ممتاز دانشگاه تهران، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 2 SP - 9 EP - 15 KW - یکپارچگی حسی KW - رفتارهای کلیشه‌ای KW - درخودمانده DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی تمرینات یکپارچگی حسی بر اساس تئوری آیرس  بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان در خود مانده 3-14سال بود و از نوع کاربردی نیمه‌آزمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل کودکان 3 تا 14 ساله درخودمانده استان تهران که در مراکز توان‌بخشی تحت آموزش قرار داشتند، بود. 20 نفر از کودکان با توجه به معیار سنی به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه ده‌نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مداخله به صورت تمرینات یکپارچگی حسی، طبق مدل آیرس به مدت شش ماه، و سه روز در هفته، و هر جلسه یک ساعت به صورت انفرادی انجام گرفت. و از زیرآزمون رفتارهای کلیشه‌ای مقیاس درجه‌بندی درخودمانده گیلیام استفاده شد. داده‌های با آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشانداد که تمرینات یکپارچگی حسی مدل آیرس بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان در خودمانده مؤثر می‌باشد. UR - https://www.ceciranj.ir/article_66276.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_66276_4edaa20861657c650936e0404cf5cb9e.pdf ER -