TY - JOUR ID - 64781 TI - اثربخشی آموزش راهبردهای شمارش و بازشناسی عدد در بهبود مهارت‌های عدد بنیادی کودکان درخطر مشکلات ریاضی در سنین پیش از دبستان JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - قاسمی, مسعود AU - درتاج, فریبرز AU - سعدی پور, اسماعیل AU - دلاور, علی AU - سرابی, صدیقه AD - دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی AD - استاد روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی AD - استاد سنجش و اندازه گیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی AD - کارشناس ارشد بهداشت خانواده دانشگاه یو کی ام ( Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 3 SP - 25 EP - 38 KW - آموزش راهبردهای شمارش و بازشناسی عدد KW - مهارت‌های عدد بنیادی KW - پیش از دبستان KW - کودکان در خطر مشکلات ریاضی DO - N2 - هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شمارش و بازشناسی عدد بر مهارت­های عدد کودکان در خطر مشکلات ریاضی در سنین پیش از دبستان انجام شده است. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل  بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان سنین 3 تا 6 سال تحت آموزش در مهد­های کودک و پیش دبستانی­های منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران بود. شرکت کننده­ها به روش تصادفی خوشه­ای از 4 ناحیه از منطقه 1 آموزش و پرورش شهر تهران، به تعداد 90 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل (سنین 3، 4 و 5 هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. از 3 آزمون دانش عدد ، حس عدد جردن و بازشناسی عدد در تشخیص 90 کودک در خطر مشکلات ریاضی استفاده شد. گروه­های آزمایشی به مدت 4 هفته (هفته‌ای دو جلسه 45 دقیقه ای) تحت آموزش مداخله­ای راهبردهای شمارش و بازشناسی عدد قرار گرفتند. نتایج توسط روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: مقادیرسطح معناداری در خرده مقیاس­ها و کل آزمون حس عدد جردن و بازشناسی عدد، 05/0< P شد. بنابراین نتایج تفاوت معنی­دار بین پیشرفت دانش­آموزان گروه آزمایشی در پس­آزمون با گروه کنترل را نشان داد. نتیجه گیری: آموزش راهبردهای شمارش و بازشناسی عدد بر بهبود مهارت­های عدد کودکان دارای مشکلات ریاضی خیلی موثر بوده است و نقش پیشگیرانه­ای در اختلالات ریاضی سنین بعدی خواهد داشت UR - https://www.ceciranj.ir/article_64781.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_64781_f7f2389ff6f50381b94a2c6b94eccf2c.pdf ER -