TY - JOUR ID - 63676 TI - اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سازگاری اجتماعی- عاطفی دانش آموزان با اختلال در یادگیری حساب JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - اکبری, مریم AU - ارجمندنیا, علی اکبر AU - افروز, غلامعلی AU - کامکاری, کامبیز AD - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی AD - دانشیار دانشگاه تهران AD - استاد ممتاز دانشگاه تهران، ایران AD - گروه روانشناسی ، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 3 SP - 8 EP - 16 KW - ذهن آگاهی KW - سازگاری اجتماعی- عاطفی KW - اختلال در یادگیری حساب DO - N2 - این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سازگاری دانش آموزان با اختلال در یادگیری حساب انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پسر پایه چهارم و پنجم مقطع ابتدایی با اختلال در یادگیری حساب در سال تحصیلی 93-92 بودند که در مراکز توانبخشی اختلالات  یادگیری شهر سنندج خدمات ویژه دریافت می کردند. برای انتخاب نمونه، به شیوه نمونه گیری دردسترس 30 نفر انتخاب گردید و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گماشته شدند. برای گروه آزمایش برنامه آموزش ذهن آگاهی کودکان هوکر و فودر(2008) اجرا گردید. قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی برای هر دو گروه پرسشنامه سازگاری دانش آموزان سینها و سینگ(1993) اجرا گردید . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی به طور معنی داری بر سازگاری عاطفی تاثیر دارد(05/0≥P) اما بر سازگاری اجتماعی تاثیر معنی داری ندارد(P>0/05). در کل نتایج این پژوهش تائیدی بر پژوهشهایی می باشد که نشان داده اند برنامه های آموزشی مبتنی بر درمان شناختی- رفتاری بر کاهش مشکلات روانشناختی  دانش آموزان با اختلال یادگیری تاثیر دارند. UR - https://www.ceciranj.ir/article_63676.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_63676_1e4c9010320f25840ab680b151eb13f0.pdf ER -