TY - JOUR ID - 63667 TI - مقایسه احساس تنهایی در نوجوانان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و نوجوانان عادی JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - مرادی امین, فرزانه AU - علیزاده, حمید AU - احدی, سمیرا AU - حکیمی راد, الهام AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی کودکان استثنایی، موسسه آموزش عالی بهزیستی و تامین اجتماعی AD - استاد دانشگاه علامه طباطبائی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی AD - کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تهران AD - استادیار دانشگاه شهید بهشتی، گروه روان‌شناسی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 3 SP - 1 EP - 7 KW - احساس تنهایی KW - اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی KW - نوجوان DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان احساس تنهایی در نوجوانان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و نوجوانان عادی    انجام شده است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه هشتم در مدارس دولتی شهر همدان در سال تحصیلی 92-1391 است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 130دانش آموز است که 65 نفر آن را دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و 65 نفر دیگر را دانش آموزان بدون اختلال تشکیل می­دادند و از طریق نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش را پرسشنامه تشخیصی اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تهیه شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (1993) و پرسشنامه احساس تنهایی آشر (1984) تشکیل داده است. برای تحلیل داده­ها از روش آماری مقایسه میانگین­های دو گروه مستقل (t مستقل) استفاده شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میزان احساس تنهایی در نوجوانانی که دچار اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی هستند بیشتر از نوجوانان عادی است. نتیجه گیری: بنابراین استفاده از مداخلات روانشناختی به منظور کاهش احساس تنهایی از همان دوران کودکی و قبل از رسیدن آنان به سن نوجوانی توصیه می­شود. UR - https://www.ceciranj.ir/article_63667.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_63667_561ab7bb2192355f39aec9b938fa8502.pdf ER -