TY - JOUR ID - 63657 TI - اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی در نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان دختر دارای اختلال سلوک JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - صادقی راد, سعیده AU - حاتمی, محمد AU - حسنی, جعفر AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 2 SP - 53 EP - 67 KW - اختلال سلوک KW - مهارت ارتباطی KW - نظم جویی شناختی هیجان KW - نوجوان DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بر امه آموزش مهارتهای ارتباطی در  نظمجویی شناختی هیجان  نوجوا ان دختر دارای اختلال سلوک، طراحی شده است. روش:  خست به مدارس راهنمایی دخترا ه استان البرز که دردسترس بوده، مراجعه  موده و در مقطع  سال)، پرسشنامه اختلال سلوک اجرا شد. پس از اینکه افراد دارای  مرات بالا در پرسشنامه اختلال 51 تا 52راهنمایی امحدوده سنی ، قلهی  یمرخشان در طیف بالینی قرار ررفت)، از بین CBCL سلوک اافرادی که پس از محاسبهی  مرات تمام مقیاسها و رسم  یمرخ 3 مجموع   فر که 03 قرار ررفتند، در هایت DSM_IV_TR شرکتکننده ا تخاب رشت و تحت مصاحبه ساختار یافته براساس 3  فر بهطور تصادفی به دو رروه پا زدهتایی 03 ملاکهای ورود به مطالعه را تأمین کرد د، به عنوان رروه  مو ه ا تخاب شد د. سپس این ) پاسخ داد د. رروه CERQ آزمایش و کنترل تقسیم رشته و هر دو رروه به  سخهی فارسی پرسشنامهی  ظمجویی شناختی هیجان ا آزمایش، آموزش مهارتهای ارتباطی را به شکل رروهی دریافت  موده و رروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت  کرد. مداخلات آزمایشی  شرکتکننده به پرسشنامهی  ظمجویی شناختی 03 جلسه برای رروه آزمایش به اجرا درآمد. در پایان جلسه دهم، مجدداً هر 53 طی % خطا، آموزش مهارتهای ارتباطی 1 هیجان مرحله  خست، پاسخ داد د. یافتهها:  تایج بهدست آمده  شان داد که در سطح معناداری در  وجوا ان دختر دارای اختلال سلوک، تغییرات محسوسی در زمینهی بهبود راهبردهای سازش ایافته  ظمجویی شناختی هیجان و یا افزایش راهبردهای سازشیافته  ظمجویی شناختی هیجان ایجاد  میکند. UR - https://www.ceciranj.ir/article_63657.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_63657_2ea262d6619f0f3662b5799a27a357ec.pdf ER -