TY - JOUR ID - 63653 TI - اثربخشی آموزش مهارت‌های خودیاری بر تعاملات اجتماعی و ارتباط کودکان اختلالات طیف اتیسم JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - واحدی مطلق, معصومه AU - عضد الملکی, سودابه AD - کارشناس‌ارشد برنامه‌ریزی‌درسی، دانشگاه آزاد‌اسلامی، واحد تهران جنوب AD - استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 2 SP - 9 EP - 18 KW - مهارت‌های خودیاری KW - تعاملات اجتماعی KW - ارتباط KW - اختلالات طیف اتیسم DO - N2 - هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش مهارت‌های خودیاری بر تعاملات اجتماعی و ارتباط کودکان با اختلالات طیف اتیسم بود. برای این منظور، 28 کودک پسر 6 تا 10 ساله دارای اختلال طیف اتیسم با بهره‌گیری از نمونه در دسترس در مدرسه استثنایی بشارت انتخاب شدند. این تعداد به‌صورت تصادفی در دو گروه 14 نفری آزمایش و گواه جایگزین شده و با استفاده مقیاس گارس (نسخه دوم) هر دو گروه مورد ارزیابی (پیش‌آزمون) قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش ﺑﻪ ﻣﺪت شش ماه و ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ یک جلسه 45 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های خودیاری قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. نتایج آزمون تی و تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت‌های خودیاری موجب بهبود تعاملات اجتماعی و ارتباط کودکان با اختلال طیف اتیسم بوده است. UR - https://www.ceciranj.ir/article_63653.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_63653_3fdb0ddba3f44decd81cb8a7cf10d9a4.pdf ER -