TY - JOUR ID - 63649 TI - اثربخشی تلفیق روش آموزش چند حسی و یکپارچگی حسی بر علایم اختلال خواندن و نوشتن دانش آموزان دوره ابتدایی JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - استکی, مهناز AU - کوچک انتظار, رویا AU - زادخوت, لیلی AD - استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد ، واحد تهران مرکز Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 1 SP - 95 EP - 106 KW - آموزش کنترل خشم KW - پرخاشگری KW - ابزار وجود KW - مشکلات جسمی- حرکتی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر تعیین اثر آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری و ابراز وجود در دانش آموزان ابتدایی دارای مشکلات جسمی – حرکتی بود . طرح پژوهش از نوع طرحهای نیمه آزمایشی بود . جامعه پژوهش 350 نفر دانش آموزان دارای مشکلات جسمی – حرکتی شهر تهران بودند که از بین آنها تعدادی با توجه به نظر معلم پرخاشگر تشخیص داده شده و از بین آنها 30 نفر تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند . ابزار پژوهش خرده آزمون های پرخاشگری CSI – 4 و پرخاشگری و ابراز وجود الیوت و گرشام بود . پیش آزمون در دو فرم والد و معلم از هر دو گروه گرفته شد . پس از آن گروه آزمایش در معرض مداخله قرار گرفته و 10 جلسه آموزش دیدند . در پایان پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد . نتایج آزمون های توصیفی و t مستقل نشان داد که این آموزشها موثر بوده و منجر به کاهش پرخاشگری و افزایش ابزار وجود کودکان جسمی – حرکتی شد . UR - https://www.ceciranj.ir/article_63649.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_63649_c5c297f120ac87b920f23980054c13e5.pdf ER -