TY - JOUR ID - 63553 TI - اثربخشی آموزش مهارت بخشش بر تعارض زناشویی و پرخاشگری در والدین کودکان ناشنوا JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - ملک زاده, اکرم AU - اعزازی بجنوردی, المیرا AU - شاهنده, آمنه AU - وطن خواه, حوریه AU - بهادری جهرمی, ثمینه AD - Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 2 SP - 61 EP - 69 KW - پرخاشگری KW - تعارض زناشویی KW - کودکان ناشنوا KW - مهارت بخشش DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت بخشش بر تعارض زناشویی و پرخاشگری در والدین کودکان ناشنواانجام شد. روش: این پژوهش، یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 30 نفر از والدین کودکان ناشنوا می‌شد کهبه روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس استثنایی شهر تهران انتخاب گردیدند و به‌طور مساوی و به‌صورت تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی، در 8 جلسه آموزشی برنامه مهارت بخشش (هفته‌ای 2 جلسه؛ هر جلسه 70 دقیقه‌) شرکت کردند درحالی‌که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. آزمودنی‌ها با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی و پرسشنامه پرخاشگری مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری با به‌کارگیری نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از متغیرهای تعارض زناشویی و پرخاشگری تفاوت معناداری دارند (05/0P<). نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مهارت بخشش بر تعارض زناشویی و پرخاشگری آزمودنی‌ها اثر مثبت و معناداری داشت (05/0P<). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که برنامه آموزشی مهارت بخشش سبب کاهش تعارضات زناشویی و پرخاشگری آزمودنی‌ها شد؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای آموزش چنین برنامه‌هایی مانند آموزش بخشش نقش مهمی در بهبود تعارض زناشویی و پرخاشگری خواهد داشت. UR - https://www.ceciranj.ir/article_63553.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_63553_2e518ae53d4c244b80d445889cc4b9e4.pdf ER -