TY - JOUR ID - 63533 TI - اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - ﺑﻬﺮوز ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ, ﺳﻌﯿﺪه AU - عاشوری, ﻣﺤﻤﺪ AU - انصاری شهیدی, مجتبی AD - Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 1 SP - 6 EP - 15 KW - آموزش شناختی KW - توجه KW - حافظه فعال DO - N2 - ﻫﺪف: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺛﺮﺑﺨﺸـــﯽ آﻣﻮزش ﺷـــﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ دﺧﺘﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل 03 ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.روش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺒﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن- ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮد. ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس از ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﻬﺮﯾﺰک اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺎوی در ﯾﮑﯽ از 11   ﺗﺎ 9ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ ﺟﻠﺴﻪ؛ ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ 2 ﺟﻠﺴﻪ آﻣﻮزش )ﻫﻔﺘﻪای 13  داﻧﺶآﻣﻮز( ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ، در 11دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل )ﻫﺮ ﮔﺮوه  دﻗﯿﻘﻪ( ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل در اﯾﻦ ﺟﻠ ﺴﺎت ﺷﺮﮐﺖ ﻧﮑﺮد. آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎ ﺑﺎ ا ﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن رﻧﮓ- واژه ا ﺳﺘﺮوپ و آزﻣﻮن 03  22 ﻧﺴــﺨﻪSPSSﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻧﺮم اﻓﺰار ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷـــﺪﻧﺪ.ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸـــﺎن داد ﮐﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﺣﺪاﻗﻞ در ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری دارﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﻧ ﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دا ﺷﺘﻪ ا ﺳﺖ.ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮز ﺷﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ، ﺑﺘﻮان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل اﯾﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان را ارﺗﻘﺎء ﺑﺨﺸﯿﺪ. UR - https://www.ceciranj.ir/article_63533.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_63533_7057522a3dd5da7a72adf3ba302e4a48.pdf ER -