TY - JOUR ID - 163752 TI - مقایسه فصل تولد و میانگین سن تقویمى و زیستى والدین دانش‌آموزان آهسته‌گام با نشانگان داون با والدین دانش‌آموزان عادی JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - ربیعی, زهرا AU - علی پور, احمد AU - افروز, غلامعلی AD - گروه علوم انسانی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، اسلامشهر، ایران. AD - گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور . تهران. ایران. AD - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. تهران، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 14 IS - 1 SP - 41 EP - 33 KW - سن تقویمى KW - سن زیستى KW - فصل تولد KW - نشانگان داون DO - 10.22034/ceciranj.2022.332086.1659 N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسه فصل تولد و میانگین سن تقویمى و زیستى والدین دانش­آموزان آهسته­گام با نشانگان داون و والدین دانش­آموزان عادی انجام شد. جامعه آماری از والدین دانش­آموزان مقطع ابتدایی منطقه 6، 11، 13 و 15 شهر تهران تشکیل شده بود که در سال تحصیلی 1399-1400، حداقل یکی از فرزندان آنان در مدارس ابتدایی این منطقه ثبت­نام کرده بود. لذا تعداد 80 خانواده (40 نفر والدین دارای کودکان عادی و 40 نفر والدین برای کودکان با نشانگان داون) به­عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع علّی - مقایسه­ای بود. برای گردآوری اطلاعات از فصل تولد کودکان، سن تقویمی و سن زیستى والدین دانش­آموزان دارای نشانگان داون و دانش­آموزان عادى به هنگام تولد استفاده شد و  از آزمون t دو گروه مستقل و آزمون همخوانی مربع کای دو­طرفه به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها بهره برده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS-24 انجام گرفت. نتایج نشان داد، بین نمرات میانگین سن تقویمی و سن مادران و سن زیستی پدران دارای فرزند با نشانگان داون و فرزندان عادی به هنگام تولد در دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود داشت. این تفاوت­ها در سن زیستی پدران نیز معنادار بود. لذا پیشنهاد می­شود به­منظور آگاهی مادران از اثرات سن زیستی در تولد فرزندان، آموزش­های لازم به آنان داده شود، تا بتوان در کاهش احتمال تولد فرزند با نشانگان داون گام مؤثری برداشت. UR - https://www.ceciranj.ir/article_163752.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_163752_f67064550559fc22dd809c0aa82a8f90.pdf ER -