TY - JOUR ID - 139631 TI - اثربخشی درمان‌ تحولی دیداری با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - کاوه, عطیه AU - حسن زاده, رمضان AU - میرزاییان, بهرام AD - دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران. AD - استاد گروه روان شناسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران AD - استادیار گروه روان شناسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 3 SP - 47 EP - 58 KW - اختلالات ویژه‌ی یادگیری KW - ایشینر KW - پردازش اطلاعات شناختی KW - سبک یادگیری دیداری KW - نارساخوان DO - 10.22034/ceciranj.2021.243934.1429 N2 - هدف پژوهش حاضر، اثربخشی درمان تحولی- دیداری با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر بهبود کودکان اختلال ویژة نارساخوانیشناختی است. روش مطالعه، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. برای انتخاب جامعۀ آماری، 140 دانش آموزهفت تا نه سالۀ مبتلا به اختلال یادگیری ویژه ای درنظر کرفته شدند که به مرکز یگانۀ شهرستان ساوجبلاغ استان البرز در سال تحصیلی1398-1397 مراجعه کرده بودند. سپس به روش نمونه گیری دردسترس، 60 نفر مبتلا به نارساخوانی انتخاب شدند که از بین ایندانش آموزان، فقط 20 نفر دارای سبک یادگیری دیداری بودند که به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.ابزارهای به کاررفته در این پژوهش شامل آزمون هوشی وکسلر کودکان، پرسشنامۀ سبک یادگیری واک، فرم تاریخچۀ موردی و آزموناختلال خواندن محقق ساخته بود. دانش آموزان در این پژوهش براساس جنسیت، سن، پایۀ تحصیلی و هوش بهر به دو گروه همگن تقسیمشدند. جلسات درمانی طی دو ماه (پانزده جلسۀ 90 دقیقه ای) و با استفاده از مدل ایشینر، اطلاعات پردازش شناختی، کتل- هورن- کارولو سبک یادگیری دیداری برای گروه آزمایش اجرا شد؛ درحالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. در پایان جلسات درمانی و همچنینهشت هفته پس از مداخله، مجدداً دانش آموزان هردو گروه ارزیابی شدند. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد اثر زمان وبراساس نتایج، این روش درمانی در درمان نارساخوانی شناختی به عنوان یک روش درمانی .(P<0/ گروه طی مطالعه معنادار است ( 05مؤثر پیشنهاد می شود. UR - https://www.ceciranj.ir/article_139631.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_139631_874783894fcfebb33e5bf30f12e7af80.pdf ER -