TY - JOUR ID - 131628 TI - بررسی تأثیر مداخله آموزشی-شناختی مبتنی بر رایانه بر حافظه فعال، توجه، مهار پاسخ و مؤلفه اجرایی مرکزی کودکان با اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - خاکسار بلداجی, محمد علی AU - خداقلی پور, نسیم AD - دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی،، تهران، ایران. AD - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات البرز، کرج، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 1 SP - 54 EP - 63 KW - اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه KW - حافظه فعال KW - مداخله آموزشی شناختی مبتنی بر رایانه KW - مهار پاسخ DO - 10.22034/ceciranj.2021.242694.1426 N2 - هدف از مطالعه‌ی حاضر، بررسی تأثیر مداخله آموزشی-شناختی مبتنی بر رایانه بر حافظه فعال، توجه، مهار پاسخ و مؤلفه اجرایی مرکزی کودکان با اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی بود. روش مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش 27 دانش‌آموز 8 تا 12 ساله با اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی بود. نمونه‌های پژوهش‌ با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و بر اساس نمراتی که از اجرای پرسشنامه کانرز فرم معلم (CTRS)، مؤلفه حلقه واج‌شناختی و لوح بصری (WMTB-C) به دست آوردند، همتا شدند. ابزار سنجش پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه (IVA-2) بود. ابتدا پیش‌آزمون به عمل آمد. در ادامه سه گروه آزمایش مداخلات آموزشی-شناختی مبتنی بر رایانه را طی 18 جلسه 50 دقیقه‌ای دریافت کردند. سپس مجدداً پس‌آزمون گرفته شد. در پایان بعد از سه ماه مجدداً آزمون پیگیری اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر، در نرم‌افزار 24- SPSS تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که در زمینه‌های حافظه فعال، توجه و مهار پاسخ بین سه گروه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنی‌داری وجود داشته (05/0>P) و مداخله آموزشی-شناختی مبتنی بر رایانه منجر به افزایش توجه، مهار پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی شده است. با توجه به نتایج پیشنهاد می‌گردد، در پژوهش‌های آینده سایر اختلالات هم مورد بررسی قرار گیرند. UR - https://www.ceciranj.ir/article_131628.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_131628_89df78fcf9a7dae614aef48d43ed2bd8.pdf ER -