TY - JOUR ID - 106389 TI - تأثیر یوگای مغز بر هوش سیال، ادراک بینایی فضایی، پیشرفت تحصیلی و تعادل کودکان آهسته گام JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - موسوی ساداتی, سیدکاظم AU - دانشجو, عبدالرسول AU - جیرسرایی بازارگرد, مرجان AD - استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار بیومکانیک ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 4 SP - 25 EP - 36 KW - یوگای مغز KW - هوش سیال KW - ادراک بینایی فضایی KW - پیشرفت تحصیلی KW - آهسته گام DO - 10.22034/ceciranj.2020.198293.1249 N2 - هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرین یوگای مغز بر افزایش هوش، ادراک بینایی- فضایی و پیشرفت تحصیلی و تعادل ایستای کودکان پسر آهسته گام بود. این پژوهش نیمه‌تجربی و به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر (56 پسر) آهسته گام مدرسه ابتدایی استثنائی شهید بهشتی شهر تهران بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 20 نفر از پسران آهسته گام با میانگین و انحراف استاندارد سنی (76/0±3/8 سال) بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش 12 جلسه تمرینات یوگای مغز را انجام دادند. ابزارهای سنجش شامل آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش پنجم(WISC-V) و آزمون لک‌لک اصلاح شده (MST) بود. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده­های از آزمون  tمستقل استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، تمرینات یوگای مغز تأثیر معنادار بر افزایش هوش سیال (81/0=P)، ادراک بینایی فضایی (16/0=P) و تعادل ایستا (11/0=P) نداشت؛ ولی بر پیشرفت تحصیلی کودکان تأثیر معنادار داشت (04/0=P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بهتر است در کنار سایر آموزش‌های متداول تحصیلی از تمرینات یوگای مغز در پیشرفت تحصیلی کودکان آهسته گام استفاده شود. UR - https://www.ceciranj.ir/article_106389.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_106389_cf37189e4fc423fa4e8843d4a4a54e14.pdf ER -