%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی دانش‌آموزان %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A شکوهی یکتا, محسن %A اکبری زردخانه, سعید %A عطاری, محمد %A مهدوی, مجتبی %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 10 %N 2 %P 227-236 %! اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی دانش‌آموزان %K مدیریت خشم %K افسردگی %K اضطراب %K تنیدگی %R 10.22034/ceciranj.2019.95992 %X هدف: این پژوهش با هدف تهیه بسته آموزشی مدیریت خشم برای دانش‌آموزان دبیرستانی انجام شد و تأثیر آن بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار گرفت. روش: این پژوهش از نوع پژوهش­های شبه­آزمایشی تک گروهی با طرح پیش‌آزمون و پس­آزمون است.  پس از تدوین برنامه و برای بررسی اثربخشی آن 39 دانش‌آموز 14 تا 15 ساله  از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران به شیوه در دسترس انتخاب و در 5 جلسه کارگاه دو ساعته شرکت داده شدند. سیاهه خشم چندبعدی مدرسه (اسمیت، فورلانگ، باتس و لاگلین، 1998) و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لویباند و لویباند، 1995) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون توسط آزمودنی­ها تکمیل شد. یافته­ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازه‌گیری‌ مکرر نشان داد که بسته آموزشی مدیریت خشم دانش‌آموزان، می­تواند تجربه خشم و مقابله منفی با خشم را بهبود بخشد؛ لیکن، تغییری در میزان مقابله مثبت ایجاد نکرد. در ضمن این آموزش توانست افسردگی، اضطراب و تنیدگی را نیز کاهش دهد. نتیجه­گیری: در مجموع، می‌توان بسته آموزشی مدیریت خشم برای دانش‌آموزان را دارای تأثیرات مثبت روی سلامت روان آنان دانست. بنابراین استفاده از مداخلات مدیریت خشم به خانواده توصیه می­گردد. %U https://www.ceciranj.ir/article_95992_1bf3c94e3219a10754e4eaa700c392d4.pdf