%0 Journal Article %T رابطه جهت‌گیری هدفی (با نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی) و درگیری تحصیلی %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A افضلی, لیلا %A اسماعیلی, سمیه %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 10 %N 2 %P 216-226 %! رابطه جهت‌گیری هدفی (با نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی) و درگیری تحصیلی %K تاب‌آوری تحصیلی %K جهت گیری هدفی %K درگیری تحصیلی %R 10.22034/ceciranj.2019.95991 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جهت‌گیری هدفی (با واسطه­گری تاب­آوری تحصیلی) با درگیری تحصیلی انجام شده است. روش: روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اسلامشهر می­باشد.  315 دانش‌آموز با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. برای اندازه­گیری متغیرها از پرسشنامه­های درگیری تحصیلی ریو و تسینگ (2011)، مقیاس تاب­آوری تحصیلیساموئلز (2004) و پرسشنامه هدف­های پیشرفت میدگلی و همکاران (2000) استفاده شده است. داده­های این پژوهش با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم­افزار آماری LISREL  تجزیه و تحلیل شده است. یافته­ها: یافته­های به­دست آمده نشان می­دهد که جهت­گیری هدفی تبحری و اجتنابی با درگیری تحصیلی به­صورت مستقیم و غیر مستقیم (با واسطه­گری تاب­آوری تحصیلی) رابطه دارد. متغیرهای یادشده 49 درصد از واریانس نمرات در متغیر درگیری تحصیلی را پیش­بینی می­کنند. نتیجه­گیری: جهت‌گیری هدفی، سازه­ای است که همزمان می­تواند موجب ارتقای درگیری تحصیلی و تاب­آوری تحصیلی شود و افرادی با تاب­آوری بالاتر، بهتر می­توانند شرایط تنش­زا را تحمل کرده و بیشتر خود را درگیر حل مساله و کاوش نمایند. %U https://www.ceciranj.ir/article_95991_78dac0cb1819c29320526a9205634e6b.pdf