%0 Journal Article %T اثربخشی برنامه آموزشی روابط درون خانوادگی بر رضامندی زوجیت مادران و تاب‌آوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A شفیعی, الهام %A قاسم زاده, سوگند %A افروز, غلامعلی %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 10 %N 2 %P 189-199 %! اثربخشی برنامه آموزشی روابط درون خانوادگی بر رضامندی زوجیت مادران و تاب‌آوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم %K اختلال طیف اتیسم %K تاب‌آوری %K رضامندی زوجیت %K روابط درون‌خانوادگی %R 10.22034/ceciranj.2019.95989 %X هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی روابط درون‌خانوادگی بر رضامندی زوجیت مادران و تاب‌آوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم بود. روش: این پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران و خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم ساکن شهر تهران در سال 1397 بودند که از میان آنها نمونه‌ای به حجم 24 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12نفر) و کنترل (12نفر) گمارده شدند. از هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش برنامه آموزشی روابط درون‌خانوادگی را در 9 جلسه دریافت کردند.  ابزار پژوهش حاضر شامل مقیاس رضامندی زوجیت افروز (1389) و مقیاس تاب‌آوری کونور و دیویدسون (2003) بود. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس با اندازه‌گیری مکرر در نرم‌افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی روابط درون‌خانوادگی بر متغیرهای رضامندی زوجیت و تاب‌آوری اثربخش بوده و اثر این تغییر تا مرحله پیگیری پایدار مانده‌است (05/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه بهنتایج پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی روابط درون‌خانوادگی رضامندی زوجیت مادران و تاب‌آوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم را افزایش می‌دهد. %U https://www.ceciranj.ir/article_95989_a37cfda32f109ef0d8d92167b0611ed8.pdf