%0 Journal Article %T اثربخشی صوت‌درمانی به روش توماتیس بر مهارت‌ خواندن و مهارت‌های حرکتی دانش‏آموزان دارای مشکلات خواندن %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A رحمانی, نرگس %A استکی, مهناز %A بهشته, نیوشا %D 2019 %\ 03/21/2019 %V 10 %N 1 %P 68-85 %! اثربخشی صوت‌درمانی به روش توماتیس بر مهارت‌ خواندن و مهارت‌های حرکتی دانش‏آموزان دارای مشکلات خواندن %K توماتیس %K صوت‌درمانی %K مهارت‌های حرکتی %K مهارت‌ خواندن %K نارساخوانی %R 10.22034/ceciranj.2019.91930 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی صوت‌درمانی به روش توماتیس بر مهارت‌ خواندن و مهارت‌های حرکتی دانش‏آموزان دارای مشکلات خواندن انجام شد. روش: بدین منظور ابتدا به شیوه نمونه‏گیری دردسترس از بین دانش‏آموزانی که در مراجعه به کلینیک‌های مشاوره و توانبخشی شهر تهران تشخیص نارساخوانی برای آنان ثبت شده بود، تعداد 14 نفر در جریان پژوهش قرار گرفته و به طور تصادفی و مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در مرحله بعد، پیش‏آزمون انجام شد و سپس گروه آزمایش در 30 جلسه درمانی (هفته‌ای 3 بار حدود 2 ساعت) تحت مداخله‏ صوت‏درمانی به روش توماتیس قرار گرفت؛ این در حالی بود که افراد گروه کنترل، هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. پس از مداخله، مجدداً آزمودنی‏ها مورد ارزیابی (پس‏آزمون) قرار گرفتند. همچنین پس از 5/1 ماه از آخرین جلسه درمانی، از آزمودنی‏ها در هر دو گروه، پیگیری به عمل آمد. داده‏های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که صوت‌درمانی بر بهبود مهارت‌ خواندن و مهارت‌های حرکتی ظریف دانش‏آموزان دارای مشکلات خواندن تأثیرگذار است اما بر مهارت‏های حرکتی درشت آنان تأثیری نداشته است. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‏ها با توجه به سودمندی صوت‏درمانی بر بهبود مهارت‏های خواندن و حرکتی دانش‏آموزان نارساخوان و نظر به کوتاه‏مدت بودن این مداخله و جذاب بودن آن برای کودکان، به نظر می‌رسد به کارگیری این روش بر اختلالات یادگیری و اختلالات دیگری که ناشی از نقص در کارکردهای اجرایی است همچون ADHD و اتیسم می‏تواند سودمند باشد. %U https://www.ceciranj.ir/article_91930_bf04eefe4730298f6b0fd05fff68dc4c.pdf