%0 Journal Article %T اثربخشی برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو بر تعامل اجتماعی و رفتارهای قالبی کودکان اتیسم %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A بنیسی, پریناز %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 9 %N 3 %P 51-60 %! اثربخشی برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو بر تعامل اجتماعی و رفتارهای قالبی کودکان اتیسم %K اتیسم %K تعامل اجتماعی %K درمان با استفاده از لگو %K رفتارهای قالبی %R 10.22034/ceciranj.2018.82137 %X این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو بر تعامل اجتماعی و رفتارهای قالبی کودکان اتیسم انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری در این پژوهش کلیۀ کودکان اتیسم شهر تهران در سال 1397-1396 بودند. گروه نمونه مشتمل بر 22 کودک اتیسم بود که به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 11 نفری قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 16 جلسه 60 دقیقه‌ای، هفته‌ای دو بار در برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو شرکت کرد و گروه کنترل هیج مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار به‌کار گرفته شده در پژوهش حاضر آزمون تشخیصی اوتیسم گیلیام بود. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نسخۀ 24 نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو تأثیر معناداری بر تعامل اجتماعی و رفتارهای قالبی کودکان اتیسم داشت. برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو می‌تواند تعامل اجتماعی کودکان اتیسم را افزایش و رفتارهای قالبی آن‌ها را کاهش دهد؛ بنابراین، برنامه‌ریزی به‌منظور استفاده از این برنامه اهمیت خاصی دارد. %U https://www.ceciranj.ir/article_82137_645981321f93a1f2351f2edb861a00f4.pdf