%0 Journal Article %T اثربخشی برنامۀ توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظۀ آینده‌نگر بر مشکلات رفتاری و حافظۀ فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش‌فعالی %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A موسی‌زاده مقدم, حدیث %A ارجمندنیا, علی اکبر %A افروز, غلامعلی %A غباری بناب, باقر %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 9 %N 2 %P 99-110 %! اثربخشی برنامۀ توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظۀ آینده‌نگر بر مشکلات رفتاری و حافظۀ فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش‌فعالی %K اختلال کاستی توجه بیش‌فعالی %K توانبخشی شناختی %K حافظۀ آینده‌نگر %K حافظۀ فعال %R 10.22034/ceciranj.2018.77399 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظۀ آینده‌نگر بر مشکلات رفتاری و حافظۀ فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش‌فعالی انجام شد.این پژوهش، یک مطالعۀ شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 32 دختر با اختلال کاستی توجه بیش‌فعالی شرکت کردند که به روش دردسترس از مدارس شهر کرمانشاه انتخاب شده بودند. آزمودنی‌ها به دو گروه 16 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامۀ توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظۀ آینده‌نگر را در 18 جلسه دریافت کردند، در حالی‌که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش پرسشنامۀ مشکلات رفتاری راتر (1975) و مجموعه آزمون حافظۀ فعال برای کودکان ارجمندنیا (1396) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامۀ توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظۀ آینده‌نگر بر مشکلات رفتاری و حافظۀ فعال آزمودنی‌ها تأثیر معناداری داشت (0001/0P<). بر اساس یافته‌ها، برنامۀ توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظۀ آینده‌نگر مشکلات رفتاری و حافظۀ فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش‌فعالی را بهبود بخشید. بنابراین، می‌توان از این برنامه به‌منظور بهبود مشکلات رفتاری و حافظۀ فعال چنین کودکانی بهره برد و برنامه‌ریزی برای استفاده از برنامۀ توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظۀ آینده‌نگر برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. %U https://www.ceciranj.ir/article_77399_b2d986db6878dbfed534c5c3b90e4fdd.pdf