%0 Journal Article %T اثر بخشی تمرینات یکپارچگی حسی بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان درخودمانده %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A تقوی‌زاده, محمدرضا %A شریفی درآمدی, پرویز %A افروز, غلامعلی %D 2015 %\ 06/22/2015 %V 6 %N 2 %P 9-15 %! اثر بخشی تمرینات یکپارچگی حسی بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان درخودمانده %K یکپارچگی حسی %K رفتارهای کلیشه‌ای %K درخودمانده %R %X هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی تمرینات یکپارچگی حسی بر اساس تئوری آیرس  بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان در خود مانده 3-14سال بود و از نوع کاربردی نیمه‌آزمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل کودکان 3 تا 14 ساله درخودمانده استان تهران که در مراکز توان‌بخشی تحت آموزش قرار داشتند، بود. 20 نفر از کودکان با توجه به معیار سنی به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه ده‌نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مداخله به صورت تمرینات یکپارچگی حسی، طبق مدل آیرس به مدت شش ماه، و سه روز در هفته، و هر جلسه یک ساعت به صورت انفرادی انجام گرفت. و از زیرآزمون رفتارهای کلیشه‌ای مقیاس درجه‌بندی درخودمانده گیلیام استفاده شد. داده‌های با آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشانداد که تمرینات یکپارچگی حسی مدل آیرس بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان در خودمانده مؤثر می‌باشد. %U https://www.ceciranj.ir/article_66276_4edaa20861657c650936e0404cf5cb9e.pdf