%0 Journal Article %T بررسی ارتباط کارکردهای اجرایی با ویژگی‌های شخصیتی و خودپنداره در دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A حسینی, جعفر %A عاشوری, محمد %A زرندی, علیرضا %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 7 %N 4 %P 76-86 %! بررسی ارتباط کارکردهای اجرایی با ویژگی‌های شخصیتی و خودپنداره در دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان %K کارکردهای اجرایی %K ویژگی‌های شخصیتی %K خودپنداره %R %X هدف: هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی کارکردهای اجرایی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و خودپنداره در دانش‌آموزان دبیرستانی است. روش: طرح پژوهش در این مطالعه، توصیفی تحلیلی و از نوع همبستگی بود. به این منظور 120 دانش‌آموز پسر دبیرستانی به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از مدارس شهر تهران انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه توانایی شناختی، پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتو پرسشنامه خودپنداره استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی روان‌رنجورخویی، برون‌گرایی، گشودگی به تجربه، موافق بودن و وظیفه‌شناسی و همچنین خودپنداره با کارکردهای اجرایی ارتباط معناداری دارند. این متغیرها توانستند 69 درصد از واریانس کارکردهای اجرایی را پیش‌بینی کنند و خودپنداره بیشترین نقش را در پیش‌بینی کارکردهای اجرایی داشت. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای ویژگی‌های شخصیتی و خودپنداره در پیش‌بینی کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دبیرستانی بود. بنابراین، توجه به این متغیرها نقش حیاتی در پیش‌بینی کارکردهای اجرایی دارد. %U https://www.ceciranj.ir/article_63704_ed9b563b70ac278086c452822032164d.pdf