%0 Journal Article %T اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A ﺑﻬﺮوز ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ, ﺳﻌﯿﺪه %A عاشوری, ﻣﺤﻤﺪ %A انصاری شهیدی, مجتبی %D 2017 %\ 03/21/2017 %V 8 %N 1 %P 6-15 %! اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ %K آموزش شناختی %K توجه %K حافظه فعال %R %X ﻫﺪف: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺛﺮﺑﺨﺸـــﯽ آﻣﻮزش ﺷـــﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ دﺧﺘﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل 03 ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.روش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺒﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن- ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮد. ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس از ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﻬﺮﯾﺰک اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺎوی در ﯾﮑﯽ از 11   ﺗﺎ 9ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ ﺟﻠﺴﻪ؛ ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ 2 ﺟﻠﺴﻪ آﻣﻮزش )ﻫﻔﺘﻪای 13  داﻧﺶآﻣﻮز( ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ، در 11دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل )ﻫﺮ ﮔﺮوه  دﻗﯿﻘﻪ( ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل در اﯾﻦ ﺟﻠ ﺴﺎت ﺷﺮﮐﺖ ﻧﮑﺮد. آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎ ﺑﺎ ا ﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن رﻧﮓ- واژه ا ﺳﺘﺮوپ و آزﻣﻮن 03  22 ﻧﺴــﺨﻪSPSSﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻧﺮم اﻓﺰار ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷـــﺪﻧﺪ.ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸـــﺎن داد ﮐﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﺣﺪاﻗﻞ در ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری دارﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﻧ ﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دا ﺷﺘﻪ ا ﺳﺖ.ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮز ﺷﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ، ﺑﺘﻮان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل اﯾﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان را ارﺗﻘﺎء ﺑﺨﺸﯿﺪ. %U https://www.ceciranj.ir/article_63533_7057522a3dd5da7a72adf3ba302e4a48.pdf