%0 Journal Article %T خوش‌بینی تحصیلی، هویت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی به‌عنوان پیش‌بین‌های بهزیستی مدرسه (علاقمندی به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی و رفتارهای مخرب) در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ایذه %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A خواجوی, موسی %A رحیمیان, نیما %A خواجوی, یاسر %A جوادی پور, محمدجواد %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 13 %N 4 %P 21-11 %! خوش‌بینی تحصیلی، هویت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی به‌عنوان پیش‌بین‌های بهزیستی مدرسه (علاقمندی به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی و رفتارهای مخرب) در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ایذه %K بهزیستی مدرسه %K خوش‌بینی تحصیلی %K سرزندگی تحصیلی %K هویت تحصیلی %R 10.22034/ceciranj.2022.314933.1616 %X هدف پژوهش حاضر بررسی خوش­بینی تحصیلی، هویت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی به­عنوان پیش­بین­های بهزیستی مدرسه (علاقمندی به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی و رفتارهای مخرب) در 1500 نفر از دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ایذه بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ایذه تشکیل شده بود که از بین آن­ها 300 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­های خوش­بینی تحصیلی (AIQ)، هویت تحصیلی (AIS)، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه (ABQ) جمع­آوری و با استفاده از ضریب همبستگی کاننی و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین خوش­بینی تحصیلی (هوی و هوی ، 2010)، هویت تحصیلی (وودراف، 2003) و سرزندگی تحصیلی (مارتین و مارش، 2006(  با مؤلفه­های بهزیستی مدرسه (علاقمندی به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی و رفتارهای مخرب) رابطه­ای معنی­دار (46/0 =r و 1 0/0 ≤ p)  وجود داشت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای پیش­بین خوش­بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی 70/16 درصد از بهزیستی مدرسه را تبیین می کردند. با توجه به یافته­های پژوهش سطوح متفاوت آموزشی در مقاطع پایین­تر نیاز است تا بر روی خوش­بینی تحصیلی سرمایه­گذاری جدی­تری صورت گیرد. %U https://www.ceciranj.ir/article_170646_8f1d6e78f536dd5bcee668281d9a7c1f.pdf