%0 Journal Article %T اثربخشی استفاده از ابزارهای هوشمند بر بهبود اختلالات خواندن و درک مطلب کودکان آهسته‌گام %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A آخوندی یامچی, فیروزه %A دواتگری اصل, هانیه %A اسدی, نادر %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 12 %N 3 %P 83-94 %! اثربخشی استفاده از ابزارهای هوشمند بر بهبود اختلالات خواندن و درک مطلب کودکان آهسته‌گام %K ابزارهای هوشمند %K اختلالات %K درک مطلب خواندن %K کودکان آهسته‌‌گام %R 10.22034/ceciranj.2021.246213.1440 %X هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی استفاده از ابزارهای هوشمند در بهبود اختلالات خواندن و درک مطلب کودکان آهسته‌گام است. روش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کودکان پسر مبتلا به اختلالات خواندن مراکز درمانی شهرستان مرند است که شامل 64 کودک می‌شود. از بین جامعۀ هدف، 34 کودک پسر مبتلا به اختلالات خواندن، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند براساس آزمون هوشی وکسلر و آزمون تشخیصی خواندن و نارساخوانی کرمی نوری و مرادی به‌عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش 17 نفر و کنترل 17 نفر، به شیوۀ تصادفی قرار داده شدند. در ابتدا هردو گروه به‌وسیلۀ آزمون تشخیصی خواندن ارزیابی شدند. گروه آزمایش در دوازده جلسۀ 90 دقیقه‌ای در طول یک سال، با استفاده از ابزارهای هوشمند آموزش را دریافت کردند و در پایان، هردو گروه مجدداً ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد آموزش با استفاده از ابزارهای هوشمند موجب بهبود اختلالات خواندن و درک مطلب در کودکان آهسته‌گام می‌شود. از این‌رو با استفاده از ابزارهای هوشمند می‌توان اختلالات خواندن و درک مطلب را در کودکان آهسته‌گام بهبود بخشید. %U https://www.ceciranj.ir/article_139637_74553ce2d0e26ad5a75ff9a37af520dc.pdf