%0 Journal Article %T تأثیر برنامۀ راهنمای جملۀ فلپس بر عملکرد بیان نوشتاری دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A کشمیرشکن, مهدیه %A فرامرزی, سالار %A عابدی, احمد %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 12 %N 3 %P 71-82 %! تأثیر برنامۀ راهنمای جملۀ فلپس بر عملکرد بیان نوشتاری دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه %K اختلال یادگیری ویژه %K بیان نوشتاری %K راهنمای جملۀ فلپس %R 10.22034/ceciranj.2021.247891.1449 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ راهنمای جملۀ فلپس بر عملکرد بیان نوشتاری دانش‌آموزان دختر با اختلال یادگیری ویژه در پایۀ پنجم ابتدایی در شهر یزد انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای از بین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه در پایۀ پنجم ابتدایی شهر یزد، تعداد 30 نفر انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. مداخله‌های آموزشی برنامۀ فلپس در سیزده جلسۀ 60 دقیقه‌ای روی گروه آزمایش انجام شد. ابزارهای مورداستفاده آزمون‌های غیررسمی بیان نوشتاری فرامرزی و همکاران و مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم بودند. داده‌های به‌دست‌آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس، تجزیه‌وتحلیل شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از پژوهش نشان داد بین عملکرد گروه آزمایش و کنترل، در عملکرد بیان نوشتاری تفاوت معنا‌داری وجود دارد (001/0>P). براساس نتایج پژوهش، برنامۀ راهنمای جملۀ فلپس، بر عملکرد دانش‌آموزان با اختلال یادگیری در بیان نوشتاری در حیطه‌های توصیف‌کردن، داستان‌نویسی، نامه‌نویسی، خاطره‌نویسی و خلاصه‌نویسی مؤثر است. می‌توان نتیجه گرفت برنامۀ راهنمای جملۀ فلپس بر مهارت بیان نوشتاری دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص مؤثر است و از این شیوه می‌توان به‌عنوان یک شیوۀ درمانی و آموزشی استفاده و آن را به درمانگران پیشنهاد کرد. %U https://www.ceciranj.ir/article_139635_f3cac2cd83027058a6d8f0cce955562e.pdf