%0 Journal Article %T اثربخشی مداخلات کوئیک‌تیپس بر پردازش حسی و مشارکت اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A کیوانی, سمیرا %A حسینی, سیدعلی %A دادخواه, اصغر %A غلامعلی لواسانی, مسعود %D 2020 %\ 10/22/2020 %V 11 %N 3 %P 51-61 %! اثربخشی مداخلات کوئیک‌تیپس بر پردازش حسی و مشارکت اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم %K اُتیسم %K پردازش حسی %K مشارکت اجتماعی %K مداخلات کوئیک‌تیپس %R 10.22034/ceciranj.2020.228437.1381 %X هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه‌ کوئیک‌تیپس بر پردازش حسی و مشارکت اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم بود. روش این مطالعه نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه گواه و پیگیری یک‌ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلال طیف اُتیسم 3 تا 5 ساله شهر تهران بود. با روش نمونه‌گیری در دسترس 29 نفر (12 دختر و 17 پسر) انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش و مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزار سنجش نسخه پیش‌دبستانی مقیاس اندازه‌گیری پردازش حسی- پس‌دبستانی (SPM-P) و برنامه‌ مداخله‌ای، پروتکل کوئیک‌تیپس بود. برنامه طی 32 جلسه یک‌ساعته بر روی گروه آزمایش توسط والدین با هدایتگری محقق، طبق پروتکل در منزل اجرا شد. داده‌ها از طریق آزمون  tو تحلیل ‌کوواریانس با نرم‌افزار 21-SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اجرای کوئیک‌تیپس در گروه آزمایش، به‌جز متغیرهای شنوایی و بویایی/ چشایی به‌طور معناداری موجب بهبود سایر متغیرهای پردازش حسی و مشارکت اجتماعی شد و این تأثیر در مرحله پیگیری دوام داشته، حتی روند بهبود در حس‌عمقی به‌طور معناداری ادامه داشت (05/0>p). براساس یافته‌ها، کوئیک‌تیپس برنامه‌ای اثربخش جهت حل مشکلات پردازش حسی و مشارکت اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم می‌باشد. پیشنهاد می‌شود این برنامه که قابل استفاده در منزل و قابل اجرا توسط والدین است، در کنار سایر برنامه‌های متداول مراکز، به والدین آموزش و جهت حل مشکلات حسی و مشارکت کودکان، در منزل اجرا شود.  %U https://www.ceciranj.ir/article_118021_c38223856337ad18a8a001754c60aff7.pdf