%0 Journal Article %T تأثیر آموزش محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه در کاهش ناتوانی یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A کلب خانی, المیرا %A سامری, مریم %D 2020 %\ 03/20/2020 %V 11 %N 1 %P 116-101 %! تأثیر آموزش محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه در کاهش ناتوانی یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی %K محاسبات ذهنی %K آموزش چرتکه %K ناتوانی یادگیری ریاضی %R 10.22034/ceciranj.2020.186432.1205 %X هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه در کاهش ناتوانی یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان دارای ناتوانی ریاضی پایه سوم ابتدایی بود. این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 143 نفر (70 دختر و 73 پسر) پایه سوم دوره ابتدایی دارای ناتوانی ریاضی شهرستان خوی بود. گروه نمونه شامل 40 نفر (20 دختر و 20 پسر) از دانش‌آموزان دارای ناتوانی ریاضی بود که به ‌شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به‌ گروه‌های آزمایش و کنترل منتسب شدند. گروه آزمایش به‌ تعداد 24 جلسه چهل دقیقه‌ای با استفاده از چرتکه آموزش دیدند؛ در حالی که گروه کنترل به‌ شیوه سنتی آموزش دیدند. ابزار پژوهش، آزمون ریاضی کی‌مت (IKMDT) و تست ریون (RPM) بود. داده‌ها با استفاده از تحیل کوواریانس در نسخه 23 نرم‌فزار Spss تحلیل شد. نتایج نشان داد که استفاده از آموزش چرتکه در کاهش ناتوانی یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان دوره سوم ابتدایی و بهبود مهارت‌های شمارش، جمع، تفریق، اندازه‌گیری، ضرب، تقسیم، زمان و پول، حل ‌مسئله و محاسبات ذهنی تأثیر مثبت و معناداری دارد (001/0P<). یافته‌ها نشان داد، استفاده از چرتکه در آموزش محاسبات ذهنی قادر است تا ناتوانی یادگیری درس ریاضی را بهبود بخشید. بنابراین، پیشنهاد می‌شود از آموزش چرتکه در کاهش ناتوانی یادگیری دانش‌آموزان استفاده گردد. %U https://www.ceciranj.ir/article_109278_8e755e7186d33d18155028182b947e6e.pdf