@article { author = {Moshajari Sanati, Mohadese and Hamidi, Farideh and Afrouz, G.Ali}, title = {Effectiveness of learning strategies training on math self-concept in blind girl students}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {9}, number = {4}, pages = {5-15}, year = {2018}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2018.91180}, abstract = {Aim: This study was done in order to investigate the effectiveness of learning strategies training on mathematical self-concept in blind girl students. Method: The method of this study was Quasi-Experimental with pre-test & post-test design and control group. The study population consisted of blind girl students who were educating in 10th grade of Narjes School of Tehran and Setayesh School of Mashhad in the year of 2017. The sample group of this research included 30 blind girl students who were selected by of available sampling method. In this study, learning strategies training was done in 12 45-minutes sessions three times a week and Marsh’s Math Self-Concept Questionnaire was answered by students as pre-test and post-test. To analyze the data, analysis of covariance method (ANCOVA) was used. Results: The results show that there was a significant difference between experiment and control group after the intervention in math self-concept and also the result show that 64% of math self-concept increase was caused by this learning program. Conclusion: According to these findings, we can say that learning strategies training increases math self-concept. Since these strategies can be trained, we suggest that teachers teach them to their students.}, keywords = {blind students,learning strategies,math self-concept}, title_fa = {تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر خودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان دختر نابینا}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر خودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان دختر نابینا انجام شد. این پژوهش کاربردی و از انواع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری، دانش‌آموزان دختر نابینای مقطع متوسطۀ دوم را شامل می‌شد که در مجتمع نابینایان نرجس تهران و ستایش مشهد در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ مورد بررسی در این پژوهش شامل 30دانش‌آموز دختر نابینای پایۀ دهم مجتمع نابینایان نرجس تهران و ستایش مشهد است که به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این مطالعه، برنامۀ آموزشی راهبردهای یادگیری پینتریچ به دانش‌آموزان طی 12جلسه و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه‌ای،‌ آموزش داده شد و پرسشنامۀ خودپندارۀ ریاضی مارش به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. داده‌ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیریANCOVA تحلیل شد. یافته‌ها حاکی از آن است که بین گروه آزمایش و گواه پس از انجام مداخله آزمایشی در متغیر‌ خودپنداره ریاضی تفاوت معناداری وجود داشته است. همچنین 64درصد افزایش خودپندارۀ ریاضی ناشی از آموزش راهبردهای یادگیری بوده است.نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری، خودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان نابینا را افزایش می‌دهد، از آنجایی که راهبردهای یادگیری قابل آموزش هستند، لذا پیشنهاد می‌شود که برنامه‌ریزان تحصیلی به‌منظور آموزش این راهبردها اقدامات عملی را به‌کار گیرند}, keywords_fa = {خودپندارۀ ریاضی,دانش‌آموزان نابینا,راهبردهای یادگیری}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_91180.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_91180_8e363fc76c5e7289fe8eb10c13032d97.pdf} }