@article { author = {sadeghi, Saede and hatami, mohamad and hasani, jafar}, title = {اثربخشی آموزش مهارت‌های‌ ارتباطی در نظم‌جویی شناختی هیجان نوجوانان دختر دارای اختلال سلوک}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {6}, number = {4}, pages = {51-67}, year = {2015}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های‌ ارتباطی در نظم‌جویی شناختی هیجان نوجوانان دختر دارای اختلال سلوک}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مهارت­های­ ارتباطی در نظم­جویی شناختی هیجاننوجوانان دختر دارای اختلال سلوک، طراحی شده­است. نخست به مدارس راهنمایی دخترانه استان البرز که در دسترس بوده، مراجعه نموده و در مقطع راهنمایی (محدوده سنی 12 تا 15 سال)، پرسشنامه اختلال سلوک اجرا شد. پس از این­که افراد دارای نمرات بالا در پرسشنامه اختلال سلوک (افرادی که پس از محاسبه­ی نمرات تمام مقیاس­ها و رسم نیمرخ CBCL، قله­ی نیمرخ­شان در طیف بالینی قرار گرفت)، از بین مجموع 90 شرکت­کننده انتخاب گشته و تحت مصاحبه ساختار یافته براساس DSM-IV-TR قرار گرفتند، درنهایت 30 نفر که ملاک‌های ورود به مطالعه را تأمین کردند، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. سپس این 30 نفر به­طور تصادفی به دو گروه پانزده‌تایی آزمایش و کنترل تقسیم گشته و هر دو گروه به نسخه­ی فارسی پرسشنامه­ی نظم­جویی شناختی هیجان (CERQ) پاسخ دادند. گروه آزمایش، آموزش مهارت­های ارتباطی را به شکل گروهی دریافت نموده و گروه کنترل هیچ مداخله­ای را دریافت نکرد. مداخلات آزمایشی طی 10 جلسه برای گروه آزمایش به اجرا درآمد. در پایان جلسه دهم، مجدداً هر 30 شرکت­کننده به پرسشنامه­ی نظم­جویی شناختی هیجان مرحله نخست، پاسخ ­دادند. نتایج به­دست آمده نشان داد که در سطح معناداری 5% خطا، آموزش مهارت­های ارتباطی در نوجوانان دختر دارای اختلال سلوک، تغییرات محسوسی در زمینه­ی بهبود راهبردهای سازش­نایافته نظم­جویی شناختی هیجان و یا افزایش راهبردهای سازش­یافته نظم­جویی شناختی هیجان ایجاد نمی­کند.}, keywords_fa = {مهارت‌های ارتباطی,اختلال سلوک,نظم‌جویی شناختی هیجان,نوجوان}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_66726.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_66726_5cab380838ac546d1c0ad235b367f718.pdf} }