@article { author = {Kamkari, Kambiz}, title = {نیمرخ هوشی دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان استثنایی در مراکز کم‌توان ذهنی شهر و شهرستان‌های تهران}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {6}, number = {3}, pages = {67-81}, year = {2015}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {}, abstract = {هدف تحقیق حاضر، به بررسی نیمرخ هوشی دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان استثنایی در مراکز کم‌توان ذهنی شهر و شهرستان‌های تهران از طریق نسخه نوین هوش‌آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه چهارم مقیاس‌های هوش وکسلر کودکان در دانش‌آموزان آهسته‌گام معطوف است. روش تحقیق حاضر، در حیطه مطالعات زمینه‌یابی بوده و با تأکید بر توصیف نیمرخ هوشی نمونه­های پژوهش در حیطه تحقیقات زمینه‌یابی از نوع روندپژوهی جای می‌گیرد. جامعه این تحقیق را تمامی دانش‌آموزان در مراکز آموزش و پرورش کم‌توان ذهنی وابسته به آموزش و پرورش استثنایی تهران و شهرستان‌های تهران در بر می‌گیرند. از این‌رو، به صورت هدفمند و با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری در دسترس، از دو مرکز شهر تهران و دو مرکز شهرستان‌های تهران، فرایند نمونه‌برداری به صورت غیرتصادفی اعمال گردید و تحلیل‌های روان‌سنجی انجام گرفت. از هر واحد نمونه‌برداری به حکم قرعه، 15 نفر و در مجموع 60 نفر به‌عنوان نمونه‌های مورد بررسی انتخاب شدند. تحلیل­های توصیفی نشان داد که نیمرخ هوشی دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان استثنایی در مراکز کم‌توان ذهنی پایین‌تر از نرم‌های متعارف مرتبط با مراکز آموزشی سازمان استثنایی بوده و در دامنه هوشی 41 تا 55 قرار دارند. از این‌رو، دانش‌آموزان تحت پوشش این مراکز در دامنه اختلال تحول شناختی خفیف جای نداشته و در دامنه اختلال تحول شناختی متوسط قرار می‌گیرند.}, keywords = {نیمرخ هوشی,سازمان استثنایی,آهسته‌گامی}, title_fa = {نیمرخ هوشی دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان استثنایی در مراکز کم‌توان ذهنی شهر و شهرستان‌های تهران}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر، به بررسی نیمرخ هوشی دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان استثنایی در مراکز کم‌توان ذهنی شهر و شهرستان‌های تهران از طریق نسخه نوین هوش‌آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه چهارم مقیاس‌های هوش وکسلر کودکان در دانش‌آموزان آهسته‌گام معطوف است. روش تحقیق حاضر، در حیطه مطالعات زمینه‌یابی بوده و با تأکید بر توصیف نیمرخ هوشی نمونه­های پژوهش در حیطه تحقیقات زمینه‌یابی از نوع روندپژوهی جای می‌گیرد. جامعه این تحقیق را تمامی دانش‌آموزان در مراکز آموزش و پرورش کم‌توان ذهنی وابسته به آموزش و پرورش استثنایی تهران و شهرستان‌های تهران در بر می‌گیرند. از این‌رو، به صورت هدفمند و با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری در دسترس، از دو مرکز شهر تهران و دو مرکز شهرستان‌های تهران، فرایند نمونه‌برداری به صورت غیرتصادفی اعمال گردید و تحلیل‌های روان‌سنجی انجام گرفت. از هر واحد نمونه‌برداری به حکم قرعه، 15 نفر و در مجموع 60 نفر به‌عنوان نمونه‌های مورد بررسی انتخاب شدند. تحلیل­های توصیفی نشان داد که نیمرخ هوشی دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان استثنایی در مراکز کم‌توان ذهنی پایین‌تر از نرم‌های متعارف مرتبط با مراکز آموزشی سازمان استثنایی بوده و در دامنه هوشی 41 تا 55 قرار دارند. از این‌رو، دانش‌آموزان تحت پوشش این مراکز در دامنه اختلال تحول شناختی خفیف جای نداشته و در دامنه اختلال تحول شناختی متوسط قرار می‌گیرند.}, keywords_fa = {نیمرخ هوشی,سازمان استثنایی,آهسته‌گامی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_66323.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_66323_2f1306c5eb3d7d559a0b424e4069e93b.pdf} }