@article { author = {Khajavi, Mosa and Rahimian, Nima and Khajavi, Yaser and Javadipour, Mohammad javad}, title = {Studying Academic Optimism, Identity, and Buoyancy as Predictors of School Well-being (Interest in School, Perceived Academic Self-Efficacy, and Destructive Behaviors) among Male High School}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {13}, number = {4}, pages = {21-11}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2022.314933.1616}, abstract = {The present study aims to investigate academic optimism, identity, and buoyancy as predictors of school well-being (interest in school, perceived academic self-efficacy, and destructive behaviors) among male high school students in Izeh City, Iran. The study employed a descriptive methodology with a correlational research design, and the statistical population consisted of male high school students in Izeh City, Iran. Among all the students, 300 were selected using the multistage random sampling technique. The academic vitality and well-being (ABQ) and Academic Optimism Questionnaire (AIQ), Academic Identity Scale (AIS), and buoyancy were applied for data collection. Furthermore, the canonical correlation coefficient and regression analysis were employed to evaluate the data. The results indicated that there is a significant relationship (r = 0.46 and p ≤ 0.01) between academic optimism (Hoy & Hoy, 2010), academic identity (Woodruff, 2003), and academic buoyancy (Martin & Marsh, 2006) and components of school well-being (interest in school, perceived academic self-efficacy, and destructive behaviors). The results from stepwise regression analysis show that the predictor variables of academic optimism and buoyancy fulfilled school well-being to 70.61%. According to the research findings, it is essential to provide different education levels in lower educational stages and invest more deeply in academic optimism.                   }, keywords = {Academic Optimism,Academic Identity,Academic vitality,school welfare}, title_fa = {خوش‌بینی تحصیلی، هویت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی به‌عنوان پیش‌بین‌های بهزیستی مدرسه (علاقمندی به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی و رفتارهای مخرب) در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ایذه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی خوش­بینی تحصیلی، هویت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی به­عنوان پیش­بین­های بهزیستی مدرسه (علاقمندی به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی و رفتارهای مخرب) در 1500 نفر از دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ایذه بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ایذه تشکیل شده بود که از بین آن­ها 300 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­های خوش­بینی تحصیلی (AIQ)، هویت تحصیلی (AIS)، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه (ABQ) جمع­آوری و با استفاده از ضریب همبستگی کاننی و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین خوش­بینی تحصیلی (هوی و هوی ، 2010)، هویت تحصیلی (وودراف، 2003) و سرزندگی تحصیلی (مارتین و مارش، 2006(  با مؤلفه­های بهزیستی مدرسه (علاقمندی به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی و رفتارهای مخرب) رابطه­ای معنی­دار (46/0 =r و 1 0/0 ≤ p)  وجود داشت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای پیش­بین خوش­بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی 70/16 درصد از بهزیستی مدرسه را تبیین می کردند. با توجه به یافته­های پژوهش سطوح متفاوت آموزشی در مقاطع پایین­تر نیاز است تا بر روی خوش­بینی تحصیلی سرمایه­گذاری جدی­تری صورت گیرد.}, keywords_fa = {بهزیستی مدرسه,خوش‌بینی تحصیلی,سرزندگی تحصیلی,هویت تحصیلی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_170646.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_170646_8f1d6e78f536dd5bcee668281d9a7c1f.pdf} }