@article { author = {Kaveh, Atiyeh and Hassanzadeh, Ramezan and Mirzaiyan, Bahram}, title = {Effectiveness of Visual Transformation Therapy with a Cognitive Information Processing Approach in the Treatment of Cognitive Dyslexia}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {3}, pages = {47-58}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.243934.1429}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the effectiveness of visual transformation therapy with a cognitive information processing approach in improving children with cognitive dyslexia. The method of this study is quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. To select the statistical population, 140 students aged 7-9 years with specific learning disabilities who presented to Yeganeh center of Savojbolagh in Alborz province in 2018-19 school year were used. Then, 60 students with dyslexia were selected according to the available sampling method, of which only 20 students had a visual learning style. These twenty students were randomly assigned to the two study and control groups. The instruments were as follows: Wechsler Intelligence Scale, VAK Questionnaire, history case form and a reading disorder test administered by the researcher. Then, the students were divided into two homogeneous groups according to gender, age, educational level, and intelligence. Then, within two months, ISHINR, Cognitive Information Processing, Cattell - Horn - Carroll, and Visual Learning Style training sessions were conducted for the study group, while the control group received no training. At the end of the treatment sessions and 8 weeks after, the students were reassessed. The results of repeated measures analysis of variance showed that the effect of time and group effect were significant during the study (P<0.05). Thus, this method is effective and can be proposed for the treatment of cognitive dyslexia.}, keywords = {specific learning disorders,ISHINR,Cognitive Information Processing,Visual Learning Style,Dyslexic}, title_fa = {اثربخشی درمان‌ تحولی دیداری با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، اثربخشی درمان تحولی- دیداری با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر بهبود کودکان اختلال ویژة نارساخوانیشناختی است. روش مطالعه، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. برای انتخاب جامعۀ آماری، 140 دانش آموزهفت تا نه سالۀ مبتلا به اختلال یادگیری ویژه ای درنظر کرفته شدند که به مرکز یگانۀ شهرستان ساوجبلاغ استان البرز در سال تحصیلی1398-1397 مراجعه کرده بودند. سپس به روش نمونه گیری دردسترس، 60 نفر مبتلا به نارساخوانی انتخاب شدند که از بین ایندانش آموزان، فقط 20 نفر دارای سبک یادگیری دیداری بودند که به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.ابزارهای به کاررفته در این پژوهش شامل آزمون هوشی وکسلر کودکان، پرسشنامۀ سبک یادگیری واک، فرم تاریخچۀ موردی و آزموناختلال خواندن محقق ساخته بود. دانش آموزان در این پژوهش براساس جنسیت، سن، پایۀ تحصیلی و هوش بهر به دو گروه همگن تقسیمشدند. جلسات درمانی طی دو ماه (پانزده جلسۀ 90 دقیقه ای) و با استفاده از مدل ایشینر، اطلاعات پردازش شناختی، کتل- هورن- کارولو سبک یادگیری دیداری برای گروه آزمایش اجرا شد؛ درحالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. در پایان جلسات درمانی و همچنینهشت هفته پس از مداخله، مجدداً دانش آموزان هردو گروه ارزیابی شدند. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد اثر زمان وبراساس نتایج، این روش درمانی در درمان نارساخوانی شناختی به عنوان یک روش درمانی .(P<0/ گروه طی مطالعه معنادار است ( 05مؤثر پیشنهاد می شود.}, keywords_fa = {اختلالات ویژه‌ی یادگیری,ایشینر,پردازش اطلاعات شناختی,سبک یادگیری دیداری,نارساخوان}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_139631.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_139631_874783894fcfebb33e5bf30f12e7af80.pdf} }