@article { author = {Mirdamadi, Marzieh and Hassanzadeh, Saeid and Gholam Ali Lavasani, Masood and Vakili, Samira}, title = {Prenting methods among the mothers of children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder: A systematic review}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {13}, number = {1}, pages = {38-45}, year = {2022}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.257055.1488}, abstract = {Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder that affects parenting styles as well as parent-child interaction. The present study aimed to investigate the parenting styles among the mothers of children with ADHD. For this purpose, a search of internal databases including Scopus, Eric, PubMed and Google Scholar databases engine obtained 92 articles with parenting style in mothers of ADHD children. Based on the systematic review study protocol, the full text of the 11 final papers that were selected for meta-analysis. Then, the full text of the selected articles was fully reviewed and the related information was extracted. This information included the characteristics of the research identity card, the research method (community, sample and sampling method) and then the determination of parenting. Mothers of children with ADHD are more commanding, less rewarding, and less likely to interact with their children. Negative, demanding, and critical parental behaviors in response to ADHD are more common than the parents with normal children and use more authoritarian parenting practices given that children with this kind of disorder may have academic behavioral problems and inattention.}, keywords = {Attention Deficit /Hyperactivity Disorder,parenting,Systematic review}, title_fa = {روش‌های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی: مروری نظامدار}, abstract_fa = {هدف مقاله حاضر بررسی نتایج پژوهش­های انجام شده در حوزه فرزندپروری در مادران کودکان دارای اختلال کم­ توجهی/ بیش ­فعالی بود. با جستجو در پایگاه­های اطلاعاتی شامل اسکوپوس، اریک، پاب­مد و گوگل­اسکولار، 92 مقاله با موضوع فرزندپروری در مادران کودکان دارای اختلال کم ­توجهی/ بیش ­فعالی به­دست آمد. بر اساس پروتکل مطالعه مروری نظامدار، متن کامل 11 مقاله نهایی برای این مطالعه مدنظر قرار گرفت. سپس متن کامل مقالات منتخب به صورت کامل مرور و اطلاعات مورد نظر استخراج شد. این اطلاعات شامل مشخصات شناسنامه­ ای پژوهش، روش پژوهش (جامعه، نمونه و روش نمونه­گیری) و سپس تعیین فرزندپروری بود. نتایج نشان داد که والدین کودکان دارای اختلال کم­ توجهی/ بیش­ فعالی بیشتر از سبک فرزندپروری مستبدانه استفاده می­کردند. مادران این گروه از کودکان، بیشتر فرمان ­دهنده وکمتر پاداش ­دهنده می ­باشند. همچنین،  این مادران تعامل کمتری با فرزندان خود داشتند. با توجه به اینکه احتمالاً کودکان با اختلال کم­ توجهی/ بیش­ فعالی دارای مشکلات رفتاری، تحصیلی و بی ­توجهی هستند؛ رفتارهای منفی، تقاضامندانه و انتقادی والدین به­ عنوان واکنش نسبت به این اختلال بیشتر از والدین دارای فرزند بهنجار بود و بیشتر از شیوه­ های فرزندپروری مستبدانه استفاده کردند.}, keywords_fa = {اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی,فرزندپروری,مرور نظامدار}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_139627.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_139627_476f682434cca59ad9b53778c85d6ac0.pdf} }