@article { author = {Ahmad zadeh samani, Sodabeh and dehghani, akram and Kalantari, Mehrdad and rezaei dehnavi, sadigheh}, title = {Effectiveness of Schema Therapy on Cognitive Avoidance of Female Students with Early Maladaptive Schemas}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {56-65}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.246140.1438}, abstract = {The present study was conducted with the aim of investigating the efficacy of schema therapy on the cognitive avoidance of female students with early maladaptive schema. The present study had an experimental design with pretest, posttest, control group and two months follow up period. The statistical population of the present study included secondary school female students with early maladaptive schema in the city of Isfahan in the academic year 2019-2020.Thirty female students with early maladaptive schema were selected by purposive sampling and randomly divided into experimental and control groups (each group consists of 15 adolescents). The experimental group received eight seventy-five minute sessions of a schema therapy intervention over one month (Sayyadi et al., 2017). Two students from the experimental group and two from the control group withdrew from the study. The questionnaires used in the current study included Early Maladaptive Schema Questionnaire (EMSQ) and Cognitive Avoidance Questionnaire (CAQ). The data obtained from the study were analyzed by repeated measures method ANOVA using SPSS 23 software. The results showed that schema therapy has a significant effect on cognitive avoidance of female adolescents with early maladaptive schema (p<0.001). The results of the present study suggest that schema therapy can be used as an effective therapy to reduce cognitive avoidance in female adolescents with early maladaptive schema.}, keywords = {Cognitive avoidance,early maladaptive schema,Schema therapy,Female Students}, title_fa = {اثربخشی طرحواره‌درمانی بر اجتناب شناختی دانش‌آموزان دختر دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحواره‌درمانی بر اجتناب شناختی دانش‌آموزان دختر دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیه انجام گرفت. این پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری دوماهه است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطه دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 1398-1399 است. در این پژوهش، 30 دانش‌آموز دختر دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیه، با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 نوجوان). گروه آزمایش مداخلۀ طرحواره‌درمانی (صیادی و همکاران، 1396) را طی یک ماه در 8 جلسۀ 75 دقیقه‌ای دریافت کردند. در این بین، در گروه آزمایش دو نفر و در گروه گواه سه نفر ریزش داشتند. پرسشنامه‌های مورداستفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامۀ طرحواره‌های ناسازگار اولیه (EMSQ) و پرسشنامۀ اجتناب شناختی (CAQ) است. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوۀ تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر به‌وسیلۀ نرم‌افزار آماری SPSS 23 تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد طرحواره‌درمانی بر اجتناب شناختی نوجوانان دختر دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیه تأثیر معنادار دارد (001/0p<). براساس یافته‌های پژوهش حاضر، می‌توان نتیجه گرفت که طرحواره‌درمانی با بهره‌گیری از تکنیک آموزش شناختی، مبارزه با طرحواره‌ها در سطح هیجانی و آموزش شیوه‌های بهنجار سبک‌های مقابله‌ای می‌تواند به‌عنوان یک درمان کارآمد به‌منظور کاهش اجتناب شناختی نوجوانان دختر دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیه مورد استفاده گیرد.}, keywords_fa = {اجتناب شناختی,دانش‌آموزان دختر,طرحواره‌های ناسازگار اولیه,طرحواره‌درمانی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_135011.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_135011_03bce46378bfe7ebf1624c184ce979fa.pdf} }