@article { author = {Afzali, Leila and Esmaeili, somaye and naghsh, zahra}, title = {Educational resilience, educational vitality and performance of Students with Learning Disability: mediator role of procrastination}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {10}, number = {4}, pages = {51-60}, year = {2019}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2020.165517.1116}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the mediating role of procrastination in correlation between resilience, vitality and academic performance of students with Learning Disabilities. The present study was of correlational methid and path analysis type. The statistical population included all elementary school students in Tehran during the academic year 1995-96. A total of 150 individuals of both sexes (70 girls and 80 boys) were selected by random sampling. They answered the Resilience Scale (ARS), Academic Vitality Questionnaire (AVQ), and Procrastination Assessment Scale for Students Questionnaire (PASS). The results showed that resilience has a positive and significant relation with the vitality and performance of students. Also, procrastination has a meaningful and negative relationship with vitality and performance. On the other hand, the results showed that procrastination has a significant mediating role between vitality and performance as well as vitality and performance. Educational procrastination, educational resilience and academic vitality affect the educational, economic, social and mental health of students with learning disabilities, and academic procrastination plays a mediating role in the relationship between vitality, resiliency and performance.}, keywords = {Learning Disability,educational procrastination,Academic resiliency,Academic vitality}, title_fa = {تاب‌آوری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و عملکرد دانش‌آموزان با اختلال یادگیری: بررسی نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری تحصیلی}, abstract_fa = {  هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای متغیر اهمال‌کاری در رابطه تاب‌آوری، سرزندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری بود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان تعداد 150 نفر (70 دختر و 80 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاستاب‌آوریتحصیلی (ARS)، پرسشنامه‌های سرزندگی تحصیلی (AVQ)، اهمال‌کاری تحصیلی (PASS) بود. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که تاب‌آوری رابطه مثبت و معنادار با سرزندگی و عملکرد دانش‌آموزان دارد. همچنین اهمال‌کاری رابطه معنادار و منفی با سرزندگی و عملکرد دارد. از طرفی نتایج نشان داد که اهمال‌کاری نقش واسطه‌ای معناداری میان تاب‌آوری و عملکرد و همچنین سرزندگی و عملکرد دارد. اهمال‌کاری تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی، بر زمینه‌های آموزشی- تحصیلی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشت روان دانش‌آموزان با اختلال یادگیری تأثیرگذار بود و اهمال‌کاری تحصیلی، نقش واسطه در رابطه بین سرزندگی، تاب‌آوری و عملکرد تحصیلی داشت.   هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای متغیر اهمال‌کاری در رابطه تاب‌آوری، سرزندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری بود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان تعداد 150 نفر (70 دختر و 80 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاستاب‌آوریتحصیلی (ARS)، پرسشنامه‌های سرزندگی تحصیلی (AVQ)، اهمال‌کاری تحصیلی (PASS) بود. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که تاب‌آوری رابطه مثبت و معنادار با سرزندگی و عملکرد دانش‌آموزان دارد. همچنین اهمال‌کاری رابطه معنادار و منفی با سرزندگی و عملکرد دارد. از طرفی نتایج نشان داد که اهمال‌کاری نقش واسطه‌ای معناداری میان تاب‌آوری و عملکرد و همچنین سرزندگی و عملکرد دارد. اهمال‌کاری تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی، بر زمینه‌های آموزشی- تحصیلی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشت روان دانش‌آموزان با اختلال یادگیری تأثیرگذار بود و اهمال‌کاری تحصیلی، نقش واسطه در رابطه بین سرزندگی، تاب‌آوری و عملکرد تحصیلی داشت.}, keywords_fa = {اختلال یادگیری,اهمال‌کاری تحصیلی,تاب‌آوری تحصیلی,سرزندگی تحصیلی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_106383.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_106383_4767faa9f6911ba78ebf4748681454c0.pdf} }