@article { author = {Abbaszadeh, Najme and Dehghani, Yousef and Golestaneh, Seyed Mousa}, title = {Effectiveness of group play therapy techniques on anxiety sensitivity, helplessness and resiliency in students with Learning Disabilities}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {10}, number = {3}, pages = {55-69}, year = {2019}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2019.199224.1254}, abstract = {The aim of this study was to investigate of the effectiveness of group play therapy techniques on anxiety sensitivity, helplessness and resiliency in students with learning disabilities (LD). This study was semi-experimental with pre-test, post-test and follow-up design with a control group. The statistical population consisted of 253 students with learning disabilities who had been referred to the Center for Learning Disabilities of Boushehr Province’s Department of Education in 2018-2019 academic year. From among them, 40 students who had required attributed based on Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ), Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC), 5th Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), were selected and assigned to experiment and control group (each group consisting of 20 students). The measurement tools were Anxiety Sensitivity Questionnaire (1986), Learned Helplessness Questionnaire (1988) and Connor-Davidson Resiliency Scale (2003). The experiment group received 12 sessions (45 minutes each) of group training. For statistical data analysis, mixed variance analysis with repeated measures design was used. Findings showed that group play therapy techniques have a significant effect on anxiety sensitivity, helplessness and resiliency and this effect remains unchanged in the two-month follow-up phase (P<0.05). Finally, we may conclude that group play therapy techniques, as an effective and functional intervention, could be used to improve anxiety sensitivity, helplessness and resiliency of students with LD.}, keywords = {group play therapy,resiliency,helplessness,learning disabilities}, title_fa = {اثربخشی تکنیک‌های بازی‌درمانی‌گروهی بر حساسیت اضطرابی، درماندگی و تاب‌آوری دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، تعیین میران اثربخشی تکنیک­های بازی­درمانی­گروهی بر حساسیت اضطرابی، درماندگی و تاب­آوری دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری بود. در این مطالعه از طرح شبه­آزمایشی پیش­آزمون- پس­آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل، استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان (253 دانش­آموز؛ 73 دختر و 180 پسر) مبتلا به اختلال یادگیری که در سال تحصیلی 98-1397 به مرکز اختلال یادگیری آموزش‌و‌پرورش شهر بوشهر مراجعه کردند، تشکیل دادند. از میان آن­ها به ­روش نمونه­گیری در دسترس 40 نفر که ویژگی­های لازم براساس آزمون پرسشنامه مشکلات یادگیری کلرادو (CLDQ)، آزمون وکسلر و ملاک­های ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­های روانی را داشتند، فهرست شدند و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه­های حساسیت اضطرابی (ASQ)، درماندگی آموخته­شده (LHQ) و مقیاس تاب­آوری (RS) بود. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه ۴۵ دقیقه­ای و به‌صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفت. داده­های حاصل از پژوهش، با آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.یافته­ها نشان داد، تکنیک­های بازی­درمانی­گروهی در گروه آزمایش، موجب بهبود حساسیت اضطرابی، درماندگی و تاب­آوری شده است و این تأثیر در مرحله پیگیری دوماهه پایدار ماند (۰۵/0˂P). با توجه به یافته­های به‌دست‌آمده از مطالعه حاضر، می­توان نتیجه­گیری کرد که آموزش تکنیک­های بازی­درمانی­گروهی، می­تواند به‌عنوان یک روش مداخله­ای در بهبود حساسیت اضطرابی، درماندگی و تاب­آوری دانش­آموزان با اختلال یادگیری استفاده شود.}, keywords_fa = {بازی‌درمانی‌گروهی,تاب‌آوری,حساسیت اضطرابی,درماندگی,اختلال یادگیری}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_101137.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_101137_997bd73e6733402c04a7f0517d11f5d7.pdf} }