انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34887120160320Effectiveness of Spirituality-Based Cognitive- Behavioral Therapy on Resiliency and Life Satisfaction in Mothers with Slow-Paced Childrenاﺛﺮﺑﺨﺸﯽ درﻣﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﯽرﻓﺘﺎری ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﺑﺮ ﺗﺎب آوری و رﺿﺎﯾﺖ از زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎدران دارای ﮐﻮدک آﻫﺴﺘﻪﮔﺎم11263639FAیاسر مدنیاستادیار دانشگاه تهرانسیده ناهید حسینی نژادکارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه تهرانداود فتحیﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺸﺎوره ﺗﻮانﺑﺨﺸﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻣﺤﻘﻖ اردﺑﯿﻠﯽسید محمد موسی موسویﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺸﺎوره ﻣﺪرﺳﻪ، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮانJournal Article20180614The goal of the current research was to study the effectiveness of spirituality-based cognitive- behavioral therapy on resiliency and life satisfaction in mothers with slow-paced children. This was an applied, quasi-experimental study, utilizing pre and post-tests, with control group. The sample population included mothers who had a slow-paced child in the city of Mala’ar, Tehran, during winter of 1394. Using convenient sampling, 30 qualified mothers were selected. Resiliency Scale and Life Satisfaction Questionnaire were used for pre-test and post-test. Data was analyzed using covariance statistical method. Findings indicated that cognitive-behavioral therapy that is based on spirituality dimensions did in fact show significant difference in the results among the two groups (P<0.001). Considering these results, cognitive-behavioral therapy with emphasis on spiritual domains, and including cognitive restructuring, doing behavioral homework, and strengthening spiritual dimension seems to increase resiliency and life satisfaction in mothers with a slow- paced childپژوهش حاضر باهدف اثربخشی درمان شناختیرفتاری مبتنی بر معنویت بر تابآوری و رضایت از زندگی مادران دارای کودک آهستهگام انجام شد و از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری این پژوهش مادران دارای کودک آهستهگام در شهر ملار استان تهران در طول زمستان سال1394 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 مادر دارای کودک آهستهگام انتخاب شدند. از مقیاس تابآوری و رضایت زندگی بهعنوان پیشآزمون-پسآزمون در این پژوهش استفاده شد و دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن بود که درمان شناختیرفتاری مبتنی بر معنویت بر تابآوری و رضایت از زندگی مادران دارای کودک آهستهگام مؤثر بوده و بین دو گروه تفاوت معناداری وجود داشته است (001/0P<<strong> ). </strong>انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34887120160320Investigation of the Self-Efficacy in Siblings of Slow Paced Children with or without Clinical Symptomsبررسی خودکارآمدی در خواهران و برادرانِ کودکان آهسته گامِ با و بدون نشانگان بالینی132263640FAعلیرضا کریمیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانسعید حسن زادهدانشیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانغلامعلی افروزاستاد ممتاز گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانسوگند قاسم زادهاستادیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانJournal Article20180614This study investigated self-efficacy in siblings of slow paced children, based on the visibility of the disability. 30 adolescent students with slow paced siblings participated in this study that 15 of them had slow-paced siblings with visible clinical symptoms and others had slow paced siblings without these symptoms. They were chosen by simple random sampling and their self-efficacy was examined via child and adolescent self-efficacy questionnaire (Muris, 2001). To analyze the data, the multivariate variance analysis methods (MANOVA) and the point-biserial correlation coefficient were used. Findings indicated that total self-efficacy (p<0.01), educational self-efficacy (p<0.01), and emotional self- efficacy (p<0.05) among the siblings of the slow paced children with clinical visible symptoms are less than siblings of a slow paced child without symptoms. In addition, a meaningful relationship has been found in the visible clinical symptoms among the siblings of a slow paced child with total self-efficacy (p<0.01), educational (p<0.01), and emotional (p<0/01). The current study indicates the effective role of clinical visible symptoms along with the slow pacing feature in child, regarding to self-efficacy of his/her adolescent siblingsپژوهش حاضر با هدف بررسی خودکارآمدی خواهران و برادرانِ کودکان آهستهگام بر اساس مشاهدهپذیری معلولیت صورت گرفته است. در مطالعه حاضر، 30 دانش آموز نوجوان دارای خواهر یا برادر آهستهگام که از میان آنها 15 نفر دارای خواهر یا برادر آهستهگامِ با نشانههای بالینی مشاهدهپذیر و 15 نفر دارای خواهر یا برادر آهستهگامِ بدون نشانههای بالینی مشاهدهپذیر بودند با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و خودکارآمدی آنها با استفاده از پرسشنامۀ خودکارآمدی کودک و نوجوان (موریس، 2001)، مورد بررسی قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از روشهای تحلیل واریانس چندمتغیره و ضریب همبستگی دو رشتهای نقطهای استفاده گردید. نتایج نشان دادند که خودکارآمدی کلی (01/0>p)، تحصیلی (01/0>p) و هیجانی (05/0>p) خواهران و برادران کودک آهستهگام با نشانههای بالینیِ مشاهدهپذیر، پایین تر از خواهران و برادرانِ کودک آهستهگامِ بدون نشانههای بالینی مشاهدهپذیر است. همچنین بین نشانههای بالینی مشاهدهپذیر در آهستهگامی کودک با خودکارآمدی کلی (01/0>p)، تحصیلی (01/0>p) و هیجانی (01/0>p) خواهران و برادران وی، رابطۀ معنیداری یافت شد.پژوهش حاضر، نشاندهنده نقش مؤثر نشانههای بالینی مشاهدهپذیر همراه با آهستهگامی کودک در خودکارآمدی خواهران و برادرانِ نوجوان وی می باشد.انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34887120160320The relationship between self-efficacy and attachment styles with academic achievement in high school female studentsراﺑﻄﻪ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی و ﺳﺒﮏﻫﺎی دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﺎ اﻧﮕﯿﺰش ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ دﺧﺘﺮ233663641FAمنصوره کوهی مفتخری اصفهانیداﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ، ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ و آﻣﻮزش ﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰیغلامرضا محمودیﻋﻀﻮ ﻫﯿﺄت ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰفاطمه گلشنیﻋﻀﻮ ﻫﯿﺄت ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰJournal Article20180614This study aimed to determine the relationship between self-efficacy and attachment styles with achievement motivation high school girls in region 3 of Tehran. In this descriptive study, the correlation with multistage cluster sampling was used. The research community, the high school girls in Tehran were academic year 95-1394. The sample were 60 high school girls Region 3 Tehran. After selecting subjects and consent, Adult attachment style questionnaire Collins – Read and general self-efficacy questionnaire of Sherer and achievement motivation questionnaire Abdkhodai - school forms for data collection completed by the participants were answered. In this study, Cronbach's alpha coefficient calculated for secure attachment 0/81, avoidant attachment style 0/78 and anxious attachment style 0/85 vary from respectively. Self-Efficacy Questionnaire Sherer Cronbach's alpha coefficient was calculated for the study was 92/0. Validity achievement motivation using Cronbach's alpha coefficient showed equivalent to 90/0. Data obtained using the version 16 software SPSS, the statistical analysis was performed. The findings suggest that, forecasts based on achievement motivation, self- efficacy (t = 9/40, β = 0/78) and secure attachment style (t = 2/53, β = 0/39) on the surface there α≤0.05. Because of the slope coefficient is calculated in terms of attachment anxiety (t = 0/02, β = -0/01) and avoidance (t= 0/14, β = -0/01) at a significance level α≤ 0.05 is not statistically significant, to predict scores on achievement motivation is not based on their scores on the subscales. Thus, by analyzing the data, it can be concluded that the positive and significant relationship between self- efficacy and secure attachment with achievement motivation subjects. <br /><br /><strong><em> </em></strong>پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه خودکارآمدی و سبکهای دلبستگی با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دختر منطقه 3 تهران انجام گرفت. در این پژوهش توصیفی، از روش همبستگی با نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. جامعه مورد پژوهش، دانش آموزان دبیرستانی دختر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بودند. نمونه آماری، 60 دانشآموز دبیرستانی دختر منطقه 3 تهران بودند. پس از انتخاب آزمودنیها و کسب رضایت از آنها، پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال کولینز – رید، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی عبدخدایی – فرم دبیرستانی جهت گردآوری دادهها توسط آزمودنیها تکمیل و پاسخ داده شد. در پژوهش حاضر ضرایب آلفای کرونباخ محاسبهشده برای سبک دلبستگی ایمن 81/0، سبک دلبستگی اجتنابی 78/0 و سبک دلبستگی اضطرابی 85/0 به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبهشده برای پرسشنامه خودکارآمدی شرر در تحقیق حاضر 92/0 به دست آمد. بررسی اعتبار پرسشنامه انگیزش پیشرفت با استفاده از روش آلفای کرونباخ ضریبی معادل با 90/0 را نشان داد. دادههای بهدستآمده با استفاده از نسخه 16 نرمافزار SPSS، مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. یافته بیان میکنند، امکان پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر اساس خودکارآمدی (t=9/40, β=0/78) و سبک دلبستگی ایمن (t=2/53, β=0/39) در سطح α≤0.05 وجود دارد. درعینحال، ازآنجاکه ضریب شیبخط محاسبهشده در خرده مقیاسهای سبک دلبستگی اضطرابی (t=0/02, β= -0/01) و اجتنابی (t=0/14, β= -0/01) در سطح معناداری α≤0/05 ازنظر آماری معنادار نیست، امکان پیشبینی نمرات آزمودنیها در انگیزه پیشرفت تحصیلی بر اساس نمراتشان در این خرده مقیاسها نیست؛ بنابراین، با تجزیهوتحلیل دادهها میتوان به این نتیجه رسید که رابطه معنادار و مثبت بین خودکارآمدی و سبک دلبستگی ایمن با انگیزش پیشرفت تحصیلی آزمودنیها وجود دارد.انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34887120160320Effectiveness of positive psychotherapy intervention on psychological wellbeing and positive- negative affects of mothers with Autistic childrenاﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ روان درﻣﺎﻧﯽ ﻣﺜﺒﺖ ﻧﮕﺮ ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ روان ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻋﻮاﻃﻒ ﻣﺜﺒﺖ و ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻮاﻃﻒ ﻣﻨﻔﯽ ﻣﺎدران دارای ﮐﻮدک ﺑﺎ اﺧﺘﻼل اﺗﯿﺴﻢ375263643FAمهدی خانجانیاﺳﺘﺎدﯾﺎر ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﺋﯽ، ﺗﻬﺮانسعید رضائیاﺳﺘﺎدﯾﺎر ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ و آﻣﻮزش ﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﺋﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﺋﯽ ﺗﻬﺮانJournal Article20180614The present study has been carried out to study effectiveness of positive psychotherapy intervention program on psychological wellbeing and positive- negative affects of mothers with Autistic children. This research was experimental research with pre post and follow up tests. Through an experimental design, 24 mothers with autistic children in Tehran autism rehabilitation centers(April2 Autism center) were selected as statistical sample and randomly divided into two groups: experimental (n=12) and control(n=12) groups. The research assessment was Riff (1989), psychological wellbeing scale and Watson etc. (1988) positive and negative affects scale (PANAS). Rashid and Seligman Positive psychotherapy intervention program (2013), were implemented in ٩ sessions (two sessions each week) for experimental group. The data were analyzed by using MANCOVA and repeated measures tests. Finding confirms that positive psychotherapy intervention program lead to increased psychological wellbeing and positive affect and also cut down negative affect of mothers with autistic students (P</05). Based on this results it seems that applying of positive psychotherapy intervention program has so effect on autistic children mothers mental and psychological states.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه رواندرمانی مثبتنگر بر افزایش بهزیستی روانشناختی، عواطف مثبت و کاهش عواطف منفی مادران دارای کودک با اختلال اتیسم انجام شده است. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با پیشآزمون <sub>–</sub>پس آزمون, پیگیری همراه با گروه کنترل بود. تعداد 24 نفر از مادران دارای کودک با اختلال اتیسم مراجعه کننده به مرکز توانبخشی ویژه کودکان اتیسم(مرکز اتیسم دوم آوریل) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که به صورت تصادفی به دوگروه آزمایش و کنترل جانمایی شدند. ابزار پژوهش شامل فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف(1989) و برنامه عاطفی مثبت و منفی واتسون و همکاران(1991) بود. برنامه رواندرمانی مثبتنگر (رشید و سلیگمن، 2013), طی نه جلسه دو ساعته و به صورت هفتگی برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از دو ماه پس آزمون پیگیری در گروه آزمایش اجرا شد. اطلاعات گرداوری شده با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه وتحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد برنامه رواندرمانی مثبتنگر بطور معناداری (P>./05) موجب افزایش بهزیستی روانشناختی، عواطف مثبت و کاهش عواطف منفی شد و اثربخشی آن در طول زمان نیز پایدار بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان از برنامه رواندرمانی مثبتنگر جهت ارتقاء سلامت روان و افزایش منابع و کاهش مشکلات روانشناختی مادران دارای کودک اتیستیک استفاده نمود.انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34887120160320The Comparison of Reaction Time and Risky Decision Making in Children with ADHD and Normal Childrenﻣﻘﺎﯾﺴﻪ زﻣﺎن واﮐﻨﺶ و ﻋﻤﻠﮑﺮد در ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﭘﺮﺧﻄﺮ در ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ و ﮐﻮدﮐﺎن ﻋﺎدی536263644FAندا بابکداﻧﺸﺠﻮی ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﻣﺸﺎوره داﻧﺸﮕﺎه آزاداﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﻋﻠﻮموﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻬﺮانسیمین حسینیاناﺳﺘﺎد ﻣﺸﺎوره، ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺌﺖﻋﻠﻤﯽ ﻣﺸﺎوره داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا، ﺗﻬﺮانمحمدتقی خیرخواهداﻧﺸﺠﻮی ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮدوﺳﯽ ﻣﺸﻬﺪمحمدرضا محمدیﻓﻮق ﺗﺨﺼﺺ روانﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت روانﭘﺰﺷﮑﯽ و رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن روزﺑﻪ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮانJournal Article20180614One of the important cognitive impairments that Attention Deficit Hyperactivity Disorder can be associated with, is the defect in the process of decision-making or risky decision- making. The aim of this study was to compare the performance of groups with different types of ADHD with normal children at the risky decision making process. The methodology of this research was descriptive and placed among the correlational researches. The study population included 10 to 15 years old children with ADHD disorder referred to Salamat-e Ravan Clinic (Dr Mohammadi) & Rouzbeh Hospital of Tehran. Finally 45 patients were chosen purposefully among the community members (15 patient for each types of ADHD) And 20 normal children were chosen conveniently to participate in the study. Participants were diagnosed by a psychiatrist and based on DSM-5 diagnostic criteria and by Conner's Parent Rating Scale. To assess the performance of risky decision-making, Iowa gambling task (IGT) was used. Data were analyzed using one way ANOVA and by SPSS Statistics software package version 23. The results demonstrated that children with each of three types of ADHD compared to normal children are more likely to make risky decisions and also, hyperactivity and impulsivity (p<.05) are stronger predictors for risky decision-making than others. <br /><br />یکی از نقایص شناختی مهمی که اختلال کم توجهی بیشفعالی میتواند با آن در ارتباط باشد، نارسایی در فرآیند تصمیمگیری یا تصمیم گیری پرخطر است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسهی عملکرد گروههای با انواع اختلال کم توجهی بیش فعالی با کودکان عادی در فرایند اتخاذ تصمیمات مخاطرهآمیز بود. از لحاظ روششناسی این پژوهش در زمره تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل افراد 10 تا 15 ساله با اختلال کم توجهی بیش فعالیِ مراجعهکننده به کلینیک سلامت روان و بیمارستان روزبه تهران میشد. درنهایت 45 نفر (برای هرکدام از انواع اختلال کم توجهی بیش فعالی، 15 نفر) از بین اعضای جامعه بهصورت هدفمند و 20 کودک عادی به صورت دردسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. شرکتکنندگان توسط روانپزشک و بر اساس ملاکهای تشخیصی ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی و فرم والدین مقیاس درجهبندی کانرز از لحاظ نوع اختلال طبقه بندی شده بودند. بهمنظور سنجش عملکرد در تصمیم گیری پرمخاطره از تکلیف قماربازی آیوا استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری SPSS.23 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که کودکان با هر یک از سه نوع اختلال کم توجهی بیش فعالی، نسبت به کودکان عادی گرایش بیشتری به اتخاذ تصمیمات پرخطر دارند و در این میان، بیشفعالی و تکانش گری(037/0p=) پیشبینی کنندهی قویتری برای تصمیم گیری مخاطرهآمیز است.انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34887120160320Anticipating emotional and behavioral disorders in children with epilepsy based on family communication processes and parental optimismپیش بینی اختلالات رفتاری هیجانی کودکان مبتلابه صرع بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و خوش بینی والدین637263645FAنرگس صادقیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنهایده صابریاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنJournal Article20180614The aim of this study is to predict the emotional behavioral disorders in children with epilepsy on family communication processes and optimism of their parents was to study the correlation and regression design was used to study the relationship between variables. The population consisted of parents and children with epilepsy hospital in 2015 are useful. To select a sample of children with epilepsy and their parents from random sampling method was used and the sample size was 250. Research tools optimistic nature scale, YOUTH behavioral and emotional problems scale, self-report scale of family communication process (SFPS). In order to analyze the hypothesis multiple regression were used. The results showed that the level of significance (0/01) between parent communication process in scale with conduct problems, inattention, hyperactivity, anxiety and depression and function of social adaptation of children's shy and there is a significant negative correlation and significance level (0/05) communication between the parents and there was no physical complaints. Regression analysis also shows that 45/9 percent of the variance in behavioral problems, emotional regression by family processes and optimism parents and 20/3 percent of the variance in emotional and behavioral disorders can be explained by the scales of the family.هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی اختلالات رفتاری هیجانی کودکان مبتلابه صرع بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و خوشبینی والدین آنها بوده است. روش تحقیق پژوهش حاضر همبستگی است. در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه والدین و کودکان مصروع مراجعهکننده به بیمارستان مفید در سال 1394 میباشند. برای انتخاب نمونه موردنظر از بین کودکان مصروع و والدین انها از روش نمونهگیری تصادفی استفادهشده و حجم نمونه 240 بوده است. ابزار تحقیق مقیاس خوشبینی سرشتی مقیاس مشکلات رفتاری هیجانی اخنباخ، مقیاس خودگزارشی فرآیند ارتباطی خانواده (SFPS) بوده است. بهمنظور تحلیل فرضیهها برای تجزیهوتحلیل دادهها، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که در سطح معناداری (01/0) بین متغیرهای فرایند ارتباطی والدین با خرده مقیاس مشکلات سلوک، بیتوجهی، بیش فعالی، اضطراب- خجالتی و افسردگی و کارکردهای انطباقی اجتماعی کودکان همبستگی منفی و معنادار وجود دارد و در سطح معناداری (05/0) بین فرایند ارتباطی والدین با شکایات جسمانی رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که 9/45 درصد از واریانس متغیر رگرسیون مشکلات رفتاری هیجانی توسط فرایندهای خانواده و خوشبینی والدین و همچنین 2/25 درصد از واریانس متغیر اختلال رفتاری هیجانی توسط خرده مقیاسهای فرایند خانواده تبیین میشود.انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34887120160320Effectiveness of Group Cognitive - Behavioral Therapy on Performance of Third-Grade Students with Dictation Learning Disabilityاثربخشی شناختی-رفتاری گروهی بر عملکرد نوشتن دیکته دانش آموزان پایه سوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری دیکته738463646FAمهناز اخوان تفتیدانشیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهراننیلوفر اسمعیلیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهرانهانیه مهدی زاده هنجنیتهران ، کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180614This study aimed to investigate the effectiveness of group cognitive - behavioral therapy on performance of third-grade students with dictation learning disability of Tehran in the 2015-2016 academic years. The study was pre-test and post-test with control group. The sample consisted of 40 students with dictation learning disability that the two experimental and control groups of 20 people each were selected. The experimental group had 9 meeting of the 120- minute group counseling and control group did not receive any advice. The instrument used was researcher made test of dictation for children. Data were analyzed by analysis of covariance,Mean, standard deviation, Levin test. Finings results showed that experimental group in comparison to the control group gained significant reduction in write performance dictates. On the other hand, there was significant difference between the two groups at P<0.05 and generally improve the performance of students with dictation learning disability. Conclusion: The results showed that cognitive-behavioral therapy could be used to improve writing performance.پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی بر عملکرد دیکته دانشآموزان پایه سوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری دیکته شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 انجام گرفت. روش پژوهش، طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه این پژوهش شامل 40 نفر از دانشآموزان با اختلال یادگیری دیکته بود که به دو گروه آزمایشی و کنترل هر کدام 20 نفر انتخاب شدند. گروه آزمایش به مدت 9جلسه 120 دقیقهای مشاوره گروهی داشتند و گروه کنترل هیچگونه مشاورهای دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده آزمون محقق ساخته دیکته برای دیکته کودکان استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس،میانگین، انحراف معیار و آزمون لوین تجزیه و تحلیل شدند. <strong>نتایج</strong>: نتایج نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنیداری را در عملکرد نوشتن دیکته کسب کرد از طرفی، بین دو گروه تفاوت معناداری در سطح 05/0P< وجود دارد و به طور کلی سبب بهبود عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دیکته میشود. <strong>نتیجهگیری</strong>: نتایج نشان داد که با استفاده از درمان شناختی-رفتاری گروهی میتوان به عملکرد نوشتن دیکته را ارتقا داد.انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34887120160320The prediction of life satisfaction based on coping style and hardiness in the mothers of mentally retarded childrenپیش بینی رضایت از زندگی بر اساس سبکهای مقابلهای و سخت رویی در مادران کودکان آهسته گام859463647FAفاطمه نسیم سبحانکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهننسرین باقریاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنJournal Article20180614When a disabled child is born, the family cycles changes and the need to adjust and consider the new expectations and realities. So, the styles of confronting and coping of mothers with children as a stressful situation and their personal backgrounds will be considered. The aim of the study was, prediction of life satisfaction based on coping style and hardiness in the mothers of mentally retarded children. Method: This study utilized a descriptive correlational design and population in this study consists of all mothers with children with mental retardation living in Tehran that 260 people were selected through multiple stage sampling. The tools were Coping Questionnaire (by Mouse and Blyngz, 1981) hardiness scale (by Kvbasa, 1979) and the Satisfaction with Life Scale (by Diener et al, 1985). Multiple regression analysis were used to analyze the. The results showed that all three dimension of coping styles (cognitive, behavioral, and avoidance) and two dimension of hardiness (challenge and commitment) were significant predictor for Satisfaction with Life. Coping styles with stress and components of cognitive, behavioral, and avoidance and hardiness personality traits and components of challenge and commitment are key factors in life satisfaction. So to these concepts in the life satisfaction of individuals especially this mothers should be given special attention. <br /><br /> زمانی که یک کودک آهسته گام متولد میشود، کل چرخه خانواده تغییر میکند و نیاز به تنظیم مجدد و در نظر گرفتن انتظارها و واقعیتهای جدید دارد. از این رو سبکهای کنار آمدن و مقابله این مادران با کودک به عنوان یک موقعیت استرس زا و زمینههای شخصیتی آنها مورد توجه قرار میگیرد. هدف: هدف پژوهش پیشبینی رضایت از زندگی بر اساس سبکهای مقابلهای و سخت رویی در مادران دارای کودکان آهسنه گام بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری در این پژوهش تمام مادران دارای کودکان آهسته گام ساکن در شهر تهران بود که به روش نمونهگیری چندمرحلهای 260 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبکهای مقابلهای بلینگز و موس (1981)، مقیاس سخترویی کوباسا (1979) و مقیاس رضایت از زندگی دینر و همکاران (1985) بود. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد هر سه بعد سبکهای مقابلهای (شناختی، رفتاری و اجتنابی) و دو بعد سخترویی (چالش و تعهد) پیشبین معنادار رضایت از زندگی بودند. نتیجهگیری: سبکهای مقابله با استرس و مؤلفههای شناختی، رفتاری و اجتنابی و صفت شخصیتی سخترویی و مؤلفههای چالش و تعهد عوامل مؤثری در رضایت از زندگی هستند. بنابراین به این مفاهیم در رضایت از زندگی افراد به ویژه این مادران توجه ویژه باید مبذول شود.انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34887120160320Effectiveness of integrating multisensory training and sensory integration on signs of reading and writing among students at elementary schoolsاثربخشی تلفیق روش آموزش چند حسی و یکپارچگی حسی بر علایم اختلال خواندن و نوشتن دانش آموزان دوره ابتدایی9510663649FAمهناز استکیاستادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزرویا کوچک انتظاراستادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزلیلی زادخوتدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد ، واحد تهران مرکزJournal Article20180614The present research is intended to determine the effectiveness of integrating of multi-sensory teaching methods and sensory integration practices on the symptoms of reading and writing disorders of Elementary students. This research was quasi- experimental, pretest-posttest design with control group. The research participants were divided as two experimental and control groups as the available sample. Measurement tools include researcher-made spelling test and reading tests (front). The experimental group received sensory integration training programs and multi-sensory teaching methods; however, the subjects in the control group didn’t receive intervention. Results of findings were analyzed using statistical software SPSS and covariance analysis. The results showed that mean scores of pre-test of reading and writing of experimental group were higher than post-scores of reading and writing of control group. Overall, the obtained findings in this study indicates that using multi-sensory teaching integrated methods and sensory integration practices improved the symptoms of reading disorder (understanding the text and reducing reading error) and writing disorder(auditory memory, visual memory, sensitivity listening, attention and learning difficulties)in students in the experimental group.هدف پژوهش حاضر تعیین اثر آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری و ابراز وجود در دانش آموزان ابتدایی دارای مشکلات جسمی – حرکتی بود . طرح پژوهش از نوع طرحهای نیمه آزمایشی بود . جامعه پژوهش 350 نفر دانش آموزان دارای مشکلات جسمی – حرکتی شهر تهران بودند که از بین آنها تعدادی با توجه به نظر معلم پرخاشگر تشخیص داده شده و از بین آنها 30 نفر تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند . ابزار پژوهش خرده آزمون های پرخاشگری CSI – 4 و پرخاشگری و ابراز وجود الیوت و گرشام بود . پیش آزمون در دو فرم والد و معلم از هر دو گروه گرفته شد . پس از آن گروه آزمایش در معرض مداخله قرار گرفته و 10 جلسه آموزش دیدند . در پایان پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد .
نتایج آزمون های توصیفی و t مستقل نشان داد که این آموزشها موثر بوده و منجر به کاهش پرخاشگری و افزایش ابزار وجود کودکان جسمی – حرکتی شد .انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34887120160320The relationship between creative and classroom goal structure through the mediation of Thinking Styles in secondary school studentsرابطه ساختار هدفی کلاس درس با خلاقیت و با واسطه گری سبکهای تفکر در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان اسلامشهر10711663650FAلیلا افضلیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اسلامشهر ، باشگاه پژوهشگران و نخبگان ، اسلامشهرسمیه اسماعیلیمدرس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهرJournal Article20180614The aim of this study was to investigate the relationship between creative and classroom goal structure (through the mediation of Thinking Styles) in secondary school students. This research method is multivariate correlation. The study population consisted of all secondary school students in Islamshahr (12,000 persons). Using Cochran formula and stratified random sampling, 315 students were selected. Data has been collected by visual creativity Torrance (1995), Thinking Styles of Sternberg and Agnr (1998) and goal perception of class questionnaire (PALS, Midgley et al., 2000). The data have been analyzed using Pearson correlation coefficient and path analysis (using statistical software LISREL). Evaluation of the direct and indirect effects showed that: There is a significant correlation between the approach - performance in the classroom through the mediation of hierarchical thinking styles, liberal, holistic and external with creativity .mentioned variables predict 56 percent of the variance of scores in creativity. Among three structure of mastery, approach - avoidance function and performance, only structure approach - creative performance is significant. The estimated value of the direct effect on the performance approach of the legislator thinking style, hierarchical, liberal, outward and narrow is significant (p< 0.01) Its hierarchical style, outer, narrow is significant creative and free thinking. The estimated amount of the direct effect of hierarchical thinking, open-minded, narrow and outside of creativity in 0.05P≤ level is significant.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختار کلاس با خلاقیت (با واسطه گری سبکهای تفکر) در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اسلامشهر اجرا شده است.
روش تحقیق از نوع همبستگی چندمتغیره است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اسلامشهر ( 12000 نفر) می باشد. 315 دانش آموز با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تصویری خلاقیت تورنس (1995)، سبک های تفکر استرنبرگ و اگنر (1998) و پرسشنامه ادراک از ساختار هدفی کلاس (PALS ،میگلی و همکاران، 2000 ) گردآوری شده است.
داده های این پژوهش با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر (با استفاده از نرم افزار آماری LISREL) تحلیل شده اند. با عنایت به بررسی اثرهای مستقیم و غیر مستقیم مورد بررسی، ساختار رویکرد – عملکرد در کلاس درس با واسطه گری متغیرهای سبک تفکر سلسله مراتبی، آزاد اندیش، جزئی نگر و بیرونی با خلاقیت رابطه دارد. متغیرهای یادشده 56 درصد از واریانس نمرات در متغیر خلاقیت را پیش بینی می کنند.
از میان سه ساختار تبحری، رویکرد – عمکلرد و اجتناب عملکرد، تنها رابطه ساختار رویکرد – عملکرد با خلاقیت معنادار است. مقادیر برآورد در اثرگذاری مستقیم ساختار رویکرد عملکرد بر سبک تفکر قانونگذار، سلسله مراتبی، آزاداندیش، برونی و جزئی نگر در سطح 0.01P≤ معنادار است. ارتباط سبک های سلسله مراتبی، بیرونی، جزئی نگر و آزاد اندیش با خلاقیت معنادار شده است. مقدار برآورد در اثرگذاری مستقیم سبک تفکر سلسله مراتبی، آزاد اندیش، جزئی نگر و بیرونی بر خلاقیت در سطح 0.05P≤ معنادار است.