انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888120170321Evaluating of family-based homeopathic intervention program on mother anxiety and bed wetting the preschool childrenاثربخشی برنامه مداخله خانواده محور بر پایه مشابه درمانی بر کنترل اضطراب مادر و بهبود شب ادراری در کودکان پیش دبستانی245363522FAJournal Article20180609This study aimed to investigate Evaluating of family-based homeopathic intervention program on mother anxiety and bed wetting the preschool children in Tehran. Methods: This was a quasi-experimental study with pretest – posttest and control group. 12 children 4 to 6 years old preschoolers and their mothers participated in this study who multistage cluster sampling method were selected. The subjects were randomly divided into two groups of experimental and control groups, so that each group had six children and mother. The experimental group of family-centered intervention program based on similar treatment within one month and fifteen days. While the control group received no intervention. The instruments used in this study, the General Health Questionnaire GHQ-28 and DSM-5 diagnostic chart developed by the researchers based on the criteria for the evaluation of enuresis. Results: Information collected were analyzed with using univariate and multivariate analysis of covariance and also to determine the trend of enuresis using the slope and frequency. Conclusion: The results showed that after intervention, mean scores on anxiety reduction and improvement of in the experimental group was significantly higher than the control group. As a result, family-based homeopathic intervention program reduces mother anxiety and improve bedwetting children. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه مداخله محور بر پایه مشابه درمانی بر کنترل اضطراب مادر و بهبود شبادراری کودکان پسآزمون و گروه شاهد بود. – پیشدبستانی شهر تهران انجام گرفت. روش: این پژوهش، یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون 12 کودک 4 تا 6 ساله پیشدبستانی و مادرانشان که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخابشده بودند، در این پژوهش شرکت داشتند. آزمودنیها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند، به طوریکه در هر گروه 6 کودک و مادر قرار داشتند. گروه آزمایش، برنامه مداخله خانواده محور بر پایه مشابه درمانی را طی یک ماه و پانزده روز دریافت کردند (مادران پانزده روز جلسات مشاور ه کاهش اضطراب و کودکان یک ماه مداخله مشابه درمانی). درحالیکه گروه شاهد مداخلهای دریافت نکردند. ابزار استفادهشده در این پژوهش، جهت ارزیابی میزان شبادراری DSM-5 و چارت محقق ساخته بر اساس ملاکهای تشخیصی GHQ-28پرسشنامه سلامت عمومی کودک بود. یافتهها: اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره و همچنین میزان شبادراری با استفاده از تعیین روند تغییرات بر اساس شیب نمودار و میزان فراوانی تحلیل شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات در کاهش اضطراب و بهبود شبادراری در گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود. درنتیجه، برنامه مداخله خانواده محور بر پایه مشابه درمانی باعث کاهش اضطراب مادران و بهبود شبادراری کودکان شد.https://www.ceciranj.ir/article_63522_c83adffa88d464cdad0204b7729691c1.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888120170321The effectiveness of parent-child communication and parental stress Positive Parenting Program on students with attention deficitاثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر ارتباط والد ـ فرزند و تنیدگی والدینی دانشآموزان دارای نارسایی توجه839363530FAخدا مراد مومنیطیبه تازیکیJournal Article20180610Aim: This study aimed to evaluate the effectiveness of parent-child communication and parental stress Positive Parenting Program students with attention deficit were performed. Methods: A quasi-experimental research design with a control group and the pre-test and post- test design with two disparate group, 24 mothers of children with attention deficit volunteered from among the available city Aliabad professor of Golestan two experimental groups and one control group. 8 sessions and weekly mothers group and each week a 2-hour session, Positive Parenting Program were trained. Parent-child Relationship Inventory (PCR) and parental stress scale as pre and post-test were used and data between a one-way ANCOVA univariate were analyzed. Results: The findings indicate significant differences pre- and post-test scores (P<0.05), respectively. Conclusion: It can be concluded Positive Parenting Program improves parent-child relationships and parental stress can be reducedهدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر ارتباط والد ـ فرزند و تنیدگی والدینی دانشآموزان دارای نارسایی توجه انجام گرفت. روش: در یک طرح تحقیق شبهآزمایشی با گروه گواه و از نوع طرح دوگروهی ناهمسان با پیشآزمون و پسآزمون، نفر از مادران دارای فرزند با نارسایی توجه داوطلب شرکت در پژوهش، از بین نمونه در دسترس شهرستان علیآباد استاد گلستان، در دو 28 ساعته، برنامه 2 جلسه گروهی و بهصورت هفتگی و هر هفته یک جلسه 4گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مادران گروه آزمایش طی فرزندپروری مثبت را آموزش دیدند. سیاهه ارتباط والد فرزند و مقیاس تنیدگی والدینی بهعنوان پیش و پسآزمون استفاده شد و دادهها با روش تحلیل کوواریانس بین گروهی یکطرفه تک متغیری ( تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای حاکی از تفاوت معنادار نمرات ANCOVA) ) بود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت برنامه فرزندپروری مثبت باعث بهبود روابط والد فرزند و کاهش P<5/50 پیش و پسآزمون ( تنیدگی والدینی میشود.https://www.ceciranj.ir/article_63530_8d86834f73f1cc47c6907803c4bc256b.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888120170321The Effect of Cognitive Training on the Attention Rate and Working Memory in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorderاﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ61563533FAﺳﻌﯿﺪه ﺑﻬﺮوز ﺳﺮﭼﺸﻤﻪﻣﺤﻤﺪ عاشوریمجتبی انصاری شهیدیJournal Article20180610Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive training on attention and working memory in girl students with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD).Methods: The present research was a quasi-experimental study by pre-test, post-test design with control group. 30 girls with ADHD (9-11 years) were selected by convenient sampling method from schools of Kahrizac Province. They were divided into experimental and control group (each consists of 15 students) randomly. Experimental group participated in cognitive training in 10 sessions (two sessions weekly; each lasts for 40 minutes), while control group did not. Stroop color-word test and working memory test were used for assessment of all participants. Data were analyzed by MANCOVA through SPSS version 22. Results: Findings showed that experimental and control groups had significant difference, at least in one of the attention and working memory variables. The results of MANCOVA showed cognitive training had positive and significant effect on the attention rate and working memory of students with ADHD .Conclusion: Cognitive training program led to the improvement of attention and working memory of students with ADHD. It is suggested that to plan and implement of such programs can promote attention and working memory of these studentsﻫﺪف: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺛﺮﺑﺨﺸـــﯽ آﻣﻮزش ﺷـــﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ دﺧﺘﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل 03 ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.روش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺒﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن- ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮد. ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس از ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﻬﺮﯾﺰک اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺎوی در ﯾﮑﯽ از 11 ﺗﺎ 9ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ ﺟﻠﺴﻪ؛ ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ 2 ﺟﻠﺴﻪ آﻣﻮزش )ﻫﻔﺘﻪای 13 داﻧﺶآﻣﻮز( ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ، در 11دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل )ﻫﺮ ﮔﺮوه دﻗﯿﻘﻪ( ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل در اﯾﻦ ﺟﻠ ﺴﺎت ﺷﺮﮐﺖ ﻧﮑﺮد. آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎ ﺑﺎ ا ﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن رﻧﮓ- واژه ا ﺳﺘﺮوپ و آزﻣﻮن 03 22 ﻧﺴــﺨﻪSPSSﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻧﺮم اﻓﺰار ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷـــﺪﻧﺪ.ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸـــﺎن داد ﮐﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﺣﺪاﻗﻞ در ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری دارﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﻧ ﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دا ﺷﺘﻪ ا ﺳﺖ.ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮز ﺷﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ، ﺑﺘﻮان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل اﯾﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان را ارﺗﻘﺎء ﺑﺨﺸﯿﺪ.https://www.ceciranj.ir/article_63533_7057522a3dd5da7a72adf3ba302e4a48.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888120170321Prediction of Slow Paced Students’ Performance Based on Personality Traits, Locus of Control and Achievement Motivationپیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان آهسته گام بر اساس ویژگیهای شخصیتی، منبع کنترل و انگیزش پیشرفت162463537FAسیدجعفر میرحیدریمالک میرهاشمیخدیجه ابوالمعالیJournal Article20180610 The aim of present study was to predicting slow paced students’ performance achievement based on personality traits, locus of control and achievement motivation. This research was from type of correlation. The statistical population included all slow paced students at the high school of Varamin city that totally 60 student were selected by convenient sampling method. All of them completed the questionnaires of personality traits, locus of control and achievement motivation. The average of students considered as an indicator of performance achievement. Data was analyzed by multivariate regression. The results showed that the Personality traits of agreeableness and conscientiousness, internal locus of control and achievement motivation had a positive and significant relationship with performance achievement and neuroticism had a negative and significant relationship with performance achievement. These variables predict 29/8 percent of students’ performance achievement. paying attention to the variables such as personality traits, locus of control and achievement motivation have crucial role in predicting performance achievement.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان آهستهگام بر اساس ویژگیهای شخصیتی، منبع کنترل و انگیزش پیشرفت دانشآموز 16 انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان آهستهگام شهر ورامین بود که از بین آنان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی، منبع کنترل و انگیزش پیشرفت را تکمیل کردند. معدل دانشآموزان بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها با روش رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی سازگاری و وظیفهشناسی، منبع کنترل درونی و انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی را پیشبینی کردند. 92/8 روانرنجورخویی با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار داشتند. این متغیرها توجه به متغیرهایی مانند ویژگیهای شخصیتی، منبع کنترل و انگیزش پیشرفت نقش حیاتی در پیشبینی عملکرد تحصیلی داردhttps://www.ceciranj.ir/article_63537_e86ffce43d6285a187a6a41fbf6b08c2.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888120170321Development of Life Quality Improvement program and Examining its Impact on Mothers’ Quality of Life as well as social adjustment of Slow Pace Girls Afflicted by Down’s Syndromeتدوین برنامه ارتقای کیفیت زندگی و بررسی تأثیر آن بر کیفیت زندگی مادران و سازش یافتگی اجتماعی دختران آهستهگام با نشانگان داون253363539FAنسرین باباییغلامعلی افروزعلی اکبر ارجمند نیاJournal Article20180610Aim: This research was carried out with the aim of designing and developing a life quality improvement scheme and the assessment of its effectiveness in the quality of mothers’ life and the social adjustment of slow pace girls suffering from Down’s syndrome. Method: The method of the research is semi-experimental and has taken advantages of pre-test, post-test, and controlled group. Statistical population consisted of all mothers who had trainable slow pace girls with the IQ of 50-70 suffering from Down’s syndrome. Out of which 60 of them were chosen for sampling and were randomly divided into two groups of 30 called Experiment and Control groups. For 11 sessions, the life quality improvement program was applied to Experiment group, unlike the second group. To assess the life quality of mothers and the social adjustment of the children the questionnaire of the life quality of Varosherbon as well as the questionnaire related to the social adjustment of Vineland were used respectively. Results: The data has been analyzed with SPSS20 and multi-variable. The results of the research indicates the life quality improvement scheme has had a meaningful influence on the improvement of the mothers’ life quality (01/0>p); However, in the variable related to the social adjustment of the children, the average of the scores of pre- and post-test showed no meaningful difference(074/0>p). Discussion: The findings of the research illustrates that it is possible to apply life quality improvement scheme, for enhancing the life quality of mothers’ with slow pace children afflicted to Down’s syndrome, and, beside training mothers to improve the social adjustment of slow pace children, to take advantage of a complementary program such as teaching the children life skills in order to increase their social adjustability.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین برنامه ارتقای کیفیت زندگی و ارزشیابی اثربخشی آن در کیفیت زندگی مادران و سازش یافتگی اجتماعی دختران آهستهگام با نشانگان داون انجام شد. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه دارای نشانگان داون، در محدوده سنی 05 تا 25 کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه مادران دختران آهستهگام آموزشپذیر با بهره هوشی 05 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخابشده و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه 05 ساله شهر تهران بود. تعداد 52 تا 0 برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی ارائه شد و گروه کنترل هیچ ، نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. به گروه آزمایش طی دوازده جلسه آموزشی دریافت نکردند. جهت سنجش کیفیت زندگی مادران از پرسشنامه کیفیت زندگی واروشربون و جهت سنجش سازش یافتگی اجتماعی و روش تحلیل کوواریانس SPSS20 کودکان از پرسشنامه سازش یافتگی اجتماعی واینلند استفاده شد. یافتهها: دادهها با استفاده نرمافزار چندمتغیره تحلیلشدهاند .نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه ارتقای کیفیت زندگی در ارتقای کیفیت زندگی مادران گروه آزمایش تأثیر )؛ گرچه در متغیر سازش یافتگی اجتماعی کودکان، تفاوت معناداری در میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون p>5/55معنادار داشته است ( .)نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میتوان از برنامههای ارتقای کیفیت زندگی جهت p>5/500(دو گروه گزارش نشد افزایش کیفیت زندگی مادران کودکان آهستهگام با نشانگان داون استفاده کرد و در کنار آموزش مادران برای ارتقای سازش یافتگی اجتماعی کودکان آهستهگام از برنامه مکمل نظیر آموزش مهارتهای زندگی به کودکان آهستهگام جهت افزایش سازش یافتگی اجتماعی آنان استفاده کرد.https://www.ceciranj.ir/article_63539_22f4c7da7b8731446370f273aaafcf78.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888120170321Comparison of Addiction Potential and Psychological Problems in Normal and Slow Paced Adolescentsمقایسه گرایش به مصرف مواد و مشکلات روانشناختی در نوجوانان عادی و آهسته گام354363540FAآمنه مرادی شکیبسمانه قدم پورمهدیه سقایی پورسیفیJournal Article20180610Aim: The aim of present study was to comparison of addiction potential and psychological problems in normal and slow paced adolescents. Methods: This research was a causal- comparative research. The study population included of normal and slow paced adolescents aged 16-18 years old in Tehran city. In this study were participated 60 adolescents that they were divided into two groups, each of which consisted of 30 adolescents. First group were selected randomly from normal adolescents; while the second group were selected from slow paced adolescents by convenient sampling method. The instruments of this research were Iranian addiction potential scale and depression, anxiety, stress scale (DASS-21). Data were analyzed by MANOVA. Results: The findings showed that addiction potential and depression in slow paced adolescents was significantly more than the normal adolescents; while that stress in slow paced adolescents was significantly less than the normal adolescents and anxiety in two groups had not significant. <br />Conclusion: Addiction potential and psychological problems such as depression, anxiety and stress are multidimensional and complex phenomena, which have a very important role in life of adolescents.هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه گرایش به مصرف مواد و مشکلات روانشناختی در نوجوانان عادی و آهسته گام انجام شد. ساله شهر تهران تشکیل 61 تا 61 یک مطالعه علی مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان عادی و آهسته گام ، روش: این پژوهش نفری تقسیم شدند .به نحوی که گروه اول از نوجوانان عادی تشکیل 56 نوجوان شرکت داشتند که به دو گروه 16دادند. در این پژوهش میشد که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند درحالی که گروه دوم از نوجوانان آهسته گام تشکیل شد که به روش نمونه گیری در مقیاس آمادگی به اعتیاد و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس بود. داده ها با ، دسترس انتخاب گردیدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که گرایش به مصرف مواد و افسردگی در نوجوانان آهسته گام بهطور معناداری بیشتر از نوجوانان عادی بود ولی استرس در نوجوانان آهسته گام به طور معناداری کمتر از نوجوانان عادی بود و تفاوت معناداری در اضطراب هر دو گروه وجود نداشت.نتیجه گیری: گرایش به مصرف مواد و مشکلات روانشناختی ازجمله افسردگی، اضطراب و استرس از پدیدههای پیچیده و چندبعدی هستند که نقش بسیار مهمی در زندگی نوجوانان دارند.https://www.ceciranj.ir/article_63540_2dc4c2a1ffd2ffd7594d9a6222e6ca43.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888120170321The Effectiveness of Rhythmic Movement Practices on Executive Functions of Students with Intellectual Disabilityاثربخشی تمرینهای حرکتی ریتمیک بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان کم توان ذهنی687463543FAJournal Article20180610Aim: The object of the present study was to determine the effectiveness of rhythmic movement practices on executive functions of male students with intellectual disability. Methods: The present research was a quasi-experimental study by pre-test, post-test design and with control group. 27 male students with educable intellectual disability were selected by convenience sampling method from the elementary schools of Tehran city. They were divided into experimental and control group. 13 students were in experimental group and 14 students were in control group. The experimental group participated in rhythmic movement practices in 10 sessions (three sessions weekly, each lasted for 40 minutes), while control group did not. The students were evaluated by Coolidge Neuropsychological Inventory and data were analyzed by covariance analysis through SPSS version 19. Results: The results indicated that the rhythmic movement practices has improved executive functions of students with intellectual disability. It is suggested that specialists improve executive functions of students with intellectual disability by designing and implementing the rhythmic movement practices. Conclusion: According to the findings, the results of this study were in line with other studies conducted on other groups of exceptional people in order to improve the effectiveness of motor exercises on executive work.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تمرینهای حرکتی ریتمیک بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان پسر کمتوان ذهنی انجام شد.<strong>روش:</strong> این پژوهش یک مطالعهی شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، تمام دانشآموزان کمتوان ذهنی مشغول به تحصیل سال 1393-1394 شهر تهران بود و نمونه این پژوهش، 27 دانشآموز پسر با کمتوانی ذهنی مقطع ابتدایی بودند که با روش نمونهگیری در دسترس از مدارس شهر تهران انتخاب و 13 نفر از آنها در گروه آزمایشی و 14 نفر دیگر در گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 10 جلسه تمرین (در طول 3 هفته) و هر جلسه 40 دقیقه شرکت کردند درحالیکه گروه کنترل در این جلسات شرکت نکردند. دانش آموزان کمتوان ذهنی با استفاده از آزمون عصب روانشناختی کولیج مورد ارزیابی قرار گرفتند و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس با بهکارگیری نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شد.<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که تمرینهای حرکتی ریتمیک میتواند بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان کمتوان ذهنی اثر مثبت و معناداری داشته باشد.<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به یافتههای بهدستآمده، نتایج این پژوهش هم سو با سایر پژوهشهای انجامشده بر روی دیگر گروههای افراد استثنایی در راستای اثربخشی تمرینهای حرکتی بر روی کارکردهای اجرایی بود.https://www.ceciranj.ir/article_63543_7da1ced40fec3f90c8c95cda7ff15dce.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888120170321The Effect of mobility and orientation training on the social skills and social adjustments for blind studentاثربخشی آموزش تحرک و جهت یابی بر مهارتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان نابینا758363544FAهاجر آقایی پورحمیدرضا وطن خواهزهرا غلامی حیدر ابادیJournal Article20180610Aim: The purpose of this study is the effect of mobility and orientation training on the social skills and social adjustment for 12 to 18blind students. Methods: The methodology is an experimental study with pretest, post test and control group. The sample of this study was 30male blind students in range of 12 to 18 ages who were studying in special schools for the blinds in 1394-1395.these groups were studied in two categories: experimental(15 persons)and control (15 persons) group. Social skills SRSS test and social adjustments bell questioner for adultshave been used to study social skills and social adjustments. these students were taught orientation and mobility tor 10 sessions. Covariance and variance analysis were used to analyze the results. Results: The results describe that teaching orientation and mobility improves the 12 to 18 blind student's social skills and social adjustment abilities. Conclusion: The results shows that mobility and orientation training can increase social skills and social adjustments on blind students and make their lives much more easier Key words:<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش تحرک و جهتیابی بر مهارتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان نابینای 12 تا 18 سال انجام شد.<strong> روش:</strong> روش پژوهش تحقیق شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از دانشآموزان نابینای پسر 12 تا 18 ساله مراکز آموزشی استثنایی و تلفیقی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 بود که این گروه نمونه در دو گروه گواه (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) موردبررسی قرار گرفتند. برای بررسی مهارتهای اجتماعی از مقیاس مهارتهای اجتماعی SSRS و برای بررسی سازگاری اجتماعی از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل استفاده شد. آموزش تحرک و جهتیابی نیز با استفاده از جزوه آموزشی تهیهشده توسط محقق در ده جلسه صورت گرفت. برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی و سپس تحلیل کوواریانس (چندمتغیره MANCOVA) استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که برنامه تحرک و جهتیابی موجب افزایش مهارتهای اجتماعی مثبت و سازگاری اجتماعی گروه آزمایش در مقایسه با دانشآموزان گروه کنترل بوده و مهارتهای حرکت و جهتیابی بهطور چشمگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهبود یافت.<strong> نتیجهگیری:</strong> نتایج پژوهش نشان داد با آموزش تحرک و جهتیابی میتوان سازگاری و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان نابینا را افزایش داد و به بهبود شرایط زندگی آنها کمک کرد.<br /> https://www.ceciranj.ir/article_63544_d206a3fd13ca97d1622efcc8f3f6595b.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888120170321Effectiveness of positive psychology on psychological well-being of mothers of autistic childrenاثربخشی روانشناسی مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزندان اوتیسم546063548FAصدیقه حسین ابادیمه سیما پور شهریاریطیبه زندی پورJournal Article20180610Aim: The purpose of this study is determining of the effectiveness of positive psychology on psychological well-being in mothers of autistic children. Methods: The Statistical population of this research was included all mothers of autistic children that was conducted in Karaj city. Among of visitors, 30 mothers of autistic children were selected as sample with convenience sampling method. Groups of sample were randomly replaced into two groups of experiment (n = 15) and control (n = 15) with quasi-experimental model. In order to gathering data, Ryff scale questionnaires of psychological well-being (RSPWB) and Gilliam (GARS) assessment of autism symptoms was used. The experimental group were trained for 8 sessions of 2 hours. Results: In order to analyzing the data, analysis method of covariance was used by SPSS software and the results showed that training the positive psychology on psychological well- being in mothers of autistic children is effective. The results of follow-up test also showed that this method has enough stability and sustainability. Conclusion: The result of this research demonstrates that training the positive psychology can increase the psychological well-being in mothers of autistic children.<strong>هدف: </strong>در این پژوهش، اثربخشی روانشناسی مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزندان اوتیسم موردبررسی قرار گرفت. <strong>روش:</strong> جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه مادران کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم بود که برای درمان فرزند خود به مراکز توانبخشی در شهر کرج مراجعه کرده بودند. از میان مراجعهکنندگان 30 نفر از مادران دارای فرزند مبتلابه اوتیسم با روش نمونهگیری در دسترس، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با بهرهگیری از طرح نیمه آزمایشی گروه نمونه منتخب، بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای مقیاس بهزیستی روانی ریف (RSPWB) و سنجش علائم اوتیسم گیلیام (GARS) استفاده شد. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه دوساعته مورد آموزش قرار گرفتند. <strong>یافتهها</strong>: دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، به کمک نرمافزار spss موردبررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد که روانشناسی مثبتنگر بر بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزندان اوتیسم ازلحاظ آماری معنادار و اثربخش است، همچنین نتایج آزمون پیگیری نیز نشان از پایداری و ماندگاری اثربخشی این روش دارد<strong>. نتیجهگیری</strong>: نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است که آموزش روانشناسی مثبت نگر قادر به افزایش بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزندان اوتیسم میباشد.https://www.ceciranj.ir/article_63548_45c993821159f029c45282fa9c7b1445.pdfانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانتوانمندسازی کودکان استثنایی2588-34888120170321Effectiveness of positive psychology on psychological well-being of mothers of autistic childrenاثربخشی بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر بر سرزندگی و بازیگوشی کودکان آهستهگام616763549FAسوگند قاسم زادهنیره نقدیJournal Article20180610Aim: The present study is aimed at investigating the effects of games and activities based on Sher’s project on slow-paced children’s vitality and playfulness. Method: The population of the study consisted of all 6-8 year old slow-paced children of Isfahan City in the academic year 2015-2016. The sample size of the study included 30 male slow-paced students selected as participants via the convenience sampling technique and then were divided into two (15 participant) experimental and control groups. The research instruments were the Vitality Scale and Children's Playfulness Scale (CPS). The experimental group was trained by 24 one-hour sessions of games and activities based on Sher’s project, while the control group received no training. To analyze the data, SPSS-21 software and MANCOVA were employed. Results: The results indicated that games and activities based on Sher’s project are effective on vitality (p=0.001) and also components of playfulness such as physical spontaneity (p=0.001), social spontaneity (p=0.001), cognitive spontaneity (p=0.001), manifest of joy (p=0.001) and sense of humour (p=0.001) of slow-paced children. Conclusion: With regard to these results, it can be inferred that games and activities based on Sher’s project is an appropriate method for improving vitality and playfulness in slow-paced children and it can be used in educational and rehabilitation centers.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر بر سرزندگی و بازیگوشی کودکان آهستهگام انجامشده است. <strong>روش:</strong> جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان آهستهگام 6 تا 8 ساله در شهر اصفهان که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش، شامل 30 دانشآموز آهستهگام بودند که بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، مقیاس سرزندگی و مقیاس بازیگوشی کودکان بود. به گروه آزمایش در 24 جلسه یکساعته، بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر آموزش داده شد و گروه کنترل تحت هیچگونه آموزشی قرار نگرفت. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار SPSS نسخه 21 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر بر سرزندگی (001/0=P) و نیز مؤلفههای بازیگوشی از قبیل انگیختگی فیزیکی (001/0=P)، انگیختگی اجتماعی (001/0=P)، انگیختگی شناختی (001/0=P)، شادی آشکار (001/0=P) و حس شوخطبعی (001/0=P) در کودکان آهسته گام تأثیر دارد. <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به این نتایج، میتوان اینگونه قضاوت کرد که بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر روش مناسبی جهت بهبود سرزندگی و بازیگوشی در کودکان آهسته گام است و میتوان از آن در مراکز آموزشی و توانبخشی بهره برد.https://www.ceciranj.ir/article_63549_4c3e95460cf94bd2338e6c5c7986fb14.pdf